Cees Faes: Dit advies is echt cringe, zéro drip, nada skills

[Column] Hoe de Onderwijsraad struikelt over zijn eigen logica

De Onderwijsraad heeft weer een rapport uit de printer laten rollen. Vijftig pagina’s foutloos Nederlands: puntkomma’s op de juiste plek, voetnoten om trots op te zijn. En de boodschap? Nederlands hoeft niet meer zo nodig. We moeten “talige diversiteit benutten”.

Dat is alsof de brandweer een advies schrijft dat vuur eigenlijk ook gezellig kan zijn.

Want ja hoor, volgens de Raad moeten leerlingen hun thuistalen meenemen de klas in. Pools bij geschiedenis, Arabisch bij rekenen, een vleugje Frans bij biologie. Diversiteit! Alles benutten! Alsof je van een voetbalwedstrijd zegt: “Zou het niet leuk zijn als iedereen met een ander spelreglement speelt?”

Ik dacht: laat ik de Raad even tegemoetkomen. Want misschien lezen ze hun eigen adviezen niet meer. Daarom speciaal voor hen, alvast in dat nieuwe Nederlands:

“Ey Raad, wallah dit advies is loco. Fifty pages pure blabla, echt kapot saai. Gewoon beetje mixen: Nederlands, Ingles, darija vibes, bisschen Deutsch, et voilà, education klaar toch? Bro jullie teksten zijn zó basic, echt cringe, zero drip. Next time gewoon drop op TikTok met emoji’s anders niemand vibe met jullie frfr ????????.”

Kijk. Dit is wat er gebeurt als je “talige diversiteit” tot beleid verheft. Chaos in stereo. Niemand snapt elkaar meer, maar hé, de Raad kan een vinkje zetten: diversiteit benut.

Het wrange: de kids die wél vooruit willen, leren straks niets. Want hun leraar staat druk te jongleren met talen die hij zelf niet spreekt. Gelukkig, zegt de Raad, hoeven ze die talen ook niet te beheersen. Stel je voor dat een chirurg hetzelfde zegt: “Ik hoef anatomie niet te kennen, zolang ik maar fun heb met organen.”

En dus zitten de copywriters, door AI toch al gesloopt, nu ook nog met de Onderwijsraad op hun nek. Want wie maalt nog om zorgvuldig gekozen woorden als alles door elkaar mag? Waarom nog knokken voor een scherpe slogan als je ook gewoon een zin in vier talen kunt oplepelen en het “rijkdom” noemt?

De grootste grap blijft: het advies zelf. Vijftig pagina’s. In vlekkeloos Nederlands. Geen Pools, geen straattaal, geen emoji. Ze kiezen voor vijftig pagina’s ambtelijk Nederlands. Daarmee bewijzen ze eigenlijk zelf al dat hun advies totale onzin is.

De Raad wil diversiteit benutten. Ik stel voor: begin met je eigen rapporten. En doe er meteen drie talen en een emoji bij. Kijken of iemand ze dan wel leest.

--

Cees Faes is oprichter van Fightclub.

www.fightclub.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Cees Faes: Het wordt B. Maar dan met een beetje C. In de stijl van A

25-09-2025 | 10:20:00
Eén van de inzichten die ik destijds tijdens mijn studie meekreeg en sindsdien dagelijks in de praktijk zie, is het verschil in machtsafstand

ICMA 2025 - De Klimaatlaars

22-09-2025 | 13:57:00
Om de abstracte waarde van het Waterschap tastbaar te maken, werd de ‘Klimaatlaars’ gelanceerd

Dennis De Cat: We zijn 99 procent klaar voor de toekomst

20-09-2025 | 12:18:00
Marketing Report spreekt in Antwerpen met Dennis De Cat, CEO van Fightclub. Het bureau heeft vestigingen in zowel Antwerpen als Breda en telt in totaal 130 medewerkers

Bram Verbogt: Everything is fair in love and marketing

16-09-2025 | 12:00:03
In aanloop naar de Influencer & Content Marketing Awards 2025 spreken we met de juryleden. Vandaag spreken we met Bram Verbogt

Al 20 jaar in it to win it!

04-09-2025 | 21:56:00
Bram Verbogt (43) viert zijn 20 jarig jubileum bij Fightclub. Marketing Report spreekt hem.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.