Debat investeringsplicht streamingdiensten: via achterkamer akkoord gemaakt

Tijdens het debat over de investeringsplicht van streamingdiensten bleek dat via achterkamers VVD, CDA, ChristenUnie en D66 een onderling akkoord hebben gesloten waaruit blijkt dat het hele wetsvoorstel uiteindelijk wordt gewijzigd. De investeringsplicht in culturele producties voor streamingdiensten die minstens 10 miljoen euro per jaar omzetten is in feite teruggeschroefd naar 2,5 procent (was 4,5 procent). 

Wel moeten de streamingdiensten 2,5 procent investeren in (algemeen) Nederlandstalige content. In totaal gaat het aldus om 5 procent dat naar Nederlandse content moet gaan. Daarvan moet 60 procent bij onafhankelijke producenten worden besteed; dat was eerder 100 procent.

Tijdens het debat vielen PvdA, GroenLinks en PVV staatssecretaris Gunay Uslu (D66) aan die in feite haar eerste wetsvoorstel zag uitmonden in een langdurige in een politieke strijd in de achterkamers van de Tweede Kamer (koehandel) en zich zorgen maken daarover alsmede het nakijken heeft. Het debat wordt nog voortgezet modat de staatssecretaris nog haar antwoorden moet geven. Daarna zal gestemd worden over het wetsvoorstel die naar verwachting op 1 januari 2024 in werking zal treden. 

Overigens ligt het toezicht daarvan bij het zeer tolerante Commissariaat voor de Media die tot nu toe op het vlak van quotaregelingen nog nooit een boete heeft uitgedeeld.

www.rijksoverheid.nl

www.tweedekamer.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De toekomst van tv-metingen ligt in big data

05-09-2025 | 12:26:13
Door de explosie van streamingplatforms, on-demand content en gefragmenteerd kijkgedrag hebben traditionele meetmethoden moeite om het tempo bij te houden

Closed on Monday toont avontuur met De Koffiejongens

05-09-2025 | 09:27:58
Closed on Monday heeft voor De Koffiejongens een landelijke campagne ontwikkeld die de nieuwsgierige houding van het koffiemerk centraal stelt.

[Vacatures] TBWA zoekt een Brand Coordinator (NL)

05-09-2025 | 09:01:00
TBWA is per direct op zoek naar Brand Coordinator (NL) - Full-time  \  Amsterdam

Johan van der Zanden: Jeroen past perfect bij ons merk

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.