
[Content Marketing Awards 2024] Gouden award Non-profit Content Marketing Programma - Unlike: Laten we het eens over BMHK hebben
Dit is een winnende inzending voor de CMA 2024
Op 6 november 2024 won Unlike een Gouden Award tijdens de Content Marketing Awards. Hun case Laten we het over BMHK hebben werd beloond met deze prijs in de categorie Non-profit Content Marketing Programma.
Jury-oordeel
In een tijd waarin we als samenleving ogenschijnlijk steeds verder van elkaar af komen te staan wisten de makers van deze case mensen te juist verbinden. Over een onderwerp waar schaamte de grote drempel voor het gesprek is bracht deze case vrouwen bij elkaar. Ze deelden hun angsten en zorgen en moedigden elkaar aan. En met succes. Het aantal ingestuurde zelftesten steeg overtuigend. Daarmee kan deze case letterlijk levensreddend zijn geweest. De jury was overtuigd en kijkt uit naar de volgende stap, Laten we het eens over Baarmoederhalskanker hebben, het helpt.
Elevator Pitch
De campagne "Laten we het eens over BMHK hebben", heeft het gesprek rondom de preventie van baarmoederhalskanker (BMHK) geopend. En dat is nodig, want slecht 41% van de 30 tot 34 jarigen doet mee aan het bevolkingsonderzoek. Landelijke media, talkshows, social media, podcasts, influencers, online platformen en de community hebben zich massaal ingezet en op eigenwijze het gesprek geopend. De doorlopende campagne heeft nu al merkbare resultaten opgeleverd.
Briefing
Elk jaar zijn er 900 nieuwe gevallen van baarmoederhalskanker en 200 sterfgevallen. Uit onderzoek in opdracht van Bevolkingsonderzoek Nederland blijkt dat 79% van de 30 tot 34 jarigen bereid is om deel te nemen aan het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker (BMHK), maar dat slechts 41% van deze groep in 2022 is ingegaan op de uitnodiging. Dit is een zorgelijke ontwikkeling. In deze groep heeft 20% van de vrouwen HPV, de grootste veroorzaker van baarmoederhalskanker. De campagne moet leiden tot deelnamebevordering, het verkorten van de doorlooptijd en informeren.
Insights
Angst en spanning zorgt voor de meeste twijfel over deelname aan het onderzoek en ook komt naar voren dat één op de drie vrouwen niet praat over het bevolkingsonderzoek, omdat ze te weinig kennis heeft over het onderwerp of het moeilijk vindt om erover te praten. De juiste kennis en een goed gesprek over ervaringen met het uitstrijkje of de zelftest kan vrouwen steun bieden en angst mogelijk verminderen.
Strategie | Aanpak | Resultaat
In de campagne staat de kracht van de community centraal. Door vrouwen elkaar aan te laten moedigen om te kiezen voor hun gezondheid. En vooral om elkaar te helpen bij twijfels, angst of vragen rondom het onderzoek. We maken het onderwerp bespreekbaar voor en door vrouwen.
Om met beperkte middelen en restricties een impactvolle campagne neer te zetten, is gekozen voor een PR aanpak in combinatie met een Always On contentstrategie. Deze combinatie zorgt voor zowel onmiddellijke aandacht onder een breed publiek als blijvende betrokkenheid onder de doelgroep.
De campagne heeft in de eerste helft van het jaar al merkbare resultaten opgeleverd. Na de preventieweek zagen we 2000 extra ingestuurde zelftesten vergeleken met een normale week. Daarnaast delen vrouwen openhartig hun ervaringen en twijfels en ontvangen we dagelijks een stroom aan comments en DM's; "Binnenkort ontvang ik een uitnodiging, het is voor mij de eerste keer. Ik ben erg zenuwachtig", "Ik heb vaginisme, maar wil graag meedoen. Kan ik een roesje krijgen?", "Ik ben de uitnodiging kwijt, wat nu?", "Ik bleek stadium 3 baarmoederhalskanker te hebben. Alsjeblieft doe mee!".
Publicaties verschenen in onder andere LINDA, Flair_nl, Women_inc, FunxFM, NPO Radio 1 en RTL Nieuws. Influencers zoals @veracamilla (205K volgers) en @moderosaofficial (209K volgers) droegen bij, evenals podcasts als Damn Honey en De BLVD. Er zijn 12.140.318 vertoningen gerealiseerd met een bereik van 840.635, tegenover een totale doelgroep van 700.000.
De blijvende en stijgende betrokkenheid van influencers, media en vrouwen versterkt het community gevoel en onderstreept het belang van de campagne.
Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024
Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Saskia van Weert