Dutch PR Awards 2025 - MediaMarkt 25-jarig jubileum

Voor de corporate PR-strategie koos 2twintig voor een inside-out benadering

Naam Case: MediaMarkt 25-jarig jubileum | Inzender: 2twintig | Categorie: FMCG

Kunnen jullie 2twintig introduceren?

2twintig is een full-service PR-bureau voor opdrachtgevers als Koninklijke Verkade, Atrium Agri, Jacobs Douwe Egberts, Stedin, Stichting Het Vergeten Kind, Lely en HARIBO. Het bureau adviseert, organiseert en coacht op het gebied van reputatiemanagement, crisis- en duurzaamheidscommunicatie, perscommunicatie, influencer marketing, contentcreatie (earned en paid) en events. In 2022 won 2twintig een zilveren EFFIE voor de campagne 'Stop gesloten jeugdzorg’ van Stichting Het Vergeten Kind en in 2023 won het bureau een bronzen EFFIE voor de campagne ‘Horen zoals je nog nooit hebt gezien’ van Schoonenberg.

Wie was de opdrachtgever?

MediaMarkt.

De briefing en de doelstellingen

In oktober 2024 vierde MediaMarkt Nederland haar 25-jarig bestaan en vroeg 2twintig PR om hiervoor een PR-aanpak te ontwikkelen. De briefing luidde: benut het momentum om de merkreputatie uit te bouwen, relaties met journalisten te versterken en het verhaal van MediaMarkt als innovatieve, impactvolle speler in de Nederlandse retailmarkt te vertellen.

Doelstellingen:

• Genereer free publicity in nieuwsmedia, zowel landelijk als regionaal
• Laad de merkwaarden dat MediaMarkt al 25 jaar trendsettend en relevant is voor consument én retail

Inzichten en strategie

Voor de corporate PR-strategie kozen we voor een inside-out benadering. Terwijl de marketingactiviteiten doorgaans sterk gericht zijn op consumenten, wilde 2twintig in het kader van het jubileum dit keer het merkverhaal van MediaMarkt centraal stellen: de evolutie van de winkelketen, haar rol in het retail landschap, de economische impact, innovatiekracht én de mensen achter het succes.

De verjaardag bood daarnaast nieuwswaarde voor diverse journalistieke invalshoeken: van economie tot consumentenpsychologie en van innovatie tot arbeidsmarkt. Nostalgie en herkenning bleken bovendien krachtige triggers voor media-aandacht: afbeeldingen door de jaren heen, consumentenprijzen van weleer en verhalen van medewerkers van het eerste uur. Tegelijkertijd deinst MediaMarkt er niet voor terug om de grens op te zoeken, dus voorbereiding op risico’s bleek cruciaal.

De strategie bestond uit drie pijlers:

1. Corporate storytelling: positionering van MediaMarkt als retailgamechanger via interviews en longreads.
2. Mediagenieke activatie van reclamebureau VML PR-matig benutten: de ‘25 Hour Day’ – als publiekstrekker.
3. Reputatiebewaking: scenarioplanning en crisis prepping waren een vast onderdeel van de aanpak

De case

De jubileumaanpak trapten we af met een interview in het AD met Remko Rijnders, Managing Director MediaMarkt Benelux. Rijnders reflecteerde hierin op 25 jaar retail revolutie, klantgerichtheid en de digitale transitie. Tegelijkertijd bracht De Telegraaf het jubileum groots in de krant, online én op Telegraaf TV, met een dynamisch multimediale opbouw van verhalen, foto's en historische duiding.

De klapper betrof echter de ‘25 Hour Day’: in de nacht waarop de wintertijd inging, wilde MediaMarkt een uur lang alle producten aanbieden voor de prijzen uit 1999. De respons was overweldigend: ruim voordat de winkel de deuren opende, vormden zich al lange rijen. Helaas ontstond er zelfs onrust onder de wachtenden door een kleine groep relschoppers met vernielingen en opstootjes tot gevolg. De vestiging besloot direct om wegens veiligheidsredenen de deuren gesloten te houden en terwijl de politie de rust probeerde te herstellen, begeleidde 2twintig en het corporate communicatieteam van MediaMarkt (beide ter plekke aanwezig) de ontstane crisis. Een statement was binnen no time de deur uit en werd gedeeld op alle owned channels van de retailer. Met landelijke aandacht tot gevolg:

• NOS: “MediaMarkt dicht wegens drukte: actie loopt uit de hand”
• RTL Nieuws: “MediaMarkt stunt escaleert, klanten teleurgesteld”
• Hart van Nederland, NU.nl, EditieNL en diverse regionale media besteedden live of online aandacht aan het incident.

Wat een ludieke merkactivatie had moeten zijn, liep uit op een crisissituatie. Dankzij de voorbereiding op de meest diverse, extreme scenario’s kon het communicatieteam snel schakelen. Binnen een uur hadden 2twintig en MediaMarkt de regie naar zich toegetrokken en droegen woordvoerders, management, winkellocatie, veiligheidsdiensten en klantcontactcentra dezelfde boodschap uit.

De volgende dag volgde een persverklaring met een strakke en in korte tijd georganiseerde uitleg over de ontstane situatie in de nieuwsprogramma's van alle grote tv-zenders, excuses en een oplossingsrichting. Daarnaast was er grondige afstemming met de gemeente. FAQ en klantenservice informeerden teleurgestelde klanten. MediaMarkt bood bovendien de mogelijkheid tot nabestellen van de geadverteerde producten met jubileumkorting. Klanten die ‘s nachts in de rij hadden gestaan en alsnog de moeite namen om naar de betreffende winkel te komen, kregen een warm onthaal en de beloofde jubileumkorting.

Intern legde MediaMarkt richting de medewerkers zorgvuldig uit wat er was gebeurd en welke impact dit had gehad op iedereen. En zo bleef de kernboodschap toch nog overeind: MediaMarkt durft, verrast, maar neemt altijd verantwoordelijkheid.

www.dutchpr-awards.nl

Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier


Over de founding partners van de Dutch PR Awards

PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.

www.pr-dashboard.nl

De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.

www.mediainfogroep.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Dutch PR Awards 2025 - Aquawareness

23-07-2025 | 16:15:51
GROHE Team Ocean – Raising Aquawareness

Dutch PR Awards 2025 - Knab Zzp Uurtarievenboekje 2025

23-07-2025 | 12:33:00
Dutch PR Awards 2025 - Knab Zzp Uurtarievenboekje 2025. De campagne is volledig intern ontwikkeld en uitgevoerd door het communicatieteam van Knab

Dutch PR Awards 2025 - De mediaoverwinning van GLOW

23-07-2025 | 12:17:00
De Open Universiteit heeft de case sssst...hier studeer ik ingezonden voor de Dutch PR Awards 2025

Dutch PR Awards 2025 - Wees Jeze.l.f.

23-07-2025 | 12:08:33
Dutch PR Awards 2025 - Doe maar extra. De rest doet al normaal genoeg: Wees Jeze.l.f.
 

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.