Consument winkelt liever fysiek dan online

[Grow by DPG Media] Het doelgroeponderzoek: Hartslag van Nederland

De wereld van online shoppen evolueert voortdurend en retailers kiezen voor de optimale omni- of optichannelstrategie om klanten de beste ervaring te bieden. In dit kader speelt (de opkomst van) AI een steeds grotere rol binnen de branche en worden veel nieuwe technologieën gebruikt in de customer journey van online winkelen. En juist dáár heerst een spanningsveld: is de Nederlandse consument wel op zoek naar innovatie? In dit artikel op Grow van DPG Media toont het grootschalige doelgroeponderzoek Hartslag van Nederland van DPG Media aan dat de meeste Nederlanders, ongeacht hun leeftijd, nog steeds de voorkeur geven aan winkelen in fysieke winkels boven online shoppen.

Het is daarom belangrijk als retailer om online zichtbaar te zijn, maar vergeet de winkelervaring niet.

In de whitepaper onderaan dit artikel deelt DPG Media haar visie op trends in de retailbranche voor 2025. Daarnaast delen zij nuttige inzichten uit het grootschalige doelgroeponderzoek Hartslag van Nederland, om jouw marketingstrategie te optimaliseren.

Omnichannel vs optichannel

Bij een omnichannel strategie worden alle beschikbare kanalen geïntegreerd en op elkaar afgestemd. Hierdoor krijgen consumenten een consistente ervaring, ongeacht het kanaal dat ze gebruiken. De nadruk ligt op een naadloze klantreis. De consument kan bijvoorbeeld moeiteloos switchen tussen online en offline kanalen zonder dat dit invloed heeft op de ervaring.

Bij een optichannel-strategie wordt specifiek gekeken naar welk kanaal het meest effectief is voor een bepaalde doelgroep of situatie. Dat kanaal wordt dan optimaal ingezet. Het gaat hier niet om het gebruik van alle kanalen, maar om het kiezen van het beste kanaal op het juiste moment, afhankelijk van de klantvoorkeur en -behoefte.

De optimale winkelervaring

Of je nu kiest voor een omnichannel- of een optichannelstrategie, het is essentieel om te streven naar de optimale winkelervaring voor je klanten om zo op te vallen in de zeer competitieve retailbranche. Meer dan 90 procent van de consumenten verlangt een gepersonaliseerde winkelervaring. Maar hoe kun je deze ervaring, naast de inzet van nieuwe technologieën, realiseren? Het is belangrijk om je te onderscheiden en te bouwen aan een sterk merk waarmee jouw klanten een emotionele band voelen. Een sterke merkidentiteit zorgt ervoor dat klanten je merk gaan herkennen en voor jouw merk kiezen, zelfs als er goedkopere alternatieven beschikbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan een duurzame benadering of storytelling die aansluit op de waarden van je klanten.

Balans tussen innovatie en de vertrouwde winkelervaring

Ons advies is om je in je marketingplan niet blind te staren op de groei van online aankopen. Uit het grootschalige doelgroeponderzoek Hartslag van Nederland van DPG Media blijkt dat de meerderheid van de Nederlanders nog steeds hun aankopen fysiek in de winkel doet, ongeacht hun leeftijd. De balans tussen innovatie en de vertrouwde winkelervaring is belangrijk om relevant te blijven.

Download de whitepaper

In deze whitepaper deelt DPG Media haar visie op trends in de retailbranche voor 2025. Daarnaast vind je nuttige consumenten inzichten uit het grootschalige doelgroeponderzoek ‘Hartslag van Nederland’, die je kunt gebruiken om jouw marketingstrategie te optimaliseren. Vul het formulier in op Grow van DPG Media en ontvang de whitepaper direct in je inbox.

Onderzoek

DPG Media doet als mediabedrijf continu onderzoek. De resultaten uit dit rapport zijn afkomstig van het grootschalige doelgroeponderzoek Hartslag van Nederland van DPG Media. In dit rapport delen wij de interesses van de Nederlandse consument in de retailbranche met een specifieke focus op de subbranches mode, lifestyle en beauty.

Het onderzoek is uitgevoerd door Panel Inzicht in oktober 2024 onder 3200 respondenten in de leeftijd 20 t/m 79 jaar. Het onderzoek is eerder uitgevoerd in 2022, waardoor een vergelijking mogelijk is tussen verschillende metingen. De onderzoeksresultaten kunnen wij selecteren op geslacht, leeftijd en leefsituatie.

Maak ook impact

Wil jij ook je naamsbekendheid, merkvoorkeur en overweging vergroten en zodoende meer sales genereren? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact op met de media-adviseurs van DPG Media. Zij denken graag met je mee over de vraag hoe jouw boodschap succesvol onder de aandacht kan worden gebracht bij de juiste doelgroep.

DPG Media
Advertising
+31 880 13 96 40
[email protected]

www.dpgmediagroup.com/grow 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 
Lees ook:

Whazzup?! in Media #5: YouTube op groot scherm

09-09-2025 | 17:05:00
In de nieuwste aflevering nemen René Zeedijk en Roger Verdurmen ons mee in de snel veranderende wereld van videoconsumptie en advertentiemodellen.

Context bepaalt succes: platform en omgeving maken verschil

03-09-2025 | 10:41:06
Niet alleen wat je vertelt doet ertoe, maar vooral waar en aan wie. Want de context waarin een boodschap verschijnt, bepaalt in hoge mate of deze aankomt.

De helft van de Nederlanders verlaagt kledingbudget

02-09-2025 | 17:23:00
Samen met Panel Inzicht onderzochten we onder 1.000 respondenten tussen de 16 en 65 jaar wat het winkelgedrag is van de Nederlandse consument.

Zakelijke beslissers bereiken? Deze 6 contentvormen raken

22-08-2025 | 09:40:00
Je kunt adverteren met advertorials en branded content, maar ook zelf verhalen delen met klantcases en expertblogs om je merkwaarde te versterken

Podcasts populair, maar nauwelijks in audiobudgetten

21-08-2025 | 10:36:00
Roger Verdurmen en René Zeedijk over de impact van AI en algoritmes op de nieuwsvoorziening.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

GAMMA en VML Amsterdam lanceren duurzaamheidscampagne

25-09-2025 | 15:45:19
GAMMA werkt samen met VML Amsterdam aan een campagne die laat zien hoe eenvoudige aanpassingen in huis kunnen bijdragen aan het besparen van water, energie en geld.

Havas Lemz lanceert campagne tegen femicide

25-09-2025 | 14:53:15
Elke acht dagen wordt in Nederland een vrouw om het leven gebracht, vaak door haar partner of ex-partner.

INDIE Amsterdam ontwikkelt Vader Aarde-campagne Milieudefensie

25-09-2025 | 14:34:00
Milieudefensie wil dat klimaat en de rol van grote vervuilers nadrukkelijker op de politieke agenda komen.

BUUT ontwikkeld met DEPT: strategie, design, experience

25-09-2025 | 10:49:08
ABN AMRO lanceerde begin september BUUT, een bank voor tieners en hun ouders die is ontwikkeld door Tikkie in samenwerking met DEPT.

Joe Public lanceert introductiecampagne voor BUUT

24-09-2025 | 11:24:36
Centraal staat het werken met potjes, waarmee gebruikers eenvoudig budgetten kunnen maken en inzicht krijgen in inkomsten en uitgaven.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.