Achmea start campagne om na te denken over vuurwerk

Achmea start een campagne om Nederlanders na te laten denken over tradities rondom oud en nieuw. Het is de aftrap van het communicatieconcept Samen Leven. Dit concept en de daaruit voortgekomen campagne, passend bij de aangescherpte positionering van Achmea, zijn ontwikkeld door de merkstrategen van New Growth Strategies en CX-bureau TBWA\X.



Marjanne Mulder, senior Brandmanager Achmea: “Met behulp van New Growth Strategies hebben we onze purpose aangescherpt. In één zin staat Achmea voor duurzaam samen leven. Vanuit deze visie hebben we het communicatieconcept Samen Leven ontwikkeld. Hiermee openen we het gesprek rondom grote maatschappelijke vraagstukken.”

Marc van Eck, CEO New Growth Strategies: “Met dit concept willen we mensen op een verrassende manier naar de werkelijkheid laten kijken. Altijd met een menselijke insteek en ruimte voor dialoog. Door vuurwerk als eerste thema te pakken laat Achmea zien dat ze ergens voor staat en het gesprek hierover durft te openen, ook als het niet makkelijk is.”

Die visie is terug te zien in de film. Het nieuws over oudjaarsnacht, dat normaal gesproken na 1 januari zichtbaar is, wordt naar voren gehaald en getoond in een fictieve wereld.

Christian Borstlap, creatief directeur van Part of a Bigger Plan: “We wilden de feiten laten spreken in de film. Er is gekozen voor een informatieve aanpak, zodat de kijker zelf zijn conclusies kan trekken. De cijfers en feiten worden in de film geïllustreerd door handgemaakte 3D-pictogrammen die vervolgens in brand zijn gestoken.”

Aan het begin van de film weet je nog niet dat het gaat over oudjaarsnacht, pas aan het einde valt het kwartje en wordt de kijker gevraagd zelf geen vuurwerk af te steken, maar in plaats daarvan mee te denken over nieuwe tradities en een georganiseerde vuurwerkshow te bezoeken.

Om het gesprek te faciliteren ontwikkelde TBWA\X een interactieve website waarop heel Nederland mee kan denken over tradities. De meest populaire bedachte tradities worden in het begin van het komende jaar gedeeld. De campagne is te zien op televisie, via online video, social media, pr en op een speciale website.

Credits:

Klant: Achmea | Strategie: New Growth Strategies | Creatie: TBWA\X | Regie en Design: Part of a Bigger Plan | Productie: Vidiboko en Part of a Bigger Plan | Social media: LiveWall | pr: Koolhoven & Partners | Media: Mindshare

www.nieuwetradities.nl
www.achmea.nl
www.newgrowth-strategies.com


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

ARTIS werkt met UNLIKE aan TikTok-strategie

15-10-2025 | 12:35:54
Met deze samenwerking wil het dierenpark zich duurzaam positioneren op het platform, met content die aansluit bij de leefwereld van jongeren.

Havas Lemz ontwikkelt Doe je Updates-campagne voor EZ

15-10-2025 | 10:02:00
Cybercrime treft inmiddels bijna iedereen. Driekwart van de Nederlanders kreeg het afgelopen jaar te maken met online criminaliteit.

Initiative en Yune winnen geïntegreerde pitch van Makro

14-10-2025 | 17:39:00
Beide bureaus, onderdeel van IPG Mediabrands, worden verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van een gezamenlijke media- en creatiestrategie.

The Family ontwikkelt ledenwervingscampagne Follow The Money

14-10-2025 | 17:25:00
De campagne vormt het begin van een grotere serie gericht op ledenwerving en benadrukt dat het platform streeft naar 100.000 leden, het aantal dat nodig is om een krachtig tegenwicht te vormen tegen invloedrijke machtsposities in Nederland.

Dawn maakt merkcampagne voor Exact

14-10-2025 | 10:10:00
In de uitrol positioneert Exact zijn bedrijfssoftware als rustpunt in de hectiek van alledaags werk.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.