CBS: Omzet reclamebureaus daalde in q1-2020 met 4,6 procent - omzet marktonderzoekbureaus groeide met 3,1 procent

De omzet van de zakelijke dienstverlening lag in het eerste kwartaal van 2020 2 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Veel branches boekten in het eerste kwartaal nog een hogere omzet, ondanks de maatregelen tegen het coronavirus die in maart van kracht werden. De reisbranche is echter al hard geraakt en zette ruim 19 procent minder om. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers.

De omzetgroei van de zakelijke dienstverlening van 2 procent is de laagste in jaren. De omzet van IT-dienstverleners was in het eerste kwartaal 3,1 procent hoger dan een jaar eerder. De rechtskundige dienstverlening zette in het eerste kwartaal 9,2 procent meer om. Ook bij de administratieve dienstverlening (accountancy, belastingadvisering en administratie) lag de omzet in het eerste kwartaal fors hoger dan een jaar eerder: 7,4 procent.

Bij de architecten lag de omzet 5,6 procent hoger. Inmiddels is de omzet in deze branche al 22 kwartalen op rij hoger dan een jaar eerder. De omzetten van de ingenieursbureaus waren ook hoger: 10,2 procent in het eerste kwartaal tegen 4,1 procent in het vierde kwartaal van 2019.

Het reclamewezen zette gemiddeld 4,6 procent minder om. Hiervóór was de omzet 10 kwartalen op rij hoger. Markt- en opinieonderzoek zette in het eerste kwartaal nog wel meer om, 3,1 procent. De omzet van uitzendbureaus en arbeidsbemiddeling was in het eerste kwartaal 1 procent lager dan een jaar eerder. De vorige omzetdaling dateerde uit het eerste kwartaal van 2013.

De reisbranche werd in het eerste kwartaal hard geraakt door de coronacrisis. De omzet was 19,2 procent lager dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Het ondernemersvertrouwen van de zakelijke dienstverleners daalde in het tweede kwartaal van 2020 naar –40,3. Dit is de sterkste afname ooit gemeten sinds eind 2008. De gegevens voor het onderzoek naar het ondernemersvertrouwen zijn verzameld in april 2020. Het ondernemersvertrouwen van de zakelijke dienstverleners komt nog een stuk lager uit dan het dieptepunt van de financiële crisis toen het –32,9 bereikte. Zonder uitzondering is het ondernemersvertrouwen bij alle branches in het tweede kwartaal van 2020 ingestort. Het ondernemersvertrouwen van het Nederlandse bedrijfsleven kwam gemiddeld uit op –37,2.

www.cbs.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Intertoys lanceert Speelboek 2025 op kinderinitiatief

16-10-2025 | 18:14:00
Het jaarlijkse Speelboek geldt al decennialang als het startsein van het speelgoedseizoen richting de feestdagen en het samenstellen van verlanglijstjes voor Sinterklaas en kerst.

Tijjani Reijnders wordt gezicht van Rexona in Nederland

16-10-2025 | 17:53:00
Rexona kondigt een samenwerking aan met profvoetballer Tijjani Reijnders, middenvelder van het Nederlands Elftal en Manchester City.

Media Reverse en Bruna tonen effect van AI in zomercampagne

16-10-2025 | 16:37:23
Bruna, Media Reverse en Talpa bewijzen dat AI-campagnes effectief en geloofwaardig kunnen zijn

O2H Creative Solutions versiert Amsterdam voor jubileumjaar

16-10-2025 | 15:13:06
De stad Amsterdam viert haar 750-jarig bestaan, en dat is ook buiten niet te missen.

TBWA\NEBOKO laat emoties spreken in fraudecampagne NVB

16-10-2025 | 14:55:00
De campagne moedigt Nederlanders aan om te vertrouwen op hun emoties bij een poging tot fraude.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.