Fransz Finds - Vol 13. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Toe aan wat afleiding waar je wat aan hebt? Dan is deze tweewekelijkse column precies wat je nodig hebt. Bij Fransz Finds krijgt creativiteit het podium dat het verdient. Wat maakt een goed idee goed? En wat kun jij daarmee als nieuwsgierige marketeer? De antwoorden vind je hier. Gecureerd door Daryl Fransz, Senior Creative bij MIX.

#1 Surreal - Favorite Cereal


Bekijk hier de andere beelden

Deze campagne zorgde de afgelopen weken voor enige commotie. Posts waar risicomijdende CMO’s en ietswat jaloerse Creative Directors discussieerden over hoe dit allemaal niet kan en hoe slecht dit wel niet is. Want dit kan ten slotte voor ieder merk of product gemaakt worden. Tsja, dat kan inderdaad. Maar niemand doet het, dus valt het op.

In een serie out-of-home uitingen gebruikt het ontbijtgranen merk Surreal bekende namen van onbekende mensen. Of de juridische afdeling er vrolijk van wordt weten ze niet, maar het overgrote deel van het publiek is enthousiast. En als het opvalt en emotie losmaakt dan doet reclame zijn werk. Toch?

#2 Chanel - Happy Mother’s Day

Hoe luxe parfummerken hun producten wegzetten in reclame blijft mij boeien. We zien een model in een luxe en tegelijkertijd vage droomwereld met satijnen gordijnen. Goudgekleurde vloeistoffen vloeien in slow motion. Er zijn spiegels, kristallen en glas. Na een seconde of 20 staat het product gecentreerd in beeld op een langzaam ronddraaiend tafeltje. Productnaam verschijnt. Einde commercial. Wat het vervolgens communiceert? Zeg jij het maar.

Chanel – die overigens zelf ook schuldig is aan de eerder beschreven commercials – besloot in 2020 met Moederdag een andere richting te kiezen. Met deze iconische campagne als resultaat. Verschillende parfumflessen getekend door kinderen. Zo niet gestileerd, dat het compleet tegenovergesteld is van wat ze normaal doen. Het perfecte haakje voor dat moment. Moederdag. Briljant.

#3 Sandy Hook Promise - Back-To-School essentials

Goede reclame is niet atijd luchtig en grappig, zoals de eerdere twee voorbeelden suggereren. Heel af en toe zijn er van die commercials waarvan je een brok in je keel krijgt. Dit is er één van. In 2019 ontwikkelde het bureau BBDO uit New York deze commercial voor non-profit organisatie Sandy Hook Promise. En tsja… hier schieten woorden tekort.

--

Hopelijk hebben deze drie prikkelende creaties je geïnspireerd. De gemene deler van deze uitingen is het idee. Hetgeen wat het doordacht maakt, emotie overdraagt en mensen in beweging brengt. En daar worden we bij MIX altijd enthousiast van.

Daryl Fransz

Daryl Fransz is Senior Creative bij MIX. Daar is hij verantwoordelijk voor onder andere Boels Rental, auto-dealer.com en BPD. Binnen MIX is hij ook de go-to trendwatcher. Dat verhoudt zich vooral tot het dagelijks volplempen van het Inspiratie-Slack-kanaal. Het team vond dat-ie daar maar eens wat meer mee moest doen.

MIX

MIX is een idee-gedreven bureau. Wat betekent dat we creativiteit inzetten als motor voor ideeën. Al het andere komt later. Data, middelen, kanalen. Het is allemaal ondergeschikt aan het idee. Wanneer het idee staat, kijken we welke uitwerking het meest passend en doeltreffend is. Middelenvrije creatie dus. Een goed idee is namelijk het enige wat écht bij mensen blijft hangen. Al het overige is ruis. Meer goede ideeën vind je op onze instagram. Daar posten we dagelijks wat ons inspireert in onze story.

Lees ook:

Fransz Finds - Vol 12. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 11. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 10. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 9. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 8. | Inspiratie waar je wat aan hebt


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.