[Column] Mike Hendrixen: Earned Attention First

Dit is een bijdrage aan

[Forum] Hoe zal PR zich ontwikkelen in 2021?

Wij prediken al een tijdje dat pr een essentieel onderdeel moet vormen in een geïntegreerde marketingcommunicatiecampagne. Steeds meer merken geloven in een geïntegreerde aanpak, maar  afgelopen jaar zagen we nog steeds bij bedrijven dat pr een apart eiland én een sluitpost is.

Dat moet nu toch echt maar eens klaar zijn in 2021. Gekochte aandacht is goed, maar verdiende aandacht is beter! Nóg beter is het als deze twee, samen met de boodschap op social media en op  eigen kanalen, hand-in-hand gaan.

Vertigo 6 is gespecialiseerd in jongerenmarketing en we merken dat het verdienen van aandacht  cruciaal is in jongerencampagnes. De geloofwaardigheid van radio- & tv-commercials is laag bij jongeren en online advertising wordt vaak niet meer gezien door de geïnstalleerde ad blockers. Bij het ontwikkelen van een communicatiestrategie beginnen we daarom vaak met pr en stemmen we daarna paid, social en owned media erop af en niet andersom. Je ziet deze aanpak ook bij bedrijven als Tesla, Google, Uber en Apple: earned attention first.

Wij zijn ervan overtuigd dat het traditionele marketingbudget de komende jaren nog meer verschuift naar vormen die verdiend zijn óf er verdiend uitzien. Van free publicity en influencermarketing tot native advertising en branded content. Vertoningen kun je kopen, maar echte aandacht moet je verdienen.

Events waren in het pre-coronatijdperk een perfect middel om free publicity te genereren, maar zijn door de lockdownmaatregelen bijna compleet komen te vervallen. Op een enkele livestream na was het een schraal evenementenjaar. Zodra de laatste vaccinatie gezet is, komen pers- en lanceringsevenementen keihard terug. We vrezen dat media en influencers overspoeld gaan worden met uitnodigingen en de vraag gaat zijn hoe je ervoor zorgt dat jouw event eruit springt.

Ook verwachten we dat de verschuiving richting micro-influencers en niche en specialised media  gaat doorzetten. We merken nu al dat klanten liever een publicatie of post scoren bij een medium of influencers met minder bereik maar met de juiste doelgroep, dan dat ze intern kunnen pochen met een grote naam.

We hopen dat de negatieve zweem rond pr verdwijnt. Deze wordt nog steeds veroorzaakt door niet-onderbouwde bereikscijfers en advertentiewaardes die geroepen worden in de markt. Door pr onderdeel te maken van de marketingcommunicatiemix, draait het niet meer om bereik maar om meetbaar resultaat en bijdrage aan salesdoelstellingen.

Mike Hendrixen is oprichter en mede-eigenaar van marketing- en communicatiebureau Vertigo 6

www.vertigo6.nl

Foto: Pim Geerts

Deze column is een bijdrage aan [Forum] Hoe zal PR zich ontwikkelen in 2021?

Bezoek dit forum hier

In augustus 2020 was Mike te gast bij Nederlands MediaNetwerk TV. Kijk dat interview hier

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Eye Wish zet vakmanschap centraal in merkcampagne

08-09-2025 | 17:15:00
Eye Wish Opticiens is gestart met de merkcampagne Vaktermen, ontwikkeld in samenwerking met The USP Agency en Abovo Maxlead.

Roularta en Zeeman lanceren diamant met virtuele influencer

08-09-2025 | 16:59:02
Tijdens de lancering van de labgrown diamant van Zeeman in Amsterdam maakte virtuele influencer Sassy Soeki haar eerste live optreden.

Higuita en Ocean Outdoor maken campagne Het Nationale Ballet

08-09-2025 | 14:46:17
Voorbijgangers konden afgelopen week zelf balletdansers in beweging zetten tijdens een interactieve campagne van Het Nationale Ballet.

Peter Jan de Werk en Matthijs Haagsman over campagnes Maritiem Museum

08-09-2025 | 12:23:00
XYZ Creative Agency ontwikkelde een aantal campagnes voor het Maritiem Museum in Rotterdam. We spreken hierover met Peter Jan de Werk, medewerker Marketing & Communicatie bij het Maritiem Museum en Matthijs Haagsman, Creative bij XYZ Creative Agency

DOOH x Social - succesvolle crossmedia-campagnes

08-09-2025 | 12:09:00
Ola wist wel raad met de hitte, tijdens de heetste weken hingen de posters in bushokjes
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.