Consument winkelt liever fysiek dan online

[Grow by DPG Media] Het doelgroeponderzoek: Hartslag van Nederland

De wereld van online shoppen evolueert voortdurend en retailers kiezen voor de optimale omni- of optichannelstrategie om klanten de beste ervaring te bieden. In dit kader speelt (de opkomst van) AI een steeds grotere rol binnen de branche en worden veel nieuwe technologieën gebruikt in de customer journey van online winkelen. En juist dáár heerst een spanningsveld: is de Nederlandse consument wel op zoek naar innovatie? In dit artikel op Grow van DPG Media toont het grootschalige doelgroeponderzoek Hartslag van Nederland van DPG Media aan dat de meeste Nederlanders, ongeacht hun leeftijd, nog steeds de voorkeur geven aan winkelen in fysieke winkels boven online shoppen.

Het is daarom belangrijk als retailer om online zichtbaar te zijn, maar vergeet de winkelervaring niet.

In de whitepaper onderaan dit artikel deelt DPG Media haar visie op trends in de retailbranche voor 2025. Daarnaast delen zij nuttige inzichten uit het grootschalige doelgroeponderzoek Hartslag van Nederland, om jouw marketingstrategie te optimaliseren.

Omnichannel vs optichannel

Bij een omnichannel strategie worden alle beschikbare kanalen geïntegreerd en op elkaar afgestemd. Hierdoor krijgen consumenten een consistente ervaring, ongeacht het kanaal dat ze gebruiken. De nadruk ligt op een naadloze klantreis. De consument kan bijvoorbeeld moeiteloos switchen tussen online en offline kanalen zonder dat dit invloed heeft op de ervaring.

Bij een optichannel-strategie wordt specifiek gekeken naar welk kanaal het meest effectief is voor een bepaalde doelgroep of situatie. Dat kanaal wordt dan optimaal ingezet. Het gaat hier niet om het gebruik van alle kanalen, maar om het kiezen van het beste kanaal op het juiste moment, afhankelijk van de klantvoorkeur en -behoefte.

De optimale winkelervaring

Of je nu kiest voor een omnichannel- of een optichannelstrategie, het is essentieel om te streven naar de optimale winkelervaring voor je klanten om zo op te vallen in de zeer competitieve retailbranche. Meer dan 90 procent van de consumenten verlangt een gepersonaliseerde winkelervaring. Maar hoe kun je deze ervaring, naast de inzet van nieuwe technologieën, realiseren? Het is belangrijk om je te onderscheiden en te bouwen aan een sterk merk waarmee jouw klanten een emotionele band voelen. Een sterke merkidentiteit zorgt ervoor dat klanten je merk gaan herkennen en voor jouw merk kiezen, zelfs als er goedkopere alternatieven beschikbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan een duurzame benadering of storytelling die aansluit op de waarden van je klanten.

Balans tussen innovatie en de vertrouwde winkelervaring

Ons advies is om je in je marketingplan niet blind te staren op de groei van online aankopen. Uit het grootschalige doelgroeponderzoek Hartslag van Nederland van DPG Media blijkt dat de meerderheid van de Nederlanders nog steeds hun aankopen fysiek in de winkel doet, ongeacht hun leeftijd. De balans tussen innovatie en de vertrouwde winkelervaring is belangrijk om relevant te blijven.

Download de whitepaper

In deze whitepaper deelt DPG Media haar visie op trends in de retailbranche voor 2025. Daarnaast vind je nuttige consumenten inzichten uit het grootschalige doelgroeponderzoek ‘Hartslag van Nederland’, die je kunt gebruiken om jouw marketingstrategie te optimaliseren. Vul het formulier in op Grow van DPG Media en ontvang de whitepaper direct in je inbox.

Onderzoek

DPG Media doet als mediabedrijf continu onderzoek. De resultaten uit dit rapport zijn afkomstig van het grootschalige doelgroeponderzoek Hartslag van Nederland van DPG Media. In dit rapport delen wij de interesses van de Nederlandse consument in de retailbranche met een specifieke focus op de subbranches mode, lifestyle en beauty.

Het onderzoek is uitgevoerd door Panel Inzicht in oktober 2024 onder 3200 respondenten in de leeftijd 20 t/m 79 jaar. Het onderzoek is eerder uitgevoerd in 2022, waardoor een vergelijking mogelijk is tussen verschillende metingen. De onderzoeksresultaten kunnen wij selecteren op geslacht, leeftijd en leefsituatie.

Maak ook impact

Wil jij ook je naamsbekendheid, merkvoorkeur en overweging vergroten en zodoende meer sales genereren? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact op met de media-adviseurs van DPG Media. Zij denken graag met je mee over de vraag hoe jouw boodschap succesvol onder de aandacht kan worden gebracht bij de juiste doelgroep.

DPG Media
Advertising
+31 880 13 96 40
[email protected]

www.dpgmediagroup.com/grow 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 
Lees ook:

Van TV tot TikTok: hoe Nederland sport beleeft

04-11-2025 | 17:26:00
DPG Media voerde in juni 2025 samen met Panel Inzicht een onderzoek uit naar de sportbeleving van 500 Nederlanders tussen de 20 en 70 jaar.

Sunny Cars verhoogt merkbekendheid +22 procent met verhalen

30-10-2025 | 10:29:00
Branded content en video brengen belofte van zorgeloze autoverhuur tot leven

Digitale gids That’s Entertainment versterkt merkvoorkeur Ziggo

21-10-2025 | 14:46:00
Het platform combineert inspirerende content, slimme distributie en een datagedreven aanpak om kijkers te gidsen door het brede entertainmentaanbod.

Crossmediale DPG Media-campagne scoort voor Rijn IJssel

16-10-2025 | 09:15:22
Rijn IJssel, een toonaangevende MBO-instelling in Arnhem, had de ambitie om meer studenten en ouders te bereiken voor hun open dagen.

Whazzup?! in Media #8: Politiek en media in balans

14-10-2025 | 15:09:01
In aflevering 8 van de podcast Whazzup?! in Media onderzoeken René Zeedijk en Roger Verdurmen het spanningsveld tussen journalistiek, eigenaarschap en politiek.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.