[CMTA] LVB: Kletskoker - De Kindertelefoon op TikTok

Dit is een genomieerde inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

www.cmta.nl

LVB is sinds juni 2022 onderdeel van iO, hét end-to-end agency met expertise op het gebied van marketing, content, communicatie en digitale transformatie. Onze belofte: full-service, full-specialist. We zijn méér dan zomaar een bureau. Merken bouwen, klantrelaties versterken en omzet laten groeien. Dat is waarom onze opdrachtgevers bij ons aankloppen. Daarom zijn we full-service én full-specialist. Gespecialiseerde teams die nauw samenwerken om merkverhalen consistent te vertellen. Inhoudelijk gedreven. Op z’n tijd eigenwijs. En altijd de beste willen zijn. That’s us. LVB (becoming iO).

Elevator Pitch

Hoe bereik je de doelgroep 8 tot en met 18 jaar? Met een eigen TikTok-account natuurlijk. Dankzij dit eigen account en het format Kletskoker weet de Kindertelefoon (KT) de doelgroep in het hart te raken, vergroot ze haar eigen naamsbekendheid en zorgen we er voor dat taboe-onderwerpen bespreekbaar worden gemaakt. En dat allemaal organisch.

Briefing

Met De Kindertelefoon kunnen jongeren over alles praten. Van verliefdheid tot verwaarlozing en alles daar tussenin. De Kindertelefoon is echter op dit moment niet of onvoldoende zichtbaar op social kanalen. Terwijl daar de doelgroep zicht tegenwoordig bevindt. De Kindertelefoon wil graag de online zichtbaarheid onder jongeren vergroten en heeft aan LVB gevraagd: bedenk een concept om de online zichtbaarheid te vergroten. Het concept moet passen bij het merk, aansluiten bij de jongerendoelgroep en leiden tot een grotere naamsbekendheid van De Kindertelefoon onder jongeren.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Wie Nederlandse jongeren wil bereiken, moet op TikTok zijn.

Waarom TikTok?

  • De doelgroep van KT (8 tot en met 18 jaar) is in grote mate aanwezig op dit kanaal. 33 procent van alle 13 tot en met 24-jarigen gebruikt TikTok. Gemiddeld gebruik: 57 minuten per dag (Instagram: 16 minuten, Snapchat: 7 minuten).
  • Er zijn accounts die ofwel KT pranken, of zich voordoen als KT op TikTok.

Doelstelling:

  • Bereik en awareness: zichtbaar(der) te zijn onder de doelgroep (8 tot en met 18 jaar). Het doel is – bewust – niet het creëren van een grote following.

Insights:

  • De onderwerpen van KT zijn gevoelig, spannend en onbekend. Jongeren zijn er benieuwd naar, maar gaan er niet zo snel zelf naar op zoek.
    Op TikTok zie je twee hoofdstromen in contentcreatie: educatie en entertainment. 
  • Een social media account is persoonlijk, maar online en daarmee dus ook mogelijk vrij anoniem. Hierdoor is het een plek waar zij gemakkelijker gevoelens delen of zichzelf – positief of negatief – uiten.
  • Naast het eigen TikTok-account is het daarnaast nodig om een eigen (creatief) format te ontwikkelen, waarmee je daadwerkelijk bereik genereert: Kletskoker.

KT wil taboethema’s bespreekbaar maken bij een jonge doelgroep. Over alles kunnen praten (brand hashtag: #overallespraten). Met De Kletskoker nemen we letterlijk de drempel weg en laten we jongeren het gesprek aangaan. In een reeks korte TikTok-video’s staat de fysieke Kletskoker centraal. In iedere aflevering trekken twee influencers een nieuw kaartje uit de pot en worden de onderwerpen die KT ook behandelt, besproken aan de hand hun eerste associaties. Om de spontaniteit te waarborgen, verschilt per kaartje de insteek.

www.lvb.nl

www.iodigital.com

www.tiktok.com/tag/kletskoker

 

Dit is een genomineerde inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

www.cmta.nl

Een overzicht van alle genomineerde cases staat hier

 

Partners CMTA

 






 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Peter Jan de Werk en Matthijs Haagsman over campagnes Maritiem Museum

08-09-2025 | 12:23:00
XYZ Creative Agency ontwikkelde een aantal campagnes voor het Maritiem Museum in Rotterdam. We spreken hierover met Peter Jan de Werk, medewerker Marketing & Communicatie bij het Maritiem Museum en Matthijs Haagsman, Creative bij XYZ Creative Agency

DOOH x Social - succesvolle crossmedia-campagnes

08-09-2025 | 12:09:00
Ola wist wel raad met de hitte, tijdens de heetste weken hingen de posters in bushokjes

Nike herinterpreteert Just Do It met Why Do It?

08-09-2025 | 10:13:19
De campagne richt zich op jonge atleten die hun weg zoeken in een tijd vol kansen en uitdagingen.

NEEW ontwikkelt eerste merkcampagne voor Norah

08-09-2025 | 10:04:02
Norah richt zich sinds de oprichting in 2014 op vrouwen van 35 jaar en ouder, een doelgroep die in de Nederlandse modebranche vaak onderbelicht blijft.

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Junior Display, Video & Audio (DVA) Consultant

08-09-2025 | 08:11:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Junior Display, Video & Audio (DVA) Consultant  • Hoorn
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.