Heineken: grote impact coronavirus op resultaten eerste half jaar 2020

Heineken heeft bekend gemaakt dat er een grote impact is op haar halfjaar resultaten 2020 als gevolg van de coronacrisis. Het verwacht dat haar omzet (behoudens exceptionele onderdelen en amortisatie die samenhangt met aangekochte delen) organisch daalt met 16,4 procent. Dit komt volgens het bierconcern door een organische daling van 13,4 procent van het verkochte volume en voor 3,6 procent door de organische omzetdaling per hectoliter. Het organische biervolume daalde met 11,5 procent.

Heineken verwacht voorzichtig herstel vanaf juni aangezien in een aantal markten de lockdowns (deels) werden teruggedraaid. De impact was het meest voelbaar in Noord- en Zuid-Amerika, het midden-Oosten, oost-Europa en Afrika, gevolgd door Europa, met Azië-Oceanië als best presterend dankzij Vietnam.

Het merk Heineken deed het volgens het bedrijf het beste met 2,5 procent daling. In 14 markten waaronder Brazilië, China, het Verenigd Koninkrijk, Polen, Duitsland, Ivoorkust en Zuid-Korea wist het merk nog groei te behalen. Het alocholvrij bier Heineken 0.0 groeide opvallend genoeg in Mexico en de Verenigde Staten.

De operationele winst zal over het eerste half jaar een netto verlies geven van 300 miljoen euro. Daarbij is een afboeking inbegrepen van 550 miljoen euro. Het operationele resultaat daalde echter met 52,5 procent.

Op 1 juni 2020 volgde Dolf van den Brink, Jean-François van Boxmeer op als CEO van het bierconcern. Jean Francois van Boxmeer is in mei 2020 benoemd tot voorzitter van de raad van commissarissen van Vodafone Group.

Heineken zegt gefocussed te zijn op kostenreductie, en stelt vastberaden te zijn de crisis goed in te gaan met sterke merken en toegewijde medewerkers alsmede een sterke balans. Door de situatie heeft Heineken deze resultaten eerder dan de presentatie van de volledige halfjaar-resultaten op 3 augustus 2020 gemeld als beursgenoteerd bedrijf. Concurrent AB-Inbev die ook te leiden heeft door de coronacrisis heeft dat niet gedaan, maar komt eind juli 2020 met haar resultaten. Het aandeel Heineken daalde donderdag 16 en vrijdag 17 juli 2020 licht na de aankondigingen.

www.theheinekencompany.com
www.heinekenholding.com
www.heineken.com

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.

SuperRebel ontwikkelt website voor MP Motorsport

17-09-2025 | 10:47:38
Het platform staat volledig in het teken van Accelerating Talent, de ambitie van het team om jong racetalent te begeleiden van karting tot Formule 2

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor

Havas Lemz ontwikkelt campagne Bolletje: Ronduit lekker

16-09-2025 | 18:11:00
Havas Lemz heeft voor Bolletje ondder de noemer Rondom Lekker een campagne gelanceerd voor de Bolletje Bagel Cracker. Dit is een combinatie van de ronde, met sesam bestrooide bagel en een luchtige, knapperige cracker
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.