Amazon zorgt nog niet voor verwachte schokeffect in Nederland

Amazon heeft als marketplace na de lancering in Nederland in maart nog geen grote impact. Wel valt op dat een kwart van de klanten bestaat uit hoogopgeleide mannen met een hoog inkomen. Dat blijkt uit de nieuwste MarketPlace Monitor over het tweede kwartaal van marketplace specialist Maze-One in samenwerking met Marketing Research & Analytics Bureau MeMo2. Elk kwartaal publiceren Maze-One en MeMo2 de Marketplace Monitor met ontwikkelingen rond de vijf grootste marketplaces die in Nederland actief zijn: bol.com, Amazon, AliExpress, Wish en Coolblue.

Bol.com blijft toonaangevend

Bol.com laat al over een langere periode en ook weer in het tweede kwartaal van 2020 zien dat het de meest dominante speler is. Met grote afstand is bol.com de favoriet van gemiddeld Nederland (18+): we bestellen daar het liefst onze pakketjes. Daarnaast is bol.com al geruime tijd het meest aansprekend en geniet het platform het meeste vertrouwen dat het pakketje ook daadwerkelijk aankomt. Het feit dat bol.com toonaangevend is, geldt voor vrijwel alle productcategorieën, met uitzondering van het kledingsegment. In deze categorie worden Wish en AliExpress als eerste genoemd en vertoont bol.com een stabiele positie.

Amazon loopt nog achter op concurrentie

Amazon laat in het tweede kwartaal een klein plusje zien, maar vooralsnog is het dit platform niet gelukt om een grote impact te creëren na de introductie in Nederland in maart: Amazon is nog de minst aansprekende en minst favoriete marketplace van de gemiddelde Nederlander. Amazon wint wel terrein op de laagste prijs-perceptie. De consument ziet Amazon niet meer als duurste. Dat is nu Coolblue. AliExpress wordt gezien als de goedkoopste aanbieder, gevolgd door Wish. Daar staat dan weer tegenover dat AliExpress en Wish het minste vertrouwen genieten als het gaat om het daadwerkelijk afleveren van een besteld pakket.

Klantprofiel Amazon: hoog opgeleide mannen

Ondanks de nog matige impact van Amazon, is het profiel van zijn klanten wel opvallend. Zo behoort bijna een kwart van de Amazon-klanten tot de hoogste welstandsklasse, terwijl dat bij Wish slechts om 14 procent gaat. Daarnaast is het klantprofiel van Amazon voor het merendeel man en is ruim de helft hoogopgeleid.

Weinig invloed coronavirus op categorieën

Verder valt op dat in het tweede kwartaal van dit jaar waarbij Covid-19 een sterke (tijdelijke) invloed had op het (aankoop)gedrag van Nederlanders, weinig veranderingen in de verschillende categorieën teweeg heeft gebracht. Op het gebied van wonen en huishoudelijke apparatuur is een stijgende tendens zichtbaar, terwijl er in de categorieën boeken, video’s, games en elektronica een licht dalende tendens is. De MarketPlace Monitor van Maze-One en MeMo2 is een driemaandelijks onderzoek naar de stand van zaken rond de marketplaces.

www.maze-one.com
www.memo2.nl
www.amazon.com


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

ARTIS werkt met UNLIKE aan TikTok-strategie

15-10-2025 | 12:35:54
Met deze samenwerking wil het dierenpark zich duurzaam positioneren op het platform, met content die aansluit bij de leefwereld van jongeren.

Havas Lemz ontwikkelt Doe je Updates-campagne voor EZ

15-10-2025 | 10:02:00
Cybercrime treft inmiddels bijna iedereen. Driekwart van de Nederlanders kreeg het afgelopen jaar te maken met online criminaliteit.

Initiative en Yune winnen geïntegreerde pitch van Makro

14-10-2025 | 17:39:00
Beide bureaus, onderdeel van IPG Mediabrands, worden verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van een gezamenlijke media- en creatiestrategie.

The Family ontwikkelt ledenwervingscampagne Follow The Money

14-10-2025 | 17:25:00
De campagne vormt het begin van een grotere serie gericht op ledenwerving en benadrukt dat het platform streeft naar 100.000 leden, het aantal dat nodig is om een krachtig tegenwicht te vormen tegen invloedrijke machtsposities in Nederland.

Dawn maakt merkcampagne voor Exact

14-10-2025 | 10:10:00
In de uitrol positioneert Exact zijn bedrijfssoftware als rustpunt in de hectiek van alledaags werk.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Pie Kamau

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.