[CMTA] &.Agency: OPEL ROCKS-E pr-campagne

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022 | www.cmta.nl

&.Agency koppelt de opkomende kracht van influencer marketing, pr, branded content, (social) media en big data aan elkaar. Met precies de juiste smaak, serveren we je een op maat gemaakte marketingcocktail. Een die je nergens anders vindt. En het smaakt goed.

Wij vertellen merkverhalen. Maar niet zomaar merkverhalen. Nee, merkverhalen met impact. Hoe? Door een verhaal om je product te bouwen dat zo sterk is, dat je beoogde publiek na het lezen ervan eigenlijk al niet meer zonder kan. Laten we beginnen aan jouw nieuwe hoofdstuk. Laten we beginnen aan jouw ijzersterke merkverhaal.

Elevator Pitch

OPEL heeft &.agency gevraagd om een pers en influencer event te organiseren ter gelegenheid van de lancering van de gloednieuwe ROCKS-E city car. De doelstelling van het event was om het merk hiermee hiermee jong, urban en exciting te positioneren, passend bij het imago van de nieuwe ROCKS-E.

Briefing

Communicatieprobleem en doel

Deze citycar is een compacte, duurzame vierwieler, slaat de brug tussen de scooter en de auto en is primair gericht op jongeren de 16 en 24 jaar. De ROCKS-E heeft een batterij die in 4 uur is opgeladen en een inzichten heeft &.agency een eventstrategie ontwikkeld om zo een impactvol event neer te zetten voor Gen Z, zonder de automotive persrelatie van OPEL te vergeten.

Uit onderzoek blijkt dat Gen Z meer waarde hecht aan ervaringen dan aan producten.  Daarnaast is de ROCKS-E een gloednieuw voertuig en daarom is een ervaring essentieel om de city car en alle USPs te leren kennen. Hiertoe is besloten om middels een event waarde toe te voegen aan de contentmarketingaanpak rondom de lancering van de nieuwe ROCKS-E.

Naast het aanboren van Gen Z, zijn voor OPEL traditionele automotive persrelaties nog altijd erg belangrijk. Daarom heeft &.agency gekozen voor een tweeledige event aanpak gericht op zowel Gen Z als deze automotive persrelaties. Er is bewust gekozen voor Het Sieraad, aangezien dit een oud schoolgebouw in Amsterdam-West is, wat voor de persrelaties nostalgische gevoelens aanwakkert maar ook goed matcht met de jonge, nog schoolgaande, doelgroep. Daarnaast is dit de perfecte uitvalsbasis voor een testrit in de stad, waarbij de voordelen van een city car al snel duidelijk worden. 

Strategie | Aanpak | Resultaat

De uitvoering

De dag van het event begon met een interactieve scavenger hunt georganiseerd voor een geselecteerde groep Gen Z TikTok influencers, om zo op een symbolische wijze het nieuwe tijdperk van duurzame stadsmobiliteit in te luiden. Tijdens deze hunt gingen de influencers op zoek naar coördinaten die hen leidde naar de locatie van het event. Ze kwamen tijdens de hunt langs allerlei hotspots in Amsterdam, waarbij de uitstekende mobiliteit van de ROCKS-E tot uiting kwam.

De influencers werden verdeeld in twee groepen (2x3) waardoor er ook een competitief element was meegenomen in de interactieve hunt. De influencers hebben veel authentieke earned content gedeeld via TikTok - de plek waar Gen Z zich bevindt - waaruit bleek dat deze ervaring goed aansloot op hun wensen en behoeften

Ten tijde van de scavenger hunt, startte op de evenementenlocatie het event voor pers genodigden met een inhoudelijke presentatie over de nieuwe city car. Hierna kregen ze de mogelijkheid tot het maken van een testrit in de ROCKS-E en aansluitend een lunch. Nadat de persrelaties het evenement verlieten, arriveerden de influencers van de scavenger hunt op locatie. Ook de influencers die geen onderdeel waren van de scavenger hunt kregen de mogelijkheid tot het maken van een testrit.

Hierna genoten de influencers van een walking dinner en sloot Flemming, een van de meest upcoming artiesten binnen deze generatie, de feestelijke avond af met een verrassingsoptreden. Om extra awareness te genereren voor de ROCKS-E en het event, is er voorafgaand aan het event een winactie opgezet met twee middelbare scholen. De focus lag hier op de examenklassen met scholieren vanaf 16 jaar oud. Per school kwam hier 1 winnaar uit die samen met een +1 het event mocht bezoeken incl. gastoptreden, een walking dinner en degelegenheid om een testrit te maken in de ROCKS-E

Resultaten

De automotive pers hebben naar aanleiding van het event gezorgd voor artikelen in online media en social media exposure met een totale mediawaarde van €97,000. De influencers hebben op het evenement in totaal voor een earned exposure van ruim 1,000,000 impressies gezorgd, met een mediawaarde van €68,150. De OPEL ambassadeurs (influencers die namens OPEL een auto mogen rijden) zorgden daarbovenop nog voor ruim 2,000,000 impressies aan earned exposure.

www.and-agency.com

www.opel.nl

 

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

The Medals worden toegekend voor uitstekende kennis en kunde op expert-onderdelen van contentmarketing. De categorieën zijn verdeeld in twee groepen: Creatie, Vorm & Concept en Distributie, Promotie, Conversie & Data.

www.cmta.nl


Lees ook:

[CMTA] Social Inc: De kracht van durven kiezen

[CMTA] Com&co: Agency Life

[CMTA] MPG: Rabobank & Elektrificatie

[CMTA] Familyblend x KPN: Digitaal Opvoeden

[CMTA] M2Media: Hoe Schiphol de zakelijke reiziger opnieuw voor zich won

 

Partners CMTA

 






 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:15
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 10:58:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

Dawn en Vattenfall maken stroompieken hoorbaar

10-10-2025 | 10:53:00
Vattenfall lanceert samen met bureau Dawn en 100% het Vattenfall Kamerorkest — een audiovisuele installatie die de disbalans in stroomverbruik hoorbaar maakt

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.