[Column] Melle Bos (ACE): Merken moeten de afhankelijkheid van derden strategisch afbouwen

Na 2020 gaan veel merken een stuk beter voorbereid 2021 in. De situatie afgelopen jaar zorgde ervoor dat onder druk onderwerpen prioriteit kregen die in het verleden vooruit werden geschoven of tijd in beslag namen, bij gebrek aan urgentie.

Zo zien we al langer de waarde van programmatic advertising eroderen. We onderkennen daarnaast het belang van een goede balans in korte- en langetermijn-(media)bestedingen met dank aan Les Binet. Ten slotte is het einde van het third party cookie tijdperk ingeluid met jarenlange aankondiging en we zijn al meer dan een decennium bezig digitaal te transformeren.

Desondanks zie ik dat veel organisaties onvoldoende voorbereid waren op de huidige situatie. Nog te veel merken gingen 2020 in zonder een sterk eigen (digitaal) ecosyteem, een goede customer experience, een volwassen D2C, een vlekkeloze distributie, een owned data strategie, maar vooral aandacht voor het merk op lange termijn.

Dat maakte dat een aantal organisaties geconfronteerd werd met de eigen afhankelijkheid. Merken van (on- en offline) distributiepartners, mediapartijen en Big Tech. Maar ook de mediapartijen zelf die nog steeds grotendeels afhankelijk waren van advertentie-inkomsten (die vervolgens deels wegvielen) en onvoldoende door wisten te pakken op een eigen geïdentificeerd gebruik. Of het nu om Google Ads, Booking.com of Amazon gaat. Iedereen zat en zit bij elkaar aan het infuus. En die afhankelijkheid moeten merken geleidelijk strategisch afbouwen wat mij betreft.

Gelukkig zagen we in 2020 veel merken, waaronder onze klanten bij Ace, er in 2020 voor kiezen om juist nu te versnellen waardoor ze nu sterker 2021 in gaan. 2021 zal in het teken staan van de toenemende onafhankelijkheid van deze spelers en de versterking van het eigen connected brand- ecosysteem zoals wij dat bij Ace noemen aan de ene kant. Maar ook van een sterkere growth mindset in de marketingorganisatie, een betere grip op de operationele uitgaven en als gevolg de Return On Advertising Spend aan de andere kant. Het wordt een ambitieus, lean jaar dat ervoor gaat zorgen dat de sterkste en meest adaptieve merken straks op eigen kracht on top uitkomen.

Zoals Trevor Edwards (Nike) in 2007 al zei; “We’re not in the business of keeping media companies alive, we’re in the business of connecting with consumers.” Bij Ace zijn we er om merken te helpen met mensen te verbinden. Dat is onze core business.

Melle Bos is Head of Brand & Business consultancy bij ACE

Deze column is onderdeel van ons forum over de ontwikkeling van de advertentiemarkt in 2021. Dat forum staat hier


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:15
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 10:58:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

Dawn en Vattenfall maken stroompieken hoorbaar

10-10-2025 | 10:53:00
Vattenfall lanceert samen met bureau Dawn en 100% het Vattenfall Kamerorkest — een audiovisuele installatie die de disbalans in stroomverbruik hoorbaar maakt

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.