
Dutch PR Awards 2025 - Wees Jeze.l.f.
Doe maar extra. De rest doet al normaal genoeg: Wees Jeze.l.f.
Naam Case: Doe maar extra. De rest doet al normaal genoeg: Wees Jeze.l.f. | Inzender: UPR | Categorie: Lifestyle, Beauty & Fashion
Kunnen jullie UPR introduceren?
UPR is een toonaangevend, onafhankelijk PR-, communicatie- en digitaal bureau in de Benelux, gespecialiseerd in de dynamische sectoren mode, beauty, interieur, hightech, food & beverage, reizen en FMCG.
Sinds 2000 opereert UPR vanuit kantoren in Amsterdam, Antwerpen en Brussel, waar onze teams zich richten op het vertalen van wereldwijde strategieën naar lokaal succes. Ons doel is om de zichtbaarheid en invloed van jouw merk in de Benelux-markt te vergroten.
In de afgelopen 25 jaar heeft UPR een bewezen staat van dienst opgebouwd op het gebied van PR en digitale successen. We blijven ons onverminderd inzetten voor evolutie, geïnspireerd door (de volgende) generaties, en schuwen niet om vernieuwende en creatieve ideeën te omarmen die wereldwijde strategieën omzetten in impactvolle en lokaal relevante campagnes.
Wie was de opdrachtgever?
e.l.f. Beauty
De briefing en de doelstellingen
Wat: E.l.f. Beauty rolt vanaf april 2024 uit in de Etos-winkels. Van enkel douglas (47 winkels) met klein assortiment naar meer dan 400 + winkels. Met die reden wil e.l.f. Beauty ervoor zorgen dat er constante merkzichtbaarheid is rondom het merk e.l.f. en de producten.
Waarom:
· de naamsbekendheid te vergroten en de e.l.f.-community op te bouwen.
· aan te kondigen dat e.l.f. nu breed beschikbaar is in Nederland >> het merk naar het grote publiek brengen.
· enthousiasme en buzz op te bouwen in aanloop naar het grote merkmoment in september (na de zomervakantie, en wanneer e.l.f. verkrijgbaar zal zijn in alle 400+ winkels).
PRIMAIR: Naamsbekendheid
SECUNDAIR: Probeer- en conversiegedrag
Agency KPI's:
· Vergroten van influencer impressies
· Vergroten van PR-impressies
· Stimuleren van groei en betrokkenheid op social media
· Operationele uitmuntendheid leveren tijdens het evenement
Inzichten en strategie
Get all eyes on E.L.F. : We willen iedereen in Nederland bereiken. Van de meiden uit de stad, de jongens in het kleine dorp en de moeders op het schoolplein. Met onze aanpak gaan wij breed qua media en influencers. En qua activatie gaan wij ook verspreid door het land.
Make sure the E.L.F. story goes from lip-to-lip. In de storytelling focus op waar e.l.f. voor staat (eyes, lips, face) en de superpowers (vegan, cruelty free, betaalbaar) en hero products van e.l.f. (Power Grip Primer, Halo Glow foundation etc.)
Bring a smile on Dutch faces: Opvallende activaties en communicatie die uitgesproken zijn. We zijn serieus in wat we doen, maar we willen wel plezier.
De case
In totaal hadden wij 3 fases/momenten in het jaar met daarbij een algemene laag qua influencer campagnes en pers communicatie.
Fase 1: Mei 2024
Als start van de campagne een kick off evenement om pers en influencers kennis te laten maken met e.l.f. en waar het merk voor staat. Voor pers meer informatief. Voor influencers/MUA meer entertaining. Beide fotogeniek en met een knipoog, waarbij de drie werelden naar voren kwamen: Eyes, lips, face. Drie stations waarbij de producten die binnen die categorie vallen werden getoond. Make up artists op locatie voor shade matching zodat men met de juiste kleur foundation/concealer naar huis ging.
Rond lunch moment met pers informatief uitleg over het merk, de producten, de recente groei van het merk en de opvallende (superbowl) campagnes. Daarnaast ook korte presentatie door Etos.
Einde middag 100 MUA/influencers. Entertainers die in de ruimte liepen ook met oog/lip/face kostuums.
Always on: Vanaf dit moment begon ook de 'always on' laag met betaalde influencer campagnes, 100 stuks seeding per maand van producten in opvallende dozen en bruikbare kado's (stanley beker, koelkastje voor skin care), persberichten, UPR beauty day, interviews. Regelmatig ging content viral vanuit deze seedings of betaalde campagnes.
Als extratje had e.l.f. het Fem Queendom Ball 2024 gesponsord. Een ballroom evenement georganiseerd door Sunny Jansen voor Fem Queens.
Fase 2: September 2024
In Eindhoven en Rotterdam organiseerden we de Stop & Glow Beauty Bar. Een straat promotie waarbij een container was omgetoverd tot aan de ene kant een fietsenstalling waar je fiets een touch up kreeg. En aan de andere kant men zelf een touch up kreeg door een professionele make-up artist. Mensen stonden vanaf vroeg in de ochtend tot het einde van de dag in de rij om hun fiets te laten pimpen, een touch-up te krijgen van een van de make-up artists, hun favoriete TikTok-creator te ontmoeten of gewoon om de e.l.f.-producten te ontdekken. Op straat werden items uitgedeeld als: beauty-tasjes voor aan de fiets, fietslampjes, poncho's en zadel hoesjes.
In Amsterdam ontwikkelden we de Wees Jeze.l.f. pop-up experience. Een plek waar consumenten de e.l.f.-producten konden ontdekken, een kleurmatch en touch-up kregen van een professionele make-up artist. Om de campagne letterlijk tot leven te brengen, werd er een fotostudio gecreëerd in de stijl van de campagne. De foto's werden in realtime geüpload naar out-of-home schermen. Binnen 20 minuten zagen mensen hun eigen Wees Jeze.l.f.-campagnebeeld terug op de billboards in het centrum van Amsterdam. Dit liet zien dat e.l.f. er echt is voor elke Eye, Lip, and Face. Dezelfde gadgets werden uitgedeeld in de winkel. De tweede dag waren de gadgets/goodiebags op door de grote aanloop. Men kwam vanuit de Kalverstraat/Dam naar de pop-up omdat zij de herkenbare oranje tassen op straat hadden gezien. Men vroeg zelfs om een leeg kartonnen tasje om onderdeel te zijn van de hype.
Een meer informatieve laag werd toegevoegd met twee workshops die we hostten in de Wees Jeze.l.f. pop-up, speciaal voor een geselecteerde groep fans. Voor deze workshops ontvingen we meer dan 2000 aanmeldingen binnen 48 uur – geweldig! We merkten dat het Nederlandse publiek erg geïnteresseerd is in dit soort workshop-sessies. Dit is zeker iets dat we volgend jaar kunnen uitbreiden.
Om de activaties te promoten, werkten we samen met 17 content creators. Zij deelden elk de boodschap van de Wees Jeze.l.f.-campagne. Daarnaast, om lokaal nog relevanter te zijn, werd de groep opgesplitst in drie teams die zich elk richtten op een specifieke stad en activatie.
Fase 3: November/december
Wij sloten het jaar af met een dinner met make up artists, talenten en pers waar wij gehele jaar mee hadden gewerkt. Als locatie Bisou. Een eis was dat wij het eerste beauty merk waren wat daar een evenement hoste, na ons volgde vele merken zoals Chanel en L'Oreal.
Het dinner was puur als bedankje met lekker eten, en optredens.
Om te laten zien dat wij ons werk serieus nemen, maar onszelf niet altijd, was de host van de avond, client director van UPR Niels Oostenbrink als drag aangeschoven aan het diner die avond. De meeste pers en influencers, waarvan sommige Niels al meer dan 10 jaar kennen, herkende hem pas na een aantal uur. De kracht van make-up.
Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier
Over de founding partners van de Dutch PR Awards
PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.
De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Dutch PR Awards 2025 - Knab Zzp Uurtarievenboekje 2025
Dutch PR Awards 2025 - De mediaoverwinning van GLOW
Dutch PR Awards 2025 - sssst...hier studeer ik
Gepubliceerd door: Bas Vlugt