Tweede kamer neemt afgezwakt wetsvoorstel investeringsplicht streamingdiensten aan

Het afgezwakte wetsvoorstel waarbij streamingdiensten die meer dan 10 miljoen euro aan omzet in Nederland genereren, verplicht worden te investeren in Nederlandse producties is aangenomen door de Tweede Kamer. SP, GroenLinks, Volt, Lianne Den Haan, PvdA, Partij voor de  Dieren, JA21, PVV en Groep Van Haga stemden tegen. 

2,5 procent voor cultuur en 2,5 procent voor algemeen Nederlands

VVD, CDA, BBB, JA21, PVV, Forum voor  Democratie en Groep van Haga steunden het voorstel om 2,5 procent van de omzet verplicht te besteden aan alle producties behoudens sport. Op deze wijze is op voorstel van Lucille Werner (CDA) niet langer het eerder voorsgestelde percentage van 4,5 procent, maar nog 2,5 procent over voor documentaires, (speel)fims, en documentaire of dramaseries. Wel is verplicht dat de producties in het Nederlands of Fries moeten zijn. 60 procent moet worden besteed via onafhankelijke producenten. Na 3 jaar zal een evaluatie worden gehouden

Een voorstel van een heffing die door de SP werd gedaan ten behoeve van een separaat investeringsfonds werd verworpen, evenals een door GroenLinks en PvdA gedaan voorstel de percentages te verhogen en het verlagen van de omzetdrempel, hogere verplichte percentages voor onafhankelijke producenten.

Moeizaam

De totstandkoming van deze wet die nog door de onlangs verkozen Eerste Kamer moet worden behandeld, bewandelde een moeizaam pad. De staatssecretaris stelde eerder dat haar eerdere voorstel met de verlaging van het percentage voor culturele producties werd ondermijnd.

Als de Eerste kamer akkoord gaat met het wetsvoorstel, zal de maatrege verwachting per 1 januari 2024 van kracht worden. Het Commissariaat voor de Media die in de praktijk op het gebied van quote nooit boetes geeft en veel ontheffingen verleent, moet toezicht houden op de investeringsplicht.

www.rijksoverheid.nl

www.tweedekamer.nl

Lees ook:

Staatssecretaris Gunay Uslu (D66): Tweede Kamer ondermijnt wetsvoorstel invsteringsplicht streamingdiensten

Debat investeringsplicht streamingdiensten: via achterkamer akkoord gemaakt


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bekende Nederlandse vrouwen delen ervaringen in TENA-campagne

17-10-2025 | 12:37:27
Rond Wereld Menopauze Dag lanceert TENA de campagne Het is stil voor de overgang, ontwikkeld in samenwerking met Publicis Groupe Nederland en Boomerang.

Diggy Dex en nabestaanden brengen herinneringslied uit voor Monuta

17-10-2025 | 11:30:46
Monuta lanceert dit jaar de vierde editie van de campagne November 2 Remember met een bijzonder initiatief: een nieuw lied van Diggy Dex

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Projectmanager

17-10-2025 | 09:20:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Projectmanager - Amsterdam

Intertoys lanceert Speelboek 2025 op kinderinitiatief

16-10-2025 | 18:14:00
Het jaarlijkse Speelboek geldt al decennialang als het startsein van het speelgoedseizoen richting de feestdagen en het samenstellen van verlanglijstjes voor Sinterklaas en kerst.

Tijjani Reijnders wordt gezicht van Rexona in Nederland

16-10-2025 | 17:53:00
Rexona kondigt een samenwerking aan met profvoetballer Tijjani Reijnders, middenvelder van het Nederlands Elftal en Manchester City.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.