
EssenceMediacom e.v.a: het Telefoonboekje
[Content Marketing Awards 2024] Gouden award B2C Content Marketing Programma
Dit is een winnende inzending voor de CMA 2024
Op 6 november 2024 won EssenceMediacom een Gouden Award en een Medal tijdens de Content Marketing Awards: de Gouden Award B2C Content Marketing Programma voor het Telefoonboekje en de Medal voor Beste Partnerdistributie-aanpak voor Hoe Canesten Gyno en LINDA.meiden taboes rondom intieme gezondheid hebben doorbroken.
Jury-oordeel
Deze gouden award-winnende case behaalde indrukwekkende resultaten door moedig het gebruik van haar eigen producten actief te ontmoedigen. Dankzij een scherp inzicht bracht de winnaar het topic landelijk onder de aandacht, stimuleerde het gesprek én gaf krachtige invulling aan de merkcampagne en merkperceptie. De jury waardeert de heldere doelstelling, de sterke strategische keuzes én de creatieve uitvoering die exact de juiste snaar bij de doelgroepen weet te raken én te overtuigen met effect door de gehele funnel heen. De jury ziet dan ook met grote belangstelling uit naar een vervolg!
Dit is de case:
Elevator Pitch
Ouders worstelen met schermtijd bij hun kinderen en bovendien maakt 40% van ouders zich zorgen over dat hun kind te weinig leest. Odido's antwoord: 'Het Telefoonboekje'! Dit boek in smartphone-vorm, met een verhaal in chatstijl, maakt de overstap van scrollen naar lezen kleiner en leuker. Met een slimme mediamix heeft Odido niet alleen de aandacht van ouders getrokken, maar ook hun perceptie van Odido als merk dat verder kijkt dan de smartphone, positief beïnvloed (+12%).
Briefing
Odido wil zich inzetten voor een wereld waarin technologie een positieve rol speelt. Als onderdeel van de 'Soms Even Niet' merkcampagne, was de uitdaging om ontlezing onder jongeren (9-12 jaar) tegen te gaan in een tijdperk gedomineerd door smartphones. Het doel was om kinderen te enthousiasmeren voor lezen en ouders bewust te maken van de risico's van overmatig schermgebruik. De campagne moest vernieuwend, engaging en impactvol zijn, en inspelen op de belevingswereld van de doelgroepen, jongeren en hun ouders. Door 'Het Telefoonboekje' te ontwikkelen, een fysiek boek in smartphone-vorm, gaf Odido concreet invulling aan de 'Soms Even Niet' merkbelofte en zette het zich in voor een betere balans tussen online en offline.
Insights
Odido herkende een groeiende maatschappelijke zorg: de toenemende schermtijd onder kinderen en de daarmee samenhangende afname van leesgewoonten. Dit wordt versterkt doordat kinderen steeds jonger een smartphone krijgen. Onderzoek toont aan dat naarmate de schermtijd stijgt, het lezen van boeken daalt (van 68% bij 7 jaar, naar 35% einde basisschool). Meer dan de helft van de ouders maakt zich zorgen dat hun kind teveel tijd op schermen doorbrengt, en 40% maakt zich zorgen dat hun kind te weinig leest. Odido zag hierin een kans om deze zorgen weg te nemen en tegelijkertijd de 'Soms Even Niet' merkbelofte te versterken.
Strategie | Aanpak | Resultaat
Happy new me is zowel in het blad als op de website en Libelle-socials te volgen. Deze multimediale aanpak, ook wel 360 graden-aanpak, is cruciaal voor het succes van de serie. Door HNM op alle Libelle-kanalen te verspreiden, creëert Libelle een geïntegreerde ervaring voor de kijker die zo op meerdere vlakken wordt geraakt en geïnspireerd.
‘Happy New Me’ belichaamt de essentie van het merk Libelle. Het uitgangspunt van de serie, vrouwen helpen om stap voor stap een betere versie van zichzelf te worden, is klassiek Libelle. Wij verzorgen met veel aandacht de buitenkant, terwijl de vrouw zélf zorgt voor de transformatie aan de binnenkant. Daarover wordt zij geïnterviewd en ook dát wordt terugvertaald naar het blad en online. Online video's houden de boodschap fris en relevant door stap voor stap te tonen hoe we tot het eindresultaat komen, inclusief de authentieke eerste reactie van de lezeres in de kappersstoel. Dit evenwicht is cruciaal voor het behoud van de loyaliteit van onze bestaande doelgroep, terwijl we ook nieuwe kijkers aantrekken.
www.odido.nl/hettelefoonboekjeDit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024
Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Saskia van Weert