Dutch PR Awards 2025 - Aquawareness

GROHE Team Ocean – Raising Aquawareness

Naam Case: GROHE Team Ocean – Raising Aquawareness | Inzender: GROHE & Team Ocean | Categorie: Non-Profit

Kunnen jullie ACE PR introduceren?

ACE PR is een pr-bureau met een focus op verdienen van aadnacht. We gebruiken earned-first strategieën en creatieve campagnes om zinvolle gesprekken op gang te brengen, merkreputaties te beheren en merkeb te positioneren als thoughtleaders. We creëren authentieke campagnes die échte impact maken, met menselijke verhalen, echte gesprekken en creativiteit.

Wie was de opdrachtgever?

GROHE & Team Ocean.

De briefing en de doelstellingen

Ondanks dat we leven in tijden van toenemende waterschaarste, blijft het bewustzijn over ons eigen waterverbruik schrikbarend laag. Uit onderzoek van GROHE* blijkt dat zeven op de tien Nederlanders hun dagelijkse waterverbruik verkeerd inschatten, waarbij de helft denkt dat het verbruik zelfs driemaal lager ligt dan de realiteit van gemiddeld 141 liter per persoon per dag. GROHE sloeg de handen ineen met Team Ocean, met als gedeelde missie om waterbewustzijn ('Aquawareness') te vergroten.

Inzichten en strategie

Ondanks verschillende waarschuwingen over watergebruik door de jaren heen, zijn mensen eigenlijk vrijwel niet op de hoogte van hun eigen watergebruik, hoeveel water ze verspillen, en hoe ze waterverspilling tegen kunnen gaan. Wat duidelijk is, is dat data alleen niet overtuigt. Wat wel overtuigt én aandacht trekt, is een menselijk verhaal.

We ontwikkelden een strategie gebaseerd op een heroïsche, mediawaardige expeditie als drager voor onze boodschap. GROHE Team Ocean, bestaande uit drie moedige Nederlanders, zou 4.500 kilometer non-stop over de Stille Oceaan roeien. Omringd door zeeën van zout water, moesten zij leven van slechts 6 liter zelfgemaakt drinkwater per persoon per dag. Deze paradox legt de nadruk op hoe kostbaar drinkwater eigenlijk is, waarom we duurzaam gebruik van drinkwater moeten aanjagen, en hoe je dit, met de juiste mindset en technologie, makkelijker kunt maken.

Qua PR-strategie zijn er vooral klassieke tactieken gebruikt. Met persberichten in aanloop, tijdens en na de expeditie, en pitches hebben we de media opgezocht. Door verschillende invalshoeken te framen, die o.a. focusten op onderzoeksdata, persoonlijke beweegredenen en interviews, en de zwaarte van de expeditie, hebben we verschillende narratieven gepresenteerd waarbij het creëren van waterbewustzijn altijd de onderliggende key message was.

De case

Ondanks de groeiende uitdagingen van waterschaarste, blijft het bewustzijn over ons dagelijks waterverbruik in Nederland opvallend laag. Onderzoek van GROHE wees uit dat zeven op de tien Nederlanders hun waterverbruik verkeerd inschatten, vaak driemaal lager dan de werkelijkheid van gemiddeld 141 liter per persoon per dag. GROHE bundelde de krachten met Team Ocean met een gedeelde missie: waterbewustzijn, ofwel 'Aquawareness', vergroten en GROHE authentiek positioneren als thought leader op dit cruciale thema. De briefing was helder: creëer een high-impact PR-campagne die het abstracte probleem tastbaar en urgent maakt voor een breed Nederlands publiek.

Het inzicht was dat pure data niet overtuigt; een menselijk verhaal wel. Daarom ontwikkelden we een PR-strategie rondom een extreme expeditie. Het GROHE Team Ocean, bestaande uit drie moedige Nederlanders, roeide 4.500 kilometer non-stop over de Stille Oceaan. De kern van het verhaal: omringd door zout water, moesten zij leven van slechts 6 liter zelfgemaakt drinkwater per persoon per dag.

Middels klassieke PR-tactieken – waaronder persberichten in de aanloop, tijdens en na de expeditie, en gerichte pitches – genereerden we constante media-aandacht. Door diverse invalshoeken te framen, van onderzoeksdata en persoonlijke beweegredenen tot de zwaarte van de expeditie, verspreidden we meerdere verhalen waarbij waterbewustzijn altijd de onderliggende kernboodschap was.

De campagne leverde indrukwekkende resultaten op. De case genereerde een golf van free publicity met in totaal meer dan 34 publicaties en diverse RTV-items in landelijke en regionale nieuwsmedia, waaronder interviews en verhalen in het Algemeen Dagblad, Trouw, NPO Radio 1 en Omroep Max. Daarnaast werd een maatschappelijke impact gerealiseerd: er is zo’n €15.000 opgehaald voor de ontwikkeling van een educatief programma voor scholen en organisaties, wat de 'Aquawareness'-missie een tastbaar en langdurig vervolg geeft.

www.dutchpr-awards.nl

Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier


Over de founding partners van de Dutch PR Awards

PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.

www.pr-dashboard.nl

De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.

www.mediainfogroep.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Dutch PR Awards 2025 - Knab Zzp Uurtarievenboekje 2025

23-07-2025 | 12:33:00
Dutch PR Awards 2025 - Knab Zzp Uurtarievenboekje 2025. De campagne is volledig intern ontwikkeld en uitgevoerd door het communicatieteam van Knab

Dutch PR Awards 2025 - De mediaoverwinning van GLOW

23-07-2025 | 12:17:00
De Open Universiteit heeft de case sssst...hier studeer ik ingezonden voor de Dutch PR Awards 2025

Dutch PR Awards 2025 - Wees Jeze.l.f.

23-07-2025 | 12:08:33
Dutch PR Awards 2025 - Doe maar extra. De rest doet al normaal genoeg: Wees Jeze.l.f.
 

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.