Europees Parlement stemt in met grote inperkingen macht Big Tech

Het Europees Parlement heeft in meerderheid ingestemd met de Digitale Markten Wet (DMA). Deze Europese wet gaat volgens de PvdA, die zich via parlementslid Paul Tang daar druk over maakte, de marktmacht van de allergrootste Big Tech-bedrijven inperken.

Paul Tang, Europarlementslid voor de PvdA: “We zijn getuige van de grootste lobbyoperatie die Brussel ooit heeft gezien. En toch heeft het parlement vandaag ingestemd met een voorstel dat de marktmacht van techconglomeraten drastisch gaat inperken”.

De Digitale Markten Wet (DMA) werd een jaar geleden gepresenteerd door de Europese Commissie met als doel machtsmisbruik van Big Tech onmogelijk te maken. Sindsdien hebben de onderhandelaars in het Europees Parlement zeventien verplichtingen en verboden onderhandeld die moeten gaan gelden voor de zogeheten poortwachters als Facebook, Google en Apple.
 
Het veelomvattende voorstel pakt onder meer tracking en targetting op het internet aan. Paul Tang vindt dat een noodzaak. Paul Tang: “Deze tracking ads zorgen voor een massale schending van onze privacy. Bovendien gaat het ten koste van traditionele media en het midden- en kleinbedrijf. Van elke euro aan advertenties steken Facebook en Google ruim 50 cent in hun zak. Ik pleit voor een verbod op tracking-ads. Het is een sterk begin dat we vandaag al besloten hebben dat minderjarigen niet langer als doelgroep ingezet mogen worden.”
 
Twee andere belangrijke onderdelen waar het parlement vandaag het over eens is geworden, is interoperabiliteit en de aanpak van agressieve overnames. Paul Tang: “Interoperabiliteit is een sleutelwoord om de macht van techconglomeraten te breken. We breken hiermee systemen open waardoor we voortaan van Signal naar WhatsApp kunnen communiceren. Daarnaast maken agressieve overnames het mogelijk om innovatie en concurrentie tegen te houden. De DMA gaat meer informatie eisen over alle overnames om zo concurrentie beter te borgen.”
 
In januari 2022 starten onder leiding van het Franse voorzitterschap, de interinstitutionele onderhandelingen (trilogen) met de Europese Raad. Naar verwachting treedt de DMA in 2023 in werking. 

www.europarl.europa.eu


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

EW en Here lanceren Stem Wijzer voor verkiezingen

29-09-2025 | 09:14:01
EW is gestart met de campagne Stem Wijzer, die draait om het belang van betrouwbare informatie in aanloop naar de verkiezingen.

[Vacatures] Cheil Benelux zoekt een Creatieve Content Creator (NL) – Social First

29-09-2025 | 08:52:00
Cheil Benelux is per direct op zoek naar Creatieve Content Creator (NL) – Social First - Fulltime - Amsterdam

Inholland kiest Dentsu Creative voor studentencampagne

29-09-2025 | 08:40:39
De samenwerking begon met de campagne Skills voor het leven, waarin studenten vaardigheden delen die niet in boeken te vinden zijn.

Bata Industrials presenteert internationale merkstrategie

26-09-2025 | 10:03:44
Bata Industrials heeft een wereldwijde merkpositionering gelanceerd onder de slogan Work safe. Live great.

ING start campagne rond verduurzamen woning

26-09-2025 | 09:21:36
De bank wil hiermee laten zien dat energiebesparende maatregelen niet alleen goed zijn voor het milieu, maar ook financieel voordeel kunnen opleveren.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.