Dutch PR Awards 2025 - De mediaoverwinning van GLOW

Naam Case:  De mediaoverwinning van GLOW: bereik dat blijft schitteren | Inzender: Bex* | Categorie: Non-Profit

Kunnen jullie Bex* introduceren?

In een wereld die razendsnel verandert, waar technologie domineert en systemen steeds complexer worden, kiezen wij bewust voor wat écht telt: de mens. Altijd. Want échte verbinding ontstaat niet tussen systemen, maar tussen mensen. Daar geloven wij in. Daar staan wij voor. Human-to-Human communicatie (H2H-C*) is voor ons daarom geen trend, maar een diepgewortelde overtuiging. Omdat vertrouwen alleen ontstaat als er begrip is en dat vertrouwen vormt de basis voor duurzame verandering, groei en impact.

Bex* helpt organisaties hun strategische doelen te bereiken met communicatie die mensen in beweging brengt. Of het nu gaat om interne transities, maatschappelijke positionering of gedragsverandering: wij maken de weg vrij voor verandering, met hoofd én hart.

We staan naast onze klanten, midden in hun realiteit. We luisteren, spiegelen, dagen uit en maken het complexe begrijpelijk en behapbaar. Met visie, vakmanschap en lef vertalen we strategie naar communicatie die niet alleen raakt, maar ook werkt. Zo dragen we bij aan organisaties die relevant willen blijven in een wereld vol onzekerheid en versnelling. Organisaties die begrijpen dat duurzame impact begint bij menselijk contact. Dát is de kracht van H2H-C*. Dát is de kracht van Bex*.

Wie was de opdrachtgever?

GLOW is een gratis, internationaal lichtkunstfestival in Eindhoven dat jaarlijks honderdduizenden bezoekers trekt. Unieke lichtkunstwerken verlichten een vijf kilometer lange route door de stad en omliggende gemeenten. Het festival verbindt bewoners, bedrijven en kunstenaars met innovatieve technologie, educatie en creativiteit, en viert in 2025 zijn 20e editie.

De briefing en de doelstellingen

GLOW: De verbindende kracht van licht in de nationale spotlight
GLOW is niet zomaar een lichtkunstfestival maar een internationaal fenomeen dat Eindhoven elk jaar transformeert tot een magische stad vol licht en creativiteit. Toch blijft landelijke zichtbaarheid een uitdaging: hoe zorgen we dat landelijke media de kracht en impact van GLOW ervaren en de weg naar Eindhoven weten te vinden?

Groots denken, gericht handelen
De doelstellingen voor 2024 leken bescheiden, maar vormden in werkelijkheid een uitdaging: hoe bereiken we landelijke media voor GLOW in een context waarin regionale aandacht vanzelfsprekend is, maar nationale media-aandacht in bijna 20 jaar uitbleef? We stelden onszelf de volgende doelen:

1. Vergoten van naamsbekendheid bij landelijke media
Doel was om voor het eerst minimaal drie kwalitatieve publicaties in toonaangevende landelijke media te realiseren (dagbladen, RTV of magazines). Zo wilden we GLOW positioneren als een cultureel-maatschappelijk relevant festival dat verder reikt dan de regio Eindhoven.

2. Meer media-aandacht, regionaal én landelijk
We wilden het aantal publicaties aanzienlijk verhogen ten opzichte van eerdere jaren, en GLOW structureel laten terugkomen in de culturele en maatschappelijke media-agenda. We combineerden vertrouwde regionale aandacht met een actieve benadering van landelijke media, gericht op verdieping, herhaling, langdurige zichtbaarheid en de opbouw van duurzame mediarelaties.

3. Bereiken van een breed publiek
We wilden GLOW op de radar krijgen van nieuwe publieksgroepen (buiten Eindhoven), waaronder jongvolwassenen, cultuurliefhebbers en gezinnen uit de Randstad en andere delen van Nederland, door in te zetten op eigen kanalen, partnerkanalen en een unieke samenwerking met Studio040 en landelijke platforms.

4. Communicatie door het hele jaar
Tot slot was het doel GLOW te positioneren als een merk dat het hele jaar door maatschappelijke verbinding stimuleert, met minimaal vijf landelijke contactmomenten verspreid over het jaar – zodat GLOW niet alleen wordt gezien als evenement in november, maar als structureel relevant platform.

Inzichten en strategie

GLOW is meer dan een lichtkunstfestival. Het is een maatschappelijke beweging die mensen verbindt via kunst, technologie en actuele thema's. Die betekenis werd nog onvoldoende benut richting landelijke media. De strategie richtte zich daarom op het vertellen van het bredere verhaal achter GLOW.

De strategie was kunst aan maatschappelijke en economische relevantie te verbinden, bijvoorbeeld door te vertellen over ASML-medewerkers, die met studenten van het SUMMA college werkten aan één van de lichtkunstwerken. Of door te laten zien hoe GLOW bijdraagt aan de versterking van de regio en zo de Eindhovense horeca een duwtje in de rug geeft. Deze verhalen verrijkten we met krachtige feiten en cijfers uit onderzoek, waarmee we de culturele, sociale en economische impact zichtbaar maakten.

Om de nieuwswaarde en het bereik te vergroten, zetten we in op boegbeelden en partners van het festival. Inspirerende cijfers, quotes van prominente gezichten (bijvoorbeeld Jeroen Dijsselbloem, burgemeester van Eindhoven of Marjolein de Hooge, hoofd maatschappelijke betrokkenheid bij ASML) en human interest achtergrondverhalen van bezoekers maakten de communicatie aantrekkelijk voor regionale én landelijke media. We betrokken 6 GLOW-partners en vergrootten hun zichtbaarheid met PR-acties en quotes in persberichten.

Waar landelijke media vaak op afstand staan, maakten wij de kloof kleiner door kant-en-klare, hoogwaardige visuele content aan te bieden. Beelden zeggen meer dan duizend woorden en speelden een cruciale rol in het vertellen van het verhaal van GLOW. We faciliteerden journalisten met maatwerk, zoals persoonlijke nabelrondes en gerichte follow-ups, waardoor zij unieke verhalen konden brengen die nieuwe doelgroepen aanspraken.

We stuurden gedurende het hele jaar 7 persberichten met verschillende invalshoeken, variërend van 'ASML en de samenwerking met GLOW' tot 'GLOW licht de horeca op', die zorgden voor thematische zichtbaarheid door het jaar heen. Deze strategische aanpak versterkte de diepere betekenis en impact van het festival. Door deze aanpak blijft GLOW het hele jaar door relevant.

De case

GLOW is een internationaal lichtkunstfestival dat Eindhoven jaarlijks omtovert tot een stad van licht, creativiteit en verbinding. Hoewel het festival stevig verankerd is in de regio en jaarlijks honderdduizenden bezoekers trekt, bleef landelijke media-aandacht jarenlang uit. In 2024 werd de ambitie uitgesproken om dat te veranderen. Samen met communicatiebureau Bex* werd een plan ontwikkeld om GLOW zichtbaar te maken op het nationale podium.

De uitdaging zat niet in het verhaal zelf – GLOW verbindt kunstenaars, bedrijven, scholieren en inwoners via lichtkunst rond actuele thema's zoals duurzaamheid, innovatie en gemeenschap – maar in het overtuigend en strategisch vertellen van dat verhaal aan een breder publiek. Er werd ingezet op een slimme mix van gerichte mediabenadering, menselijke verhalen, maatschappelijk relevante thema's en hoogwaardige visuele content.

Gedurende het jaar zijn zeven persberichten met verschillende invalshoeken verspreid, van de samenwerking tussen ASML en studenten van het Summa College tot de economische impuls voor de lokale horeca. Via storytelling, beeldmateriaal en concrete data werd de diepere betekenis van GLOW zichtbaar gemaakt. Journalisten kregen persoonlijke begeleiding en maatwerk, waardoor zij het festival niet alleen als cultureel evenement zagen, maar als een beweging met impact.

Toch bleef de uitdaging groot: hoe zorgen we ervoor dat landelijke media de kracht en impact van GLOW ervaren en de weg naar Eindhoven weten te vinden? Met een bescheiden budget en een ambitieuze visie hebben we een strategisch en creatief plan ontwikkeld. Ons advies: maak van GLOW een merk dat het hele jaar door relevant is. We creëerden aantrekkelijke, relevante content en leverden kwalitatief visueel beeldmateriaal dat niet alleen de pracht van het festival vastlegt, maar ook de verhalen erachter vertelt.

GLOW schitterde na 18 jaar voor het eerst in landelijke én regionale media, met een miljoenenbereik en een indrukwekkende AVE van ruim 2 miljoen euro. Bex* bouwde een duurzame PR-infrastructuur op, waarmee GLOW zichtbaar werd in de media én in het bewustzijn van nieuwe publieksgroepen én journalisten. GLOW werd breed opgepikt door landelijke media zoals NRC, Trouw, KRO-NCRV en NU.nl. Daarmee groeide GLOW uit tot een festival dat jaar-rond impact heeft. Het Bex*-effect? Structurele mediarelaties, een herkenbaar verhaal dat blijft evolueren en een blijvende merkpositionering waarin licht en verbinding samenkomen.

En dat met een PR-budget van minder dan €20.000 – een bewijs van de kracht van een slimme, creatieve aanpak. Een resultaat waar we trots op zijn – en een bewijs dat de verbindende kracht van licht verder reikt dan Eindhoven alleen.

www.dutchpr-awards.nl

Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier


Over de founding partners van de Dutch PR Awards

PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.

www.pr-dashboard.nl

De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.

www.mediainfogroep.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Dutch PR Awards 2025 - Aquawareness

23-07-2025 | 16:15:51
GROHE Team Ocean – Raising Aquawareness

Dutch PR Awards 2025 - Knab Zzp Uurtarievenboekje 2025

23-07-2025 | 12:33:00
Dutch PR Awards 2025 - Knab Zzp Uurtarievenboekje 2025. De campagne is volledig intern ontwikkeld en uitgevoerd door het communicatieteam van Knab

Dutch PR Awards 2025 - Wees Jeze.l.f.

23-07-2025 | 12:08:33
Dutch PR Awards 2025 - Doe maar extra. De rest doet al normaal genoeg: Wees Jeze.l.f.
 

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.