Drie lessen uit de podcast Context (N=5) met Booktokker Noah

We lezen het regelmatig: boeken zijn over. Althans, ze gaan anno 2023 nooit meer de aandacht van jongeren heroveren. Toch laten de harde cijfers een totaal ander plaatje zien. De omzet van boeken in de jongerenmarkt is volgens GfK in 2022 ruim verdubbeld ten opzichte van 2019. En daar is maar een verklaring voor te vinden #Booktok. Oftewel, de boeken niche op TikTok. Om het geheim achter dit Effie-waardige concept te ontrafelen, spraken we met één van Nederlands populairste booktokkers Noah. Waarin hij opvallende inzichten onthult van hoe merken het gedrag van Young Adults kunnen beïnvloeden. Ook op een kanaal zoals TikTok.

Emotie wint, ook op Tiktok

Noah: "Ik merk dat mensen veel enthousiaster raken van een uitvergrote reactie op een boek dan van een feitelijke samenvatting."

N=5: Als je een boek aanraadt aan een vriend, ben je misschien geneigd dit te doen door te vertellen waar het boek over gaat. Maar de reden waarom die vriend het boek zal gaan lezen, is omdat je vertelde wat het boek met jou deed. De gevoelens die het bij je opriep. Mensen denken rationeel misschien: dat lijkt me leuk om te lezen, maar wat ze onbewust denken is veel krachtiger in het sturen van gedrag: dat gevoel dat jij beschrijft, dat wil ik ook ervaren!

De schrijver van de Kleine Prins, Antoine de Saint-Exupéry, schreef ooit: "Als je mensen een schip wilt laten bouwen, geef ze dan geen hout en spijkers, maar een eindeloos verlangen naar de zee." En als je jongeren de boeken van Antoine de Saint-Exupéry wilt laten lezen, geef ze dan geen flaptekst en recensie, maar een eindeloos verlangen naar het gevoel om helemaal in zijn boeken te verdwijnen.

Neem jongeren serieus in wat hen bezig houdt

Noah: "Je moet niet Famkelouise neerzetten als een karikatuur van de gemiddelde lezer van nu. Dat is bijna offensive."

N=5: Jongeren luisteren naar Famkelouise, houden van gamen en delen lelijke selfies met vrienden. Drie inzichten die je weinig zullen brengen. Wat jongeren daadwerkelijk bindt gaat verder: behoefte aan zelfidentificatie, bezig met inclusiviteit en wars van autoriteit. Om jongeren in beweging te krijgen moet je hun cultuur begrijpen. De bouwstenen van cultuur gaan over taal en symbolen, maar ook over momenten en waarden. Die laatste bouwstenen zijn cruciaal om goed te begrijpen.

Wanneer Famkelouise dus het gezicht is van een leescampagne, is er weinig kans op succes. Wanneer je speciaal boeken schrijft over game-werelden, is er weinig kans op succes. Noah kijkt naar de huidige leeslijst op scholen en ziet boeken van witte hetero mannen van midden veertig die een vijftienjarige zouden moeten aanspreken. In plaats daarvan tipt hij boeken die bijvoorbeeld aansluiten bij de LHBT-gemeenschap, die gaan over meiden en jongens van kleur of boeken met sterke vrouwelijke hoofdpersonages.

Eerlijkheid en imperfectie zijn de sleutel

Noah: "Ik tip mensen gewoon ook om een Donald Duck te lezen."

N=5: Effect volgt pas als je geloofwaardig en authentiek bent. Noah heeft het voordeel dat hij zelf onderdeel is van de doelgroep, maar misschien nog wel belangrijker is dat hij een eerlijk verhaal brengt naar de doelgroep. Je krijgt jongeren ook aan het lezen door toe te geven dat niet alles aan lezen leuk is. Dat sommige boeken ook heel saai zijn. En dat een Donald Duck, hoe simpel ook, soms ook heel lekker kan zijn om te lezen.

Pas als je voldoende met de doelgroep praat krijg je ook de daadwerkelijke inzichten van hoe ze zich verhouden tot jouw product. Juist door toe te geven dat dit niet altijd alleen maar positief is, laat je zien dat je iemands belevingswereld begrijpt. Hoeveel mensen die zelf ook in de doelgroep zitten hebben meegedacht aan jouw volgende campagne?

Beluister de aflevering van Context hier:

www.nis5.nl

Lees ook:

Anne Stokvis en Thijs Bontje over creativiteit als product en meetbaar effect

07-11-2025 | 08:54:00
Bij Marketing Report TV spreken we met Anne Stokvis, Creative Director en partner bij N=5, en Thijs Bontje, Creative Partner bij het bureau.

Monique Bergers: Strategie laat creatie impact maken

06-11-2025 | 16:12:00
Bas Vlugt spreekt met haar over het belang van inzicht in marges, de rol van data in projectplanning en de activiteiten van Teamleader

Bastiaan Weers: Buffetts lessen zijn van onschatbare waarde

06-11-2025 | 10:39:00
In zijn column trekt Bastiaan Weers een opvallende parallel met de lessen van belegger Warren Buffett. Wat kan ons vak leren van zijn langetermijndenken, zijn visie op kwaliteit en zijn vermogen om waarde te herkennen waar anderen vooral kosten zien?

[Interview] Carolien Bos (Menzis): Er voor iemand zijn is de kern

31-10-2025 | 15:07:00
Carolien Bos is directeur klant & markt bij zorgverzekeraar Menzis. Onlangs kondigde Menzis aan de door N=5 ontwikkelde campagne Dan is er Menzis te lanceren en voor een andere positionering te kiezen met de missie Wij kiezen voor de mens. We spreken met Carolien Bos hierover

N=5 verbeeldt Auping Designed for Life

13-10-2025 | 09:55:00
Auping breidt de positionering Designed for Life uit met een campagne die de ervaring van goed slapen centraal zet.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

REVITALIZE ontwikkelt campagne voor ParkinsonNederland

17-11-2025 | 17:56:00
ParkinsonNederland start dit najaar een campagne die de groeiende impact van parkinson onder de aandacht brengt.

ING lanceert Rond af & Beleg en start met AppDate

17-11-2025 | 11:33:00
In plaats van een traditionele productlancering worden functies gepresenteerd via herkenbare gezichten en persoonlijke verhalen

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.