[Buzz] Gijsbregt Vijn (Lemon Scented Tea) Hoe zet je de brand noise-cancelling uit?

Laatst was ik op zoek naar een mooie, nieuwe koptelefoon. Zo’n koptelefoon met alles erop en eraan. Noise-cancelling, 8D surround sound en dan het liefst ook nog een beetje een compact modelletje. Wat doe je dan? Je start met googlen, vergelijkt wat modellen op Tweakers, en checkt online aanbiedingen. Maar dat laatste? Dat was niet zo handig. De dagen daarna werd ik natuurlijk overspoeld door een lawine aan advertenties. Koptelefoons op het nieuws. Koptelefoons op mijn Insta-feed. Koptelefoons op YouTube. Overal zie ik koptelefoons. Overal hoor ik koptelefoons. Kraakhelder. Door mijn nieuwe koptelefoon.

Merken smeken om aandacht en doen dit steeds vaker met schreeuwerige kortingen en advertenties. Consumenten worden er moe van en de relatie met een merk verslechtert. Waarom? Omdat het steeds vaker draait om zenden in plaats van communiceren. Om smeken in plaats van verdienen. En om omkopen in plaats van overtuigen. Maar wat als merken zouden stoppen met roepen en zouden investeren in een emotionele relatie met de consument?

Ik geloof namelijk dat het ook anders kan. Dat het anders moet. Dat het moet draaien om het opbouwen van échte relaties. En ja, daar zijn merken absoluut toe in staat. Merken kunnen ons namelijk entertainen, inspireren en dingen leren. Sterke merken kunnen helden zijn en consumenten zijn op zoek naar merken die dat waarmaken.

Wat daarvoor nodig is? Tijd, consistentie en vertrouwen. Geen jacht op korte termijn sales, maar een holistische aanpak waarbij alles samenkomt. Niet alleen één mooie campagne, maar ook een uitstekende service, goede producten en medewerkers die weten waar je merk voor staat. Het totaalplaatje zal leiden tot groei en bij Lemon Scented Tea noemen we dat total brand growth. Maar hoe ontstaat total brand growth?

En waar begin je? Deze 5 Lemon Learnings helpen je op weg.

1 | Verrijk je positionering met een merknarratief

Een sterke positionering draait om meer dan alleen mooie woorden. Het moet een inspirerend verhaal zijn dat je merk binnen én buiten richting geeft. Daarom gebruiken we ons Brand Narrative Model. Een aanpak gebaseerd op eeuwenoude storytellingtechnieken. Elk verhaal kent een held en een tegenstander. De held is je merk en de tegenstander datgene waar je als merk en consument gezamenlijk tegen strijdt. Met je merk narratief creëer je een basis voor marketing, advertising, customer én employee experience.

2 | Breng marketing en Customer Experience samen

Wat je belooft in je campagnes, moet je waarmaken met je service en product. En dat begint dus binnen. Marketing en CX werken nu te vaak langs elkaar heen. Door deze afdelingen te verbinden verbeter je de CX en beleven consumenten jouw merk zoals jij het bedoelt. Dat doe je door je merkwaarden om te zetten in duidelijke merk principes en  richtlijnen  voor de gedragingen van je medewerkers. Zo  kunnen teams parallel werken aan een consistente merkbeleving. En daar liggen de kansen. Want wanneer je consument onder de indruk is van jouw merkbeleving zal hij dit verhaal delen met de buitenwereld. Dit is het allermooiste compliment dat je als merk kunt krijgen. Het levende bewijs van wat jij als merk belooft. Maak je dat waar? Dan ontstaat er een hechte band met je consument. 

3 | Begin klein en werk samen

Breng medewerkers van verschillende afdelingen samen in één team en laat hen als ambassadeurs je merkverhaal tot leven brengen. Een tip? Begin met kleine, haalbare projecten. Elk succesvol resultaat groot vieren en op naar de volgende stap. 

4 | Employee Experience = Customer Experience

Gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige klanten. Maak je medewerkers trots op het merk en betrek ze bij de consument. Vooral bij merken met veel persoonlijke klantinteracties is de menselijke factor belangrijk voor een goede NPS. Breng zowel de menselijke als de digitale klantmomenten samen in de belangrijkste klantmomenten. Maak het bijzonder. Met een geïntegreerde EX bouw je niet alleen aan betere merk ervaringen, maar ook aan een sterke, interne cultuur die je merkbelofte waarmaakt.

5 | Multifeel branding & advertising

De rol van advertising verandert. Het draait niet om zenden en steeds vaker om begrijpen en binden met je doelgroep. En daarom is het belangrijk nog beter te begrijpen hoe je ze bereikt en emotioneel raakt. Wij lossen dit op met een simpel gedachtegoed dat we Multifeel branding noemen. Vanuit het merk narratief ontstaat er een tegenstander. Datgene waar zowel je merk als je doelgroep tegen strijdt. Die tegenstander zal in de basis altijd hetzelfde zijn maar kun je specifiek maken voor verschillende subdoelgroepen. Bijvoorbeeld: Nike strijdt tegen onverschilligheid. De algemene tegenstander die ze delen met hun algemene doelgroep. Maar Voor Nike Women kun je dat specifiek maken. Namelijk een verhaal over gelijke beloning in sport. Zo kun je met behulp van een subverhaal perfect inspelen op specifieke behoeften en word je als merk hyper relevant voor verschillende subgroepen en bouw je tegelijk aan een consistente merkbetekenis.  Design wordt hierin steeds belangrijker. Zorg ervoor dat alle campagnes ‘instantly’ visueel en inhoudelijk herkenbaar zijn als jouw merk. Kleur, vorm, iconen en terugkerende woorden spelen hierbij een cruciale rol.

De conclusie? Om een sterke relatie met je consument op te bouwen, investeer je in een sterk merkverhaal en in een geïntegreerde aanpak. Bouw aan het totaalplaatje van je merk en stop met het jagen en het irritante volgen van je consument. Op die manier creëer je total brand growth en… volgen de consumenten jou. Je boodschap wordt weer écht gehoord en de brand noise-cancelling? Die zakt naar standje 0. 

Gijsbregt Vijn is oprichter en CEO van Lemon scented tea

www.lemonscentedtea.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Lemon Scented Tea organiseert sessie over merkgroei

02-06-2025 | 11:51:00
Na Brands of the Night in oktober keert Lemon Scented Tea terug met het event: Thirsty for Total Brand Growth: How to give your brand its unique edge

Lemon Scented Tea ontwikkelt merkpositionering voor Cortina

07-04-2025 | 16:26:00
De samenwerking omvat strategie, advertising en design, bedoeld voor zowel interne als externe communicatie.

Coca Cola Orange Cream | Corona | Make My Money Matter

27-03-2025 | 13:23:00
[The International] Gijsbregt Vijn (Lemon) Scented Tea kijkt over de grenzen

Gijsbregt Vijn: Merken moeten hun verhaal waarmaken

20-03-2025 | 11:34:00
Te gast bij Marketing Report Radio spreken we Gijsbregt Vijn over het belang van geloofwaardige merkcommunicatie in een tijd van dalend vertrouwen.

De kern van een merk kunnen vangen

18-02-2025 | 10:13:00
We zijn een creatief bureau dat merken laat groeien. We noemen dit Total Brand Growth

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.