
[Content Marketing Awards 2024] Crocodile Agency: Bram Krikke op het Doek
Dit is een inzending voor de Content Marketing Awards 2024
Elevator Pitch
Wat krijg je als je Bram Krikke en Philips OneBlade, hoofdsponsor van het Rijksmuseum, bij elkaar in één ruimte zet? Een gegarandeerde glimlach op je (vers geschoren) gezicht. Philips ging dit jaar viral met deze ontraditionele, humoristische scheer campagne voor jonge mannen (16-30 jaar). Het werd massaal opgepikt door o.a. RTL Boulevard en Het Parool, met als resultaat dat 12% van de consumenten die de campagne heeft gezien eerder kiest voor de Oneblade.
Briefing
Na het succes van Philips x Bram Krikke in ‘23, wilde Philips (dit jaar partner van Rijksmuseum) wederom een toffe campagne neerzetten. Met dit keer als doel: bekendheid onder de jonge mannen (16-30 jaar) voor Philips OneBlade en de Frans Hals-tentoonstelling. Ook moest het Rijksmuseum aantrekkelijker gemaakt worden voor jongeren.
Philips is hoofdsponsor van het Rjiksmuseum. Toen we erachter kwamen dat Frans Hals bekend stond om zijn excentrieke baarden - was dit ook een perfecte haak met Bram Krikke, de bekendste snor van Nederland. Een perfecte combinatie om de samenwerking tussen het Rijks en Philips en de OneBlade uit te lichten.
De uitdaging: de campagne moest opvallen bij de doelgroep en op een 360-graden manier ingezet worden (niet alleen op het kanaal van Bram Krikke). Daarnaast was het een doel om te laten zien dat Philips mensen met gezichtsbeharing helpt om zichzelf, hun stijl én hun uniciteit te uiten.
Insights
Het was een uitdaging om zonder productinnovaties de Philips Oneblade onder de aandacht te brengen. We kozen voor een creatieve haak waarbij we gingen samenwerken met Bram Krikke en de Frans Hals tentoonstelling in het Rijksmuseum. Hij heeft veel jonge fans, waardoor de doelgroep (jonge mannen tussen de 16-30 jaar) goed te bereiken was. Met Bram konden we inspelen op de behoeften en voorkeuren van de jongeren en daarmee de betrokkenheid voor musea en de OneBlade vergroten. Crocodile Agency heeft het concept gebaseerd op relevante TikTok trends. Mede hierdoor hebben we de beoogde doelstellingen bereikt.
Strategie | Aanpak | Resultaat
Een doelgroep bereiken zonder productinnovatie kan uitdagend zijn. We werden dus uitgedaagd om creatief na te denken. Als hoofdsponsor van het Rijksmuseum zag Philips een kans, want Frans Hals staat bekend om zijn werken met excentrieke gezichtsbeharing. Wij kozen voor een campagne met een multichannel aanpak.
Een onderdeel van de aanpak was de audiotour van Bram Krikke. Hij vertelt, speciaal voor de jongeren, op zijn eigen ludieke manier over de kunstwerken. Om deze unieke audiotour te promoten, speelden we in op de viral sound op TikTok van het programma ‘Sterren op het Doek’ met Tjiske Reidinga. Dit programma heeft een oudere doelgroep, maar vanwege de populariteit op TikTok zorgde het voor herkenbaarheid bij Gen Z en voor interactie binnen deze samenwerking. Met deze sound hebben we content gemaakt waarin zowel de Philips OneBlade, het Rijks én Frans Hals zijn verwerkt.
Toen was het tijd voor het event! We nodigden creators (die de doelgroep aanspreken) uit in het Rijks om na sluitingstijd content te maken met de Philips OneBlade en de expositie. Dit was een groot succes! Ze kregen een AI-doek van zichzelf, uit de tijd van Frans Hals, waarmee ze content konden maken. On top maakten we achteraf ook hilarische content met Bram die inspeelde op het programma ‘Tussen Kunst en Kitsch’.
Het resultaat: meer dan 6,5 miljoen organische impressies en vermeldingen (PR) in o.a. het Algemeen Dagblad, RTL Boulevard en de podcast Schaamteloos Randstedelijk. Zij noemden de campagne als een perfect voorbeeld van een paid partnership.
Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024
Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 en hoe in te zenden op www.cmta.nl
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Saskia van Weert