[Onderzoek] DDMA: kwart van sector heeft gecentraliseerde en actuele data

Slechts een kwart (24 procent) van de data-driven marketingsector heeft beschikking over gecentraliseerde en actuele data, blijkt uit het Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO) 2021 van DDMA, waarvoor medewerkers van 140 Nederlandse organisaties zijn ondervraagd. Ook de beschikbaarheid van data laat bij veel organisaties nog te wensen over. Bijna driekwart (72 procent) van de respondenten kan data alleen op aanvraag of bij specifieke afdelingen ophalen.

De investeringen in data-driven marketing die organisaties in 2021 hebben gedaan, hebben het meest bijgedragen aan het verkrijgen van klantinzichten (bij 39 procent van de respondenten), inzicht in de klantreis (39 procent) en meer of betere klantdata (37 procent). Een grotere naamsbekendheid is amper nog het resultaat van investeringen in data-driven marketing, met een fikse daling van 33 procent in 2020 naar 7 procent in 2021. 46 procent van de ondervraagden geeft aan dat de marketingafdeling volgend jaar meer budget krijgt om te investeren in marketingtechnologie.

De meest gebruikte marketingtechnieken die ingezet worden om data te verwerken zijn marketing automation (68 procent: gebruikt het momenteel,) en retargeting (67 procent), al is het gebruik van data vooral beschrijvend van aard. Meer dan de helft (52 procent) van de respondenten geeft aan dat de meeste inzichten in hun bedrijf met name worden gehaald uit descriptive analytics. Ongeveer een kwart (23 procent) gaat een stap verder en haalt vooral inzichten uit diagnostic analytics (waarom iets is gebeurd) Weinig respondenten geven aan verder te zijn dan dit, zo'n 12 procent gebruikt predictive of zelfs prescriptive modelling.

Het volledige onderzoeksrapport is te vinden door hier te klikken.

www.ddma.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public lanceert introductiecampagne voor BUUT

24-09-2025 | 11:24:36
Centraal staat het werken met potjes, waarmee gebruikers eenvoudig budgetten kunnen maken en inzicht krijgen in inkomsten en uitgaven.

[Vacatures] Alfred zoekt een Senior Producer

24-09-2025 | 08:00:00
Alfred  is per direct op zoek naar een Senior Producer - Full-time · Amsterdam

SuperRebel.Agency ontwikkelt internationale merkfilm VGP

23-09-2025 | 11:01:42
Het project vormt het centrale onderdeel van een campagne die deze week in achttien landen start

[Vacatures] DPG Media zoekt een Redacteur Video Qmusic

23-09-2025 | 09:27:00
DPG Media is per direct op zoek naar Redacteur Video Qmusic - Amsterdam

Joe Public en ALDI benadrukken bekroonde kwaliteit in campagne

23-09-2025 | 09:04:00
Joe Public Amsterdam heeft voor ALDI een vervolg ontwikkeld in de Fans van Voordeel-campagne.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.