Rechtbank verbiedt Ariel-reclame van Proctor & Gamble Nederland

De Rotterdamse rechtbank heeft Proctor & Gamble Nederland verboden om de reclame van Ariel nog te mogen uitzenden. De zaak was in kort geding aangespannen door Unilever dat zich met zijn merk Robijn benadeeld voelde. De tv-commercial werd sinds 4 november 2021 uitgezonden en was volgens Unilever misleidend en onjuist. Het gaat om de reclame voor Ariel All-in-1 pods waarbij geclaimd werd dat een dosis Ariel beter vlekken verwijdert dan twee maatbekers van het best verkopende merk wit geconcentreeerd vloeibaar wasmiddel.

Onrechtmatig

Unilever erkent dat Ariel beter vlekken verdwijdert maar dit is maar 10 procent beter, waarbij Proctor & Gamble verzwijgt dat daarvoor 52 procent meer betaald moet worden. Unilever stelt dat de claim misleidend is omdat er een veel groter verschil wordt gesuggereerd in vlekverwijderskracht dan er in werkelijkheid is terwijl er niet op gewezen wordt dat het meer dan 1,5 keer zo duur is. De rechtbank gaat grotendeels mee in het betoog van Unilever en oordeelt dat Proctor & Gamble onrechtmatig handelt ten opzichte van Unilever.

Suggestief

Volgens de rechtbank suggereert Proctor & Gamble dat het voldoet aan de AISE-richtlijnen maar doet dit niet, aldus de rechter. Proctor & Gamble deed dat met het tonen van een disclaimer met de verwijzing aan de hand van AISE-vereisten, en legitimeerde daarmee alsof het deugdelijk onderzoek was, terwijl het onderzoek niet aan de hand van AISE Guidelines is uitgevoerd. Proctor & Gamble kan volstaan met het uit de lucht halen van de reclame, maar hoeft niet te rectificeren.

Geen breed verbod

Unilever had ook om een breed verbod gevraagd op vergeljkingen in reclames indien de vergelijkingen niet gedaan zijn met testen die gebaseerd zijn op aanbevolen dosis en te wijzen op de goedkopere prijs van Robijn maar daar ging de rechtbank niet in mee. Proctor & Gamble was het oneens met de stellingen van Unilever en vond dat de reclame wel door de beugel kon.

www.rechtspraak.nl
www.nl-nl.pg.com

www.unilever.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.

SuperRebel ontwikkelt website voor MP Motorsport

17-09-2025 | 10:47:38
Het platform staat volledig in het teken van Accelerating Talent, de ambitie van het team om jong racetalent te begeleiden van karting tot Formule 2

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor

Havas Lemz ontwikkelt campagne Bolletje: Ronduit lekker

16-09-2025 | 18:11:00
Havas Lemz heeft voor Bolletje ondder de noemer Rondom Lekker een campagne gelanceerd voor de Bolletje Bagel Cracker. Dit is een combinatie van de ronde, met sesam bestrooide bagel en een luchtige, knapperige cracker
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.