[Interview] Michiel Rijshouwer (Persuade): Wij helpen merken een beweging te maken

In de aanloop naar de bekendmaking van de Reclamebureau100 tijdens het M100 Event op woensdag 7 december in de Kromhouthal Amsterdam houden wij een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken wij met Michiel Rijshouwer, oprichter en Creative Director van Persuade.

Kun jij Persuade introduceren?

Persuade is een creative agency uit Den Bosch met een focus op strategie en concept. We helpen merken een beweging te maken. Het merk zien wij daarbij als een sturend mechanisme, een instrument voor het management. Dat niet alleen richting geeft maar ook energie, aan alles wat een organisatie doet. Om de gewenste beweging te maken lijnen we iedereen op. Allereerst intern. Maar we werken ook samen met alle gespecialiseerde bureaus die werken voor een merk. We doen het hartstikke goed. Ondanks dat we niet pitchen, weten steeds meer klanten ons te vinden.

Goede bureaunaam! Wat is volgens jou de essentie van de kunst van mensen te overtuigen?

Een relevant verhaal vertellen en bewijs leveren. We leven in een tijd dat mensen reclame niet zomaar geloven. Ze willen echt weten wat het verhaal is achter het merk. En bewijs zien voor wat het merk belooft. Ze willen weten of het verhaal klopt. Daar helpen we klanten ook bij. Steeds meer houden we ons daarom ook bezig met ontwikkelen van concrete proposities. Dat is een leuke verbreding van ons werk.

Het valt echt op dat steeds meer campagnes gebouwd zijn rond een concreet bewijs, iets tastbaars. Ook een aantal van onze meest succesvolle campagnes. Denk aan de trouwjurk, Lucht of Skeer van Zeeman. Maar ook Hakken tm maat 46 van Scapino. En de cake activatie voor Monuta. Mits goed opgezet zijn het campagnes die zichzelf verspreiden. Waar over gepraat wordt. Maar dat gaat niet vanzelf. Het vraagt meer energie en investering voor de voorbereiding. En soms ook meer risico. Het vraagt een andere manier van denken. Maar je kunt met deze aanpak wel heel zichtbaar worden en veel impact creëren met een relatief klein budget. We hebben inmiddels genoeg bewijs dat het een heel erg effectievere route is, vaak effectiever dan veel geld uitgeven aan paid media.

Wat kan Persuade dat andere bureaus niet kunnen?

Ik weet niet of andere bureaus dat niet kunnen. Dat is ook niet zo belangrijk. Ons vertrekpunt is altijd het vastleggen van de heldere merk id met een sturende merkbelofte. Vervolgens vertalen we dat door naar een merkconcept en visual id, die 360 graden te gebruiken zijn. Door alles in 1 hand te houden, creëren we een helder kader, een paraplu waardoor een merk consistent en herkenbaar kan zijn op alle touchpoints. Want alleen als je het merk haar belofte waarmaakt in de hele customer journey, telt het op.

Het is 2022. Een klant belt. Wat wil deze?

Meestal gaat het over relevant blijven in de wereld van nu en morgen. Sommige merken bestaan al lang en zijn dat een beetje kwijtgeraakt. Andere merken moeten zich aanpassen aan snel veranderende omstandigheden en daar een antwoord op vinden. Belangrijk is dat wij altijd zoeken naar aansluiting bij de authentieke kracht en cultuur. Updaten waar nodig. Maar niet veranderen om het veranderen. Dat is trouwens wel bijzonder geloof ik. Dat we echt de moeite en tijd nemen om de klant, het merk goed te leren kennen. Dat is ook direct de belangrijkste reden waarom we niet meedoen aan creatieve pitches. Er zijn ook andere manieren om elkaar te leren kennen.

Is er met zoveel focus op data niet te weinig aandacht voor creatie en merkbouwen?

Juist niet. We zien dat er juist meer aandacht komt voor creatie en merkbouwen. Want het gebruik van dezelfde data en tech-tools leidt ook tot een soort windtunneleffect. Alles gaat op elkaar lijken. Vooral online kun je dat goed zien. Als iedereen weet hoe je het spelletje speelt, hoe kun je je dan nog onderscheiden? Door het bouwen van een merk met meerwaarde dus. En daarvoor is strategische creativiteit nodig. Wel heb ik het idee dat, in deze tech-gedreven wereld, creativiteit schaarser wordt. Jonge mensen gaan liever werken in tech. Daar zit veel meer dynamiek in. Dat snap ik heel erg goed.

Waarom zou het beste talent bij Persuade komen werken?

Wij zijn een club nuchtere, gedreven mensen die echt samen met klanten werk willen maken dat echt iets bijdraagt, waarmee we samen impact kunnen maken. We willen, zeg maar, een beetje meesturen. Dat samenwerken is denk ik wat ons onderscheid van veel andere bureaus. Wij gaan zeker niet doen alsof we de waarheid in pacht hebben. Maar weten wel dat we iets kunnen waar klanten hulp bij nodig hebben. Verder zou ik als jong talent liever werken bij een kleine, platte club, waar je belangrijk bent en overal kunt meekijken, dan ergens onder aan bij een gerenommeerd bureau.

Wat is het laatste nieuws?

Dat we als Persuade, met de Lucht by Zeeman campagne die in Nederland onder andere een gouden Effie won, door zijn naar de finale van zowel de ‘best of Europe’ Effie als de Global Effie. Volgens mij zelfs als enige Nederlandse bureau. Cross fingers.

www.persuade.nl

Lees ook:

[Interview] Klaas Engelsma (BrandBase): Wij concentreren ons op trialists en switchers en maken klanten weer loyaal

[Interview] Antoine Houtsma (Joe Public): Ons model stelt creativiteit boven alles

[Interview] Judith Peters (Havas Lemz) over merken meer betekenisvol maken

[Interview] Henri Lessing (Age Media): Op YouTube komt alles samen - search, storytelling, long-form content en nu ook shorts

[Interview] Roeland de Jong (Endeavour): Vanuit creativiteit en technologie halen wij het uiterste uit digitale marketing


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.