Cees Faes: Dit advies is echt cringe, zéro drip, nada skills

[Column] Hoe de Onderwijsraad struikelt over zijn eigen logica

De Onderwijsraad heeft weer een rapport uit de printer laten rollen. Vijftig pagina’s foutloos Nederlands: puntkomma’s op de juiste plek, voetnoten om trots op te zijn. En de boodschap? Nederlands hoeft niet meer zo nodig. We moeten “talige diversiteit benutten”.

Dat is alsof de brandweer een advies schrijft dat vuur eigenlijk ook gezellig kan zijn.

Want ja hoor, volgens de Raad moeten leerlingen hun thuistalen meenemen de klas in. Pools bij geschiedenis, Arabisch bij rekenen, een vleugje Frans bij biologie. Diversiteit! Alles benutten! Alsof je van een voetbalwedstrijd zegt: “Zou het niet leuk zijn als iedereen met een ander spelreglement speelt?”

Ik dacht: laat ik de Raad even tegemoetkomen. Want misschien lezen ze hun eigen adviezen niet meer. Daarom speciaal voor hen, alvast in dat nieuwe Nederlands:

“Ey Raad, wallah dit advies is loco. Fifty pages pure blabla, echt kapot saai. Gewoon beetje mixen: Nederlands, Ingles, darija vibes, bisschen Deutsch, et voilà, education klaar toch? Bro jullie teksten zijn zó basic, echt cringe, zero drip. Next time gewoon drop op TikTok met emoji’s anders niemand vibe met jullie frfr ????????.”

Kijk. Dit is wat er gebeurt als je “talige diversiteit” tot beleid verheft. Chaos in stereo. Niemand snapt elkaar meer, maar hé, de Raad kan een vinkje zetten: diversiteit benut.

Het wrange: de kids die wél vooruit willen, leren straks niets. Want hun leraar staat druk te jongleren met talen die hij zelf niet spreekt. Gelukkig, zegt de Raad, hoeven ze die talen ook niet te beheersen. Stel je voor dat een chirurg hetzelfde zegt: “Ik hoef anatomie niet te kennen, zolang ik maar fun heb met organen.”

En dus zitten de copywriters, door AI toch al gesloopt, nu ook nog met de Onderwijsraad op hun nek. Want wie maalt nog om zorgvuldig gekozen woorden als alles door elkaar mag? Waarom nog knokken voor een scherpe slogan als je ook gewoon een zin in vier talen kunt oplepelen en het “rijkdom” noemt?

De grootste grap blijft: het advies zelf. Vijftig pagina’s. In vlekkeloos Nederlands. Geen Pools, geen straattaal, geen emoji. Ze kiezen voor vijftig pagina’s ambtelijk Nederlands. Daarmee bewijzen ze eigenlijk zelf al dat hun advies totale onzin is.

De Raad wil diversiteit benutten. Ik stel voor: begin met je eigen rapporten. En doe er meteen drie talen en een emoji bij. Kijken of iemand ze dan wel leest.

--

Cees Faes is oprichter van Fightclub.

www.fightclub.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

8 AI-use cases in marketing die je morgen kunt inzetten

17-12-2025 | 15:36:00
In een presentatie op BAM Marketing Congress x Fightclub schetst Dennis De Cat 8 praktische AI-use cases die volgens hem direct inzetbaar zijn.

Fightclub doet activatie met Marketing250

12-12-2025 | 15:06:00
Fightclub en Dutchfame hebben tijdens het M100 Event, dat op 3 december plaatsvond in theater PHIL Haarlem, een fan shop gebouwd.

Fightclub zet mens centraal in campagne Hulphond Nederland

12-12-2025 | 09:19:00
De campagne laat zien wat hulphonden betekenen voor mensen die dagelijks leven met PTSS, epilepsie of andere beperkingen.

Fightclub start Growth & AI Survey voor 2026

12-12-2025 | 08:43:43
De benchmark geeft inzicht in verschillen tussen koplopers en achterblijvers en laat zien waar kansen en knelpunten liggen.

Total Design ontwikkelt merkcampagne voor M line

04-12-2025 | 14:57:00
M line heeft gekozen voor Total Design voor de ontwikkeling van de merkcampagne Get ready for greatness, die deze week van start gaat op televisie, online, out-of-home, print en radio.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.