[Column] Jeffrey Koen (dentsu): Wilfred Genee neemt ruim 40 procent van de Veronica Offside kijkers mee naar SBS6

Het nieuwe TV seizoen staat op het punt van beginnen. Zoals ieder jaar wordt dit seizoen afgetrapt met de voetbaltalkshows tijdens de start van de Eredivisie. Dit jaar is er zelfs sprake van een ware voetbal talkshow oorlog. Rond de klok van 8:30 uur op maandag staan er vier verschillende voetbal talkshows tegen over elkaar gepland staan. Op vrijdag zijn dit er twee met Veronica Offside en VTBL.

Voetbal talkshow oorlog

Ondanks alle talkshows – waarbij maandag 15 augustus Veronica Offside de duidelijke winnaar was – is het meest opvallende dat Talpa direct na Veronica Offside een vrijwel identiek programma programmeert met Vandaag Inside. Vandaag Inside noemt zichzelf natuurlijk geen voetbal programma maar de onderwerpen in de gesprekken hebben veel overlap. René van der Gijp en Johan Derksen zijn van nature natuurlijk voetbalanalisten, waardoor dit nieuws ook eerder besproken wordt aan de tafel van Vandaag Inside.

Vandaag Inside wint van zijn spin-off

Vanuit de kijkcijfers blijkt dat Vandaag Inside op maandag 15 augustus ruim heeft gewonnen van zijn spin-off. Vandaag Inside trok 780.000 duizend kijkers. Terwijl dit aantal bij Veronica Offside een stuk lager lag met maar 281.000 kijkers. Dit is vrij logisch aangezien het programma op SBS6 al een legacy heeft opgebouwd. Daarnaast speelde het lekkere weer ook mee, aangezien de kijkers op warme zomeravonden later op de avond inschakelen.

43 procent van de Veronica Offside kijkers mee naar SBS6

Afgelopen vrijdag zien we een identiek beeld waarbij er 724.000 live kijkers waren voor Vandaag Inside terwijl het voetbalprogramma maar 167.000 live kijkers had.


Wat in de kijkcijfers wel opvalt, is dat wanneer Veronica Offside de aftiteling inzet op 15 augustus er ruim 77.000 kijkers direct zijn over gezapt naar SBS6 voor Vandaag Inside. In de minuten die daarop volgde zijn er nog eens 44.000 duizend kijkers direct overgestapt. Dit betekent dat 43 procent van de Veronica Offside kijkers ook een gedeelte van Vandaag Inside heeft gekeken. Terwijl er voor een gedeelte dus identieke content werd besproken. Dit aandeel kan zelfs nog hoger zijn wanneer er gezapt is met tussenstappen, dit wordt helaas niet mee gemeten.

Echte fans maakt het niet uit

Op vrijdag was dit percentage zelfs 49 procent. Binnen twee minuten na de start zijn er bijna 82 duizend kijkers direct richting SBS6 vertrokken. Hierdoor kan de conclusie getrokken worden dat de echte fans het niet uitmaakt dat de inhoud veel overlap heeft en dat ze graag mee verhuizen met Wilfred Genee.

Jeffrey Koen is AV director bij dentsu

www.dentsu.com/nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

ARTIS werkt met UNLIKE aan TikTok-strategie

15-10-2025 | 12:35:54
Met deze samenwerking wil het dierenpark zich duurzaam positioneren op het platform, met content die aansluit bij de leefwereld van jongeren.

Havas Lemz ontwikkelt Doe je Updates-campagne voor EZ

15-10-2025 | 10:02:00
Cybercrime treft inmiddels bijna iedereen. Driekwart van de Nederlanders kreeg het afgelopen jaar te maken met online criminaliteit.

Initiative en Yune winnen geïntegreerde pitch van Makro

14-10-2025 | 17:39:00
Beide bureaus, onderdeel van IPG Mediabrands, worden verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van een gezamenlijke media- en creatiestrategie.

The Family ontwikkelt ledenwervingscampagne Follow The Money

14-10-2025 | 17:25:00
De campagne vormt het begin van een grotere serie gericht op ledenwerving en benadrukt dat het platform streeft naar 100.000 leden, het aantal dat nodig is om een krachtig tegenwicht te vormen tegen invloedrijke machtsposities in Nederland.

Dawn maakt merkcampagne voor Exact

14-10-2025 | 10:10:00
In de uitrol positioneert Exact zijn bedrijfssoftware als rustpunt in de hectiek van alledaags werk.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.