Campagne Ben & Jerry’s tegen asielzoekersbeleid

Ben & Jerry’s deelde afgelopen week voor de Tweede Kamer halve bakken ijs uit tegen halfbakken beleid, onder andere aan D66-Kamerlid Anne-Marijke Podt.

De actie is onderdeel van de campagne Halve bakken ijs tegen halfbakken beleid, gericht op het recht op werk van asielzoekers in Nederland. Werken mag na zes maanden in de asielprocedure voor een periode van maximaal 24 weken per jaar. Beleid dat een barrière vormt in tijden van grote personeelstekorten en dat tevens in strijd is met het Europees recht, zo oordeelde de rechtbank.

Een vonnis waartegen het UWV en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in hoger beroep gaat. Een collectief van onder andere Ben & Jerry’s, Radboud Universiteit en NGO DELITELABS strijdt voor een versoepeling van regelgeving voor asielzoekers. Dinsdag 6 juni wordt de petitie overhandigd aan de Tweede Kamer.

Aanvraag werkvergunning

Momenteel mogen mensen die wachten op hun asielaanvraag, na een wachttijd van zes maanden, maximaal 24 weken per jaar werken. Een collectief van wetenschappers, NGO’s, experts en werkgevers pleit al jaren voor het opheffen van de 24-weken-eis. Zij constateren dat het huidige Nederlandse beleid en de complexe procedure om een werkvergunning aan te vragen onnodige barrières vormen voor zowel asielzoekers als werkgevers.

Op dit moment wordt voor slechts 4 procent van de asielzoekers die mogen werken een vergunning aangevraagd. Dat terwijl voor Oekraïense oorlogsvluchtelingen, voor wie de barrières zoals de 24-weken-eis niet gelden, er al ruim 70.000 meldingen van tewerkstelling zijn gedaan. Bovendien oordeelde de rechtbank in april dat de 24-weken-eis in strijd is met artikel 15 van de Opvangrichtlijn van het Europees Recht3.

Samen een vuist maken

De petitie - met de beoogde 10.000 handtekeningen - wordt op 6 juni aangeboden aan de Tweede Kamer. Met de petitie wordt opgeroepen om de barrières die de daadwerkelijke toegang tot arbeid belemmeren, weg te nemen.

Fleur Osté, lead bij Ben & Jerry’s Benelux: “Ben & Jerry’s biedt al jaren via Up Collective werkplekken aan voor nieuwkomers en zo ontdekten we zelf hoe ingewikkeld werkvergunning aanvragen in Nederland zijn. Met een toolkit helpen we nu andere werkgevers hierbij. Ons huidige doel is het recht op werk voor asielzoekers op de politieke agenda te krijgen. Iedereen heeft immers recht op een eerlijke toegang tot werk.”

www.benjerry.nl

https://glasnost.amsterdam/

Lees ook:

Samsung en Van Gogh Museum starten meerjarige samenwerking

16-05-2025 | 09:52:00
Doel is om kunst en technologie samen te brengen en zo de bezoekersbeleving in het museum te verrijken.

Magnum introduceert Double Hazelnut en Double Cherry

08-05-2025 | 07:00:00
Magnum breidt zijn assortiment uit met de introductie van twee nieuwe varianten binnen de Utopia-lijn: Magnum Double Hazelnut en Magnum Double Cherry.

Big Mac-saus tijdelijk verkrijgbaar in fles bij McDonald’s

06-05-2025 | 06:00:00
McDonald’s verkoopt een gelimiteerde flesvariant van de bekende Big Mac saus. De saus is exclusief beschikbaar in restaurants in Nederland

ACE gaat verder als geïntegreerde groep met één naam: ACE

28-01-2025 | 11:25:00
De in Amsterdam gevestigde creatieve bureaugroep ACE heeft labels als Blauw Gras, Glasnost en HERC geschrapt en gaan verder als één naam: ACE. Born05 blijft wel als enige onder eigen naam opereren vanuit Utrecht

Gordon Ramsay de hoofdrol in Blue Band's campagne

27-01-2025 | 13:39:00
De wereldberoemde chef speelt in Blue Band’s Skip the Cow-campagne en wil thuiskoks inspireren met het plantaardige alternatief voor roomboter en slagroom.

 

 

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

GAMMA en VML Amsterdam lanceren duurzaamheidscampagne

25-09-2025 | 15:45:19
GAMMA werkt samen met VML Amsterdam aan een campagne die laat zien hoe eenvoudige aanpassingen in huis kunnen bijdragen aan het besparen van water, energie en geld.

Havas Lemz lanceert campagne tegen femicide

25-09-2025 | 14:53:15
Elke acht dagen wordt in Nederland een vrouw om het leven gebracht, vaak door haar partner of ex-partner.

INDIE Amsterdam ontwikkelt Vader Aarde-campagne Milieudefensie

25-09-2025 | 14:34:00
Milieudefensie wil dat klimaat en de rol van grote vervuilers nadrukkelijker op de politieke agenda komen.

BUUT ontwikkeld met DEPT: strategie, design, experience

25-09-2025 | 10:49:08
ABN AMRO lanceerde begin september BUUT, een bank voor tieners en hun ouders die is ontwikkeld door Tikkie in samenwerking met DEPT.

Joe Public lanceert introductiecampagne voor BUUT

24-09-2025 | 11:24:36
Centraal staat het werken met potjes, waarmee gebruikers eenvoudig budgetten kunnen maken en inzicht krijgen in inkomsten en uitgaven.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.