Dutch PR Awards 2025 - FRITZ!Box

FRITZ!Box: hart van het gaming ecosysteem

Naam Case: FRITZ!Box: hart van het gaming ecosysteem | Inzender: Progress Communications   | Categorie: Social Media

Kunnen jullie Progress Communications  introduceren?

Progress Communications is een Benelux PR- en marketingcommunicatiebureau. We werken voor technologiegedreven bedrijven die contact willen met hun doelgroepen. Samen willen we resultaten neerzetten en een positieve impact op de wereld realiseren met de inzet van technologie. Door onze technische sectorkennis te combineren met marketing- en PR-expertise beantwoorden we vraagstukken vanuit een 360°-perspectief.

Bij Progress draait het om samenwerken, vertrouwen, eigenaarschap en groei. We geven collega’s de ruimte om zichzelf te ontwikkelen, verantwoordelijkheid te nemen en impact te maken — voor klanten én elkaar. Zo bouwen we samen elke dag aan een sterk team en sterke resultaten. Great Place to Work certificeerde Progress in 2024 en 2025 met een score van 88 uit 100 en Provoke (Sabre) plaatste Progress dit jaar in de Top 50 van Continental Europe agencies, waar we hartstikke trots op zijn!

Wie was de opdrachtgever?

AVM FRITZ!Box - AVM is een toonaangevende Duitse fabrikant van netwerkoplossingen voor thuis en op kantoor. Het bedrijf is vooral bekend van de FRITZ!Box, een veelzijdige router die internet, telefonie en smart home-functionaliteit combineert. AVM staat voor Europese kwaliteit, veiligheid en innovatie, gebruiksgemak en service.

De briefing en de doelstellingen

Het was aanvankelijk geen briefing van de klant, maar juist andersom: Progress identificeerde kansen voor AVM in de groeiende gaming markt. Met de toenemende vraag naar soepele, online game ervaringen neemt het belang van hoogwaardige routers zoals FRITZ!Boxen alleen maar toe. We zagen kansen en wilden FRITZ!Box positioneren als de router bij uitstek voor gamers.

De doelstelling werd gezamenlijk gesteld en werd een ambitieuze: 5% coverage van de totale media coverage realiseren voor AVM/FRITZ!Box in gamingmedia. En dat terwijl de PR-activiteiten slechts 3 maanden duurden in 2024.

Onderliggende doelstellingen waren:

• Een sterk merkverhaal opbouwen dat FRITZ!Box een stem geeft in de gamingmarkt
• De betrokkenheid van potentiële gamers op sociale platforms vergroten > 750.000 via influencers
• Een meetbare ROI behalen op het gebied van media, social media en merkstatistieken: 10% gaming-gerelateerde media-artikelen in Q4 2024 en > 2,5% groei van het aantal volgers op social media
• Het opbouwen van duurzame, betrouwbare partnerships met belangrijke gaming-influencers
• De aanwezigheid van AVM in gamingmedia en -evenementen vergroten

Inzichten en strategie

De Benelux-markt voor gamingrouters maakt een aanzienlijke groei door, die gepaard gaat met veranderende eisen van gamers. De belangrijkste gamers interesses die Progress identificeerde zijn:

• Toegenomen bewustzijn rond de vrijheid om je favoriete router te kiezen sinds 2021
• Stijgende populariteit van online multiplayer games en eSports die veel bandbreedte in beslag nemen
• Behoefte aan lage latentie en snelle connectiviteit
• Technologische vooruitgang zoals Wi-Fi 6, Wi-Fi 6E en Wi-Fi 7
• Het ecosysteem van gamers telt veel hardware (computer, muis, toetsenbord, speciale gamestoelen, maar routers worden hier niet echt in meegenomen)

Op basis van deze inzichten, positioneerde Progress de FRITZ!Box-routers als essentieel onderdeel, het hart, van het gaming-ecosysteem. We creëerden een merkverhaal rondom het belang van een kwalitatieve router en zetten een influencer-gedreven campagne op, die is gebaseerd op authenticiteit, de game community en praktische, eigen ervaringen. We vertaalden de game USP's van FRITZ!Box naar een campagneverhaal dat de nadruk legde op prestaties onder druk en lag-vrije ervaringen, twee aspecten die voor gamers van groot belang zijn.

De case

De start zat in de analyse van de markt en het ontwikkelen van het technische merkverhaal: de toegevoegde waarde van een hoogwaardige router voor gamers, het identificeren van de juiste influencers en media alsmede events.

Tactisch hebben we ons vooral gericht op authentieke samenwerkingen met influencers, game-events en gamemedia om daar te zijn waar de gamer is. Waarbij we merkten dat zij intrinsiek aansloegen op het verhaal dat we hadden ontwikkeld. Een verhaal dat gamers inspireert en inspeelt op hun behoeften, terwijl we tegelijkertijd de USP's en mogelijkheden van FRITZ!Box onder de aandacht brachten. De lokale, persoonlijke aanpak werd gewaardeerd en liet zien dat een router het kloppende hart is van de verbinding van gamers.

Om te beginnen identificeerden we 25 potentiële gaming-influencers, selecteerden er 10 op basis van authenticiteit en aansluiting bij het merk, en gingen een samenwerking aan met 4 invloedrijke creators die oprecht enthousiast waren over het merk (wat leidde tot veel meer content van de influencers dan de contractuele verplichtingen). We identifceerde de beste beurzen, media en game-activiteiten om FRITZ!Box in te integreren.

De pijlers:

1. Contentcreatie – Instagram-overnames, Twitch-streams, TikToks, gezamenlijke posts en echte routertest door de influencers en gamingjournalisten.
2. Evenementen – GameForce (meer dan 80.000 bezoekers) stand met gameactiviteiten en met superleuke, door influencers geleide, demo's.
3. Gesponsorde streams – Sponsoring van Dutch Stream Awards en van de Indie game-streams voor extra zichtbaarheid en community-connectie.
4. Giveaways & loterijen – Social media loterijen via influencers en samen met FRITZ!-social accounts haalden meer dan 1.000 deelnemers bij winacties die de betrokkenheid en het aantal volgers duidelijk wisten te vergroten.

Dankzij een aantal supersuccesvolle influencer-partnerschappen, hun authentieke (en meer dan overeengekomen) content en hun aanwezigheid op de evenementen, hebben we het merk aantoonbaar in contact gebracht met de gamingcommunity. Dit resulteerde in 75 stukken content, waaronder Twitch-streams, TikToks, Instagram-posts en reels, met een gezamenlijk bereik van 1 miljoen. Bovendien resulteerden de sterke relaties met deze gaminginfluencers in extra content buiten het contract om, wat nog eens 200.000 extra views opleverde.

Deze influencer-first-aanpak werd geïntegreerd met een bredere earned media-strategie en social storytelling om de grootste impact te realiseren.

Tot slot hebben we gepitcht bij gamingmedia om het FRITZ!Box verhaal te vertellen en hen te overtuigen om een router te reviewen. Uiteindelijk resulteerde dit in een groei van 30% coverage in gamingmedia ten opzichte van het jaar ervoor.

Wat ons betreft bewijst deze campagne dat een technologiemerk met een goed passend verhaal en oprechte relaties met influencers op authentieke wijze de harten van gamers kan veroveren. Ondanks een bescheiden budget wist de campagne te enthousiasmeren, vertrouwen op te bouwen en echte impact te creëren, waardoor AVM met FRITZ!Box een plek binnen het gaming-ecosysteem heeft verworven. We zijn erin geslaagd om een relevante, herkenbare en authentieke campagne neer te zetten die verbindt.

www.dutchpr-awards.nl

Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier


Over de founding partners van de Dutch PR Awards

PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.

www.pr-dashboard.nl

De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.

www.mediainfogroep.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Dutch PR Awards 2025 - Staatsloterij Winbeleving Oudejaarsloterij

18-07-2025 | 21:14:38
Dutch PR Awards - Staatsloterij deed in 2024 een uiterste poging om winnaars van de Oudejaarstrekking 2023 die zich nog niet hebben gemeld te vinden

Dutch PR Awards 2025 - Love your Liver

18-07-2025 | 20:14:00
Van 7 tot en 11 mei vond in RAI Amsterdam het EASL-congres (European Association for the Study of the Liver) plaats

Dutch PR Awards 2025 - Hopscotch: Tourism Authority of Thailand

18-07-2025 | 08:26:00
Bestemming Thailand in bloei: een influencerreis geïnspireerd door The White Lotus

Dutch PR Awards 2025 - Remi Kuchler over nxt agency

18-07-2025 | 07:53:00
nxt agency doet mee aan de Dutch PR Awards 2025 en zendt in voor PR Bureau van het Jaar 2025
 

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.