
[Content Marketing Awards 2024] Medal voor Beste Video-Serie - Wavemaker: Tempo-Team Werkplezier
Dit is een winnende inzending voor de CMA 2024
Op 6 november 2024 won Wavemaker een Medal in de categorie Beste Video-Serie tijdens de Content Marketing Awards.
Jury-oordeel
Iedereen met een offday at work nodigen we uit om te kijken naar deze Serie. Het plezier spat ervan af. In elke aflevering de aandacht voor ander werk. En na elke aflevering krijg je zelf weer zin om aan de slag te gaan. Je wist niet dat werken zo leuk is. De hoge uitkijk percentages tonen aan dat de jury niet de enige was die blij werden van deze serie.
Dit is de case:
Elevator Pitch
Tempo-Team = werkplezier! In deze Digital Only content campagne werkten Tempo-Team, Wavemaker, StudioM én GroupM Nexus nauw samen. Ze ontwikkelden een scherp mediaplan & engagerende content om de moeilijk te bereiken doelgroep 18-34 LBO/MBO in beweging te krijgen & het concept van Werkplezier te laden. Samen met Chef Werkplezier Nesim & Gina July werd de doelgroep uitgedaagd te gaan bedenken: “Wat is Werkplezier nou eigenlijk?!”
Briefing
Eind 2022 verklaarde Tempo-Team al op een ludieke manier dat Werkplezier een recht is voor iedere werknemer. Binnen het bedrijf wordt hier bloedserieus mee omgegaan, "Werkplezier voor Iedereen" luidt de hoofdmissie binnen de Tempo-Team organisatie.
De aangestelde 'Werkplezier Manager' ziet er op toe Werkplezier op de eerste plaats komt, en het bedrijf gaat zelfs zo ver dat als een bedrijf laag scoort op de Werkplezierschaal, er geen Tempo-Team krachten meer heen gestuurd worden.
Voor Tempo-Team was H2 2023 hét moment om meer inhoud te gaan geven aan het woord "Werkplezier", om zo de term meer te definiëren, claimen én te laden bij de doelgroep. Hiervoor werd de doelgroep op straat ondervraagd, om vervolgens via aantrekkelijke digitale content slim verspreid te worden bij de doelgroep. Hierbij was uiteraard ook het ontwikkelen van de funnel, met bekendheid, overweging én voorkeur een belangrijk doel.
Insights
GenZ wordt ook wel de burn-outgeneratie genoemd. Drie kwart van de jongeren worstelt met burn-out klachten. Tempo-Team vond het hun taak dit te agenderen. Doel: Hoe kunnen we jongeren bewust maken van het belang van werkplezier en hen helpen hier regie op te pakken? Er is keihard geïnvesteerd in een duidelijke boodschap, campagne en mediumkeuze die centraal staat voor de doelgroep, en niet alleen voor het merk. Op basis van uitgebreid onderzoek, zowel naar de werkvoorkeuren van jongeren als hun content- en media beleving kwamen we tot een uitgekiende combinatie van digital content, verspreid op HUN favoriete platformen en influencers.
Strategie | Aanpak | Resultaat
Social Media en YouTube zijn populairder dan ooit onder de doelgroep van Tempo-Team. Door samen te werken met de bekende YouTuber Nesim el Ahmadi had Tempo-Team een 'Chef Werkplezier'. Nesim heeft zelf vroeger weinig werkplezier gehad door o.a discriminatie en machtsmisbruik en spreekt de taal van de doelgroep. Hij is hierdoor een geloofwaardige strijder voor meer werkplezier. De samenwerking met Gina July, bekend van Dumpert, versterkte dit nog verder. Dankzij deze samenwerking kon Tempo-Team profiteren van hun organische social footprint en beter aansluiten bij de belevingswereld van hun doelgroep.
De campagne was opgedeeld in drie fases. In de eerste fase hield Nesim kantoor bij Tempo-Team, waar hij diverse pitches aanhoorde voor meer werkplezier. In de tweede fase bracht Gina deze inzichten naar de straat om ze te toetsen. Uiteindelijk werden in fase drie de nieuw verkregen inzichten gedeeld. Deze logische contentreis werd door de doelgroep op de voet gevolgd.
Om de content optimaal af te stemmen op de behoeften van de doelgroep, werd een combinatie gebruikt van korte, snappy content op platforms zoals TikTok, Instagram en Snapchat, en langere video’s op YouTube, waar meer de diepte in kon worden gegaan.
Gedurende 20 weken inspireerde de campagne de doelgroep en werd werkplezier een onderwerp van gesprek. Hoge uitkijk percentages toonden aan dat de content goed aansloot bij de doelgroep. Via campagne tracking door Memo2 bleek dat 61% van de doelgroep de link legde tussen Tempo-Team en werkplezier, een stijging van 30% ten opzichte van het begin van de campagne!
Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024
Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 op www.cmta.nl
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Saskia van Weert