Werven als een marketeer, zo doe je dat!

[Column] Pip Minkels (WeAchieve) over slimme en doelgerichte wervingsstrategieën

De constant veranderende dynamiek op de arbeidsmarkt vraagt om slimme en doelgerichte wervingsstrategieën. Steeds meer organisaties ontdekken dat werven als een marketeer niet alleen draait om het plaatsen van vacatures, het is een strategische aanpak die recruitmentmarketing en arbeidscommunicatie met elkaar combineert. Benieuwd hoe je jouw werkgeversmerk kunt versterken en op een vernieuwende, creatieve manier talent kunt aantrekken? Je leest het in dit artikel!

Waarom je wervingsproces een make-over verdient

Traditionele wervingsmethodes, zoals het simpelweg plaatsen van vacatures en adverteren via traditionele kanalen, leveren in de huidige tijd niet altijd meer de gewenste resultaten op. Door je wervingsproces te behandelen als een marketingcampagne kun je personeel aantrekken dat past bij je bedrijfscultuur. Ook optimaliseer je hiermee je recruitment funnel om de juiste kandidaten te werven.

Met een goed doordachte recruitment-advertisingstrategie, ondersteund door een krachtige recruitmentwebsite, maak je je organisatie zichtbaar voor talenten die echt passen. Werknemers vinden via gerichte social-mediarecruitment, ondersteund door contentmarketing, wordt op deze manier een eitje!

De kern van recruitmentmarketing

Recruitmentmarketing draait om het inzetten van marketingprincipes bij het werven van personeel. Hierbij staat het bouwen van een sterk werkgeversmerk centraal. Denk hierbij aan:

Employer-brandingstrategie. Een duidelijke positionering die laat zien waarom mensen bij jouw organisatie willen werken (én blijven!).

Talentbranding. Je zet medewerkers als het ware in als ambassadeurs van jouw organisatie, waarbij ze hun persoonlijke ervaringen delen.

Contentmarketing voor werving. Het inzetten van vacature- en employer-brandingvideo's, blogs en social media om nieuwe talenten te informeren en inspireren. 

Door deze strategieën met elkaar te combineren, creëer je een innovatief wervingsplan dat niet alleen kandidaten werft, maar hen ook overtuigt van de unieke kenmerken van jouw organisatie.

Werven als een marketeer: stap voor stap

Analyseer je doelgroep. Begin met het opstellen van een wervingsplan, waarin je duidelijk definieert welke medewerkers je wilt aantrekken. Denk hierbij aan het opstellen van een EVP, via welke kanalen je potentiële kandidaten kunt bereiken en waar ze zich bevinden.

Zet in op arbeidsmarktcommunicatie. Communiceer duidelijk over de cultuur, waarden en voordelen van jouw organisatie. Door daarnaast visueel aantrekkelijke beelden en video's in te zetten, die de unieke sfeer en dynamiek van je werkplek weerspiegelen, creëer je een krachtiger verhaal. Deze visuele content versterkt niet alleen je employerbranding, maar zorgt er ook voor dat potentiële kandidaten een realistisch en inspirerend beeld krijgen van de organisatie, wat leidt tot een betere candidate experience.

Maak gebruik van social media. Social-mediarecruitment is een krachtig middel: zet kanalen zoals LinkedIn, Facebook en Instagram dus in om je vacatures te delen en persoonlijke verhalen te publiceren waarin huidige werknemers vertellen waarom zij voor jouw organisatie werken.

Investeer in een recruitmentwebsite. Een goed ontworpen werken-bij-website is essentieel: dit zorgt er namelijk voor dat het gemakkelijk is voor kandidaten om informatie te vinden, vacatures te bekijken en zich aan te melden. Optimaliseer deze site voor zoekmachines zodat geïnteresseerden jouw organisatie goed weten te vinden.

Meet en optimaliseer. Gebruik recruitmenttechnologie en analytics om te monitoren welke campagnes en kanalen het beste presteren. Pas je wervingsplan vervolgens aan op deze data om continu te verbeteren in het werven van personeel. 

De succesformule in handen

Door je wervingsproces te benaderen als een marketingcampagne, heb je een krachtige combinatie van strategie en authenticiteit. Met een sterk employerbranding en talent-brandingplan trek je niet alleen de juiste kandidaten aan, maar zorg je er ook voor dat ze een positieve candidate experience beleven. Hierdoor bouw je een sterk werkgeversmerk op dat talent aantrekt én behoudt.

Pip Minkels is online marketeer bij WeAchieve, een bureau gespecialiseerd in recruitmentmarketing.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

[Vacatures] Spotta zoekt een Senior Recruiter - Tijdelijk

14-11-2025 | 09:24:00
Spotta is per direct op zoek naar Senior Recruiter - Tijdelijk - Utrecht/hybride

[Vacatures] Spotta zoekt een Medior Recruiter

03-11-2025 | 09:14:00
Spotta is per direct op zoek naar Medior Recruiter - Eindhoven/Meppel/Utrecht

[Vacatures] Spotta zoekt een Senior Recruiter

31-10-2025 | 09:02:00
Spotta is per direct op zoek naar Senior Recruiter - Utrecht/hybride

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een HR-adviseur

16-09-2025 | 09:01:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een HR-adviseur

[Vacatures] Follo zoekt een HR Officer

05-08-2025 | 09:03:49
Follo is per direct op zoek naar HR Officer - Hybride 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Fightclub geeft ticket weg voor BAM Congress 2025

25-11-2025 | 16:35:00
Fightclub organiseert een actie waarbij deelnemers kans maken op een ticket voor het BAM Congress 2025.

Smirnoff start wereldwijde Why Change a Good Thing-campagne

25-11-2025 | 14:28:26
De campagne richt zich op de culturele positie van het merk en de nadruk op constante smaak en kwaliteit.

Dirk van den Bosch: iO is agency, tech én consultancy

25-11-2025 | 12:04:00
In een gesprek met Bas Vlugt vertelt Dirk van den Bosch hoe iO werkt op het snijvlak van technologie, creatie, marketing en consultancy

Rick Franx: Social-first en bewijslast bij Abovo Maxlead

25-11-2025 | 11:31:00
In een gesprek met Marketing Report vertelt Rick Franx hoe de verschuiving van creatie naar bewijslast het werk fundamenteel verandert

Hotel L’Amour ontwikkelt derde hoofdstuk in ANWB-serie

25-11-2025 | 10:10:00
Het is het derde hoofdstuk in de serie ANWB helpt Nederland op weg, waarin de organisatie laat zien dat ondersteuning verder gaat dan pech onderweg.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.