[Column] Gijs de Swarte: Het egoïsme achter de B Corp beweging

"Je voelt je beter als je naar je werk gaat. De sfeer op het werk is ook anders." Dat zei de marketingmanager Benelux van Bonduelle laatst tegen me. Het gesprek ging erover dat het Franse Bonduelle alles op alles zet om in 2025 B Corp te worden, een ontzaggelijke operatie. 

B corp drive

Bonduelle is het grootste groentenmerk ter wereld, heeft 15.000 werknemers, een omzet van 3 miljard euro per jaar, is werkzaam in meer dan 100 landen met, om maar even wat te noemen 186.000 voetbalvelden aan grond die duurzaam bewerkt moeten gaan worden. Waar komt het vandaan, die enorme alom aanwezige drive om B Corp te worden? Je zou kunnen zeggen dat de behoefte om goed te willen doen, erachter steekt. Maar waarom zouden we eigenlijk goed willen doen? Daar zijn archiefkasten onderzoek naar gedaan en worden datacentra vol theorieën mee gevuld.

Egoïsme en altruïsme

Dit is er een; vanaf onze geboorte maken we deel uit van een veelheid aan relaties. We begrijpen en delen de pijn en moeite van andere mensen. We zijn een sociale soort. Empathie en goed doen zijn bij ons ingebakken. Dat is een niet cynische variant. Er zijn ook stromingen die de goed doen behoefte vooral toeschrijven aan onze drang om overleven. Dat doe je het best als groep, en de groep hangt van sociale verplichtingen en afspraken aan elkaar. Evolutionair gesproken schiet het dus op om goed te doen. In het verlengde daarvan ligt de notie dat de keuze voor het goede vooral egoïsme is, omdat we het uiteindelijk alleen maar doen om onszelf beter te voelen. Waarbij het feit dat er behoorlijk wat sociale consequenties klaarliggen voor de degenen die niet positief bijdragen een grote rol speelt. Als we iets niet willen is het wel uitgestoten worden door de groep. Mensen doen dan ook minder goed als ze denken dat ze niet betrapt zullen worden en anoniem kunnen blijven. (Zie twitter.) 

Millennials en Generatie Z

De groeiende vraag om B-Corp, dat wil zeggen diverse, transparante, (sociaal) duurzame – bedrijfsvoering, komt volgens wetenschappers vooral van de Millennials en Generatie Z. En het wordt bij hen aangedreven door de klimaatverandering waarmee ze zijn opgegroeid. Ze prefereren merken en bedrijven die daar wat aan doen. Bedrijven als Bonduelle reageren daar ook op omdat ze ervan uitgaan dat groei op de lange termijn anders niet mogelijk zal zijn. Het is ongetwijfeld allemaal een combinatie van egoïsme en altruïsme. Millennials en de Generatie Z zijn relatief jong, ze gaan voorlopig niet weg en worden als bepalend voor de toekomstige economie gezien. Er van afgezien of we nu goed, slecht of een combinatie daarvan zijn, stemt dat in ieder geval hoopvol.

--

Schrijver en journalist Gijs de Swarte houdt zich intensief bezig met internationale marketing(communicatie) ontwikkelingen op het people planet profit vlak. Hij is oprichter van het platform Best World Publicity

Lees ook:

[Column] Gijs de Swarte: Hoe vies is een film?


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De toekomst van tv-metingen ligt in big data

05-09-2025 | 12:26:13
Door de explosie van streamingplatforms, on-demand content en gefragmenteerd kijkgedrag hebben traditionele meetmethoden moeite om het tempo bij te houden

Closed on Monday toont avontuur met De Koffiejongens

05-09-2025 | 09:27:58
Closed on Monday heeft voor De Koffiejongens een landelijke campagne ontwikkeld die de nieuwsgierige houding van het koffiemerk centraal stelt.

[Vacatures] TBWA zoekt een Brand Coordinator (NL)

05-09-2025 | 09:01:00
TBWA is per direct op zoek naar Brand Coordinator (NL) - Full-time  \  Amsterdam

Johan van der Zanden: Jeroen past perfect bij ons merk

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.