Anne Stokvis en Thijs Bontje over creativiteit als product en meetbaar effect
[Marketing Report TV] Creatief team N=5: In ons vak zijn onafhankelijke geesten essentieel
Bij Marketing Report TV spreken we met Anne Stokvis, Creative Director en partner bij N=5, en Thijs Bontje, Creative Partner bij het bureau. In het gesprek gaat het over creativiteit als product, de casus Holland & Barrett – Breintuin, het samenspel met in-house teams, de meetbare effecten (omzet en merkoverweging), en over hoe “onafhankelijke geesten” en AI het creatieve werk versnellen en verdiepen.
Bekijk de video hier:
Creativiteit als product: samen relevant worden
Anne Stokvis: "Wat Thijs zegt klopt helemaal: creativiteit is ons product. Als je geen creativiteit nodig hebt, dan kun je het ook prima zelf doen. En het is eigenlijk positief dat steeds meer merken dingen in-house doen. Ik snap dat heel goed. Maar gebruik ons dan juist om daar creativiteit aan toe te voegen, om samen te werken."
Thijs Bontje: "Creativiteit gaat tegenwoordig verder dan alleen een idee. Het is een voortdurende beweging. Je moet creatief zijn in hoe je inspeelt op interesses, op wat er leeft. Dat is essentieel om overtuigend te zijn."
Holland & Barrett: van positionering naar preventieve betekenis
Anne Stokvis: "We hebben daar de positionering Leven met de kracht van de natuur ontwikkeld. Dat heeft veel gedaan voor het merk, vooral voor de brand awareness. Maar we zagen ook: vier keer per jaar op tv zijn met een structurele saleslaag verandert de merkoverweging niet. Dus we moesten relevanter worden voor mensen."
"We hebben toen een platform bedacht waarmee Holland & Barrett mensen preventief kan helpen met hun gezondheid. De kern van het merk is immers: natuurlijke gezondheidsproducten. Uit onderzoek bleek dat breingezondheid een belangrijk thema is om gezonder ouder te worden. Dus vroegen we: jij doet vast wel eens een skincare-routine, maar doe je ook een braincare-routine?"
De Breintuin: van pop-up naar platform
Anne Stokvis: "Met de Breintuin hebben we dat laten zien. We maakten een pop-upwinkel waarin we wetenschappelijke kennis op een simpele manier vertaalden naar praktische tips om je brein gezond te houden. Dat werd echt een trekpleister. De kennis uit die pop-up hebben we vervolgens vertaald naar een YouTube-serie, gebruikt in TikTok-content en doorvertaald naar de winkelvloer met feitjes en trainingen voor medewerkers. Daarnaast kwam er een saleslaag bij van producten die je brein ondersteunen. En uiteindelijk steeg de omzet in de campagneperiode met 33 procent. En de merkoverweging steeg met 6 procent, een van de hoogste stijgers in de categorie. Dat kwam omdat we echt relevant konden maken wat we wilden vertellen."
Samenwerken met in-house teams vergroot impact
Anne Stokvis: "Wat ik misschien nog wel het leukste vind, is hoe intensief we hebben samengewerkt. Die pop-upstore vroeg specifieke kennis en een ander soort creativiteit. Hun eigen team heeft de social formats ontwikkeld, ze hebben met ons meegedacht, en al het materiaal voor op de winkelvloer kwam van hun interne designafdeling. Zij hebben dat allemaal opgepakt, maar wel vanuit dat ene kernidee. We hadden het nooit zo groot kunnen maken met alleen ons bureau. Het is groot geworden omdat we het samen hebben gedaan. En dat versterkt de relatie natuurlijk enorm, je hebt allebei hetzelfde doel je voelt dat je echt samen energie maakt."
Relatie en lange adem
Thijs Bontje: "Zeker. Dit is een goed voorbeeld van een langdurige relatie. Zoiets bouw je niet in een week. We hebben dit stap voor stap met Holland & Barrett ontwikkeld. Het begon met korte, thematische tv-spots, en vanuit daar groeide het. Het is echt een kwestie van volhouden en geloven in wat je doet, en een klant die je vertrouwt en meegaat in dat proces."
Onafhankelijke geesten en de cultuur bij N=5
Thijs Bontje: "Er wordt vaak geroepen: ‘We zijn een onafhankelijk bureau.’ Maar wat betekent dat eigenlijk? Voor ons gaat dat over onafhankelijke geesten. En dat trekt ook dat soort mensen aan. In een creatief vak is dat essentieel. Bij N=5 proberen we een familiesfeer te behouden waarin dat soort mensen goed gedijt. Dat werkt fantastisch. Het is precies waarom wij hier elke dag met plezier op de bel drukken. We hebben hier mensen die je als adverteerder niet altijd zelf in huis hebt of wilt hebben, echte types en karakters. Maar dat is wat je nodig hebt om tot ideeën als de Breintuin te komen."
Vooruitkijken: creativiteit versnellen met AI en customer missions
Anne Stokvis: "Ik denk dat we mogen zeggen dat we goed op weg zijn. Juist de uitdagingen in de markt maken het interessant. Als onafhankelijk bureau, als ondernemers, moeten we onszelf continu opnieuw uitvinden. Dat maakt het ook leuk om een bureau te runnen. We kunnen niet blijven leunen op wat altijd werkte. Dus zijn we voortdurend aan het nadenken en ontwikkelen. Bijvoorbeeld: hoe kunnen we teams bij klanten beter betrekken bij onze creatieve processen?
"AI is inmiddels onderdeel van ons vak. Wie nu nog zegt dat het niks is, kan dat nog even volhouden, maar dat is niet de weg die wij willen gaan. Wij gebruiken het juist om beter te begrijpen wat mensen beweegt. Niet meer die grote demografische doelgroepen, maar wat wij ‘customer missions’ noemen: de verschillende missies die klanten hebben."
Marketing Report TV is powered by Kaaps Film en Abovo Maxlead


Wij zijn Abovo Maxlead; 230 specialisten in marketing en media, gevestigd in Hoorn en Oegstgeest. We zijn het grootste onafhankelijke marketing- en mediabureau van Nederland. We zijn eigenzinnig. Eigenzinnig in marketing en media.
Van een full funnel, crossmediale marketingcampagne tot een nieuwe website, en van een verse huisstijl tot een complete omnichannel marketingstrategie; we kunnen het allemaal voor je maken. We zijn continu op zoek naar de meest effectieve marketing- en mediamix, in nauwe samenwerking met onze klanten. Omdat we alle disciplines onder één dak hebben zijn de lijnen kort en kunnen we je optimaal bedienen. We kennen elke markt als onze broekzak.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Monique Bergers: Strategie laat creatie impact maken
Siel Verniers: Met Orbit houden bureaus grip op marge
Kelly Staa: Cosmopolitan is een merk voor en door Gen Z
Finally an Agency viert 20 jaar met SPICECREAM
Bregje van Iperen: Familie-influencers maken impact voor merken
Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert