[Column]: Koen Dittmar ([M]media): programmatic connecties korter en transparanter maken

In 2021 zal er een aantal grote veranderingen en events gaan plaatsvinden, die we vanuit [M]media zien gebeuren en onderdeel van zijn. Eind van het jaar zal hoogstwaarschijnlijk de markt opengaan voor gambling partijen. Dit zal resulteren in de toetreding van een aantal grote internationale partijen, die zullen concurreren om een marktaandeel. Afgelopen jaar werden de eerste stappen gezet door mediabureaus op het Demand Side Platform van Amazon in Nederland. Dit zal in 2021 doorzetten waarbij Amazon ook hun header-bidding producten voor uitgevers actief zal uitbreiden in Nederland.

Een andere innovatie die zich verder zal ontwikkelen en waar wij ook actief deel van uitmaken, is dat mediabureaus en uitgevers samen proberen om de programmatic connecties korter en transparanter te maken. Cookieless advertising staat ook op de planning, waarbij sterke channels, first party data, en umfeld een nog belangrijkere rol zullen gaan spelen voor publisher netwerken en adverteerders.

In 2020 is er veel komen te vervallen, onder andere de sportzomer, maar deze zal hopelijk doorgaan in 2021 (met of zonder publiek) waar we het EK,  de Olympische spelen en de Dutch GP kunnen gaan volgen. Dit zullen belangrijke momenten zijn voor merken om zichtbaarheid te creëren.  

Ook hebben we gezien dat veel branded content en custom campagnes zijn komen te vervallen afgelopen jaar en waarbij vooral werd vastgehouden aan de performance laag van campagnes. In 2021 verwacht ik dat adverteerders weer meer de samenwerking zullen opzoeken met partners om custom & branded content campagnes te ontwikkelen.

Als laatste verwacht ik dat in 2021 Programmatic out of home (POOH) ook een verdere vlucht zal nemen wanneer de lockdown over is.

Bij [M]media en met onze partners zijn we met nog tal van mooie innovaties bezig om er weer een mooi jaar van te maken. Ik kijk dus erg uit naar 2021!

Koen Dittmar is Head of Sales bij [M]media 

Deze column is onderdeel van ons forum over de ontwikkeling van de advertentiemarkt 2021. Dat forum staat hier


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.

SuperRebel ontwikkelt website voor MP Motorsport

17-09-2025 | 10:47:38
Het platform staat volledig in het teken van Accelerating Talent, de ambitie van het team om jong racetalent te begeleiden van karting tot Formule 2

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor

Havas Lemz ontwikkelt campagne Bolletje: Ronduit lekker

16-09-2025 | 18:11:00
Havas Lemz heeft voor Bolletje ondder de noemer Rondom Lekker een campagne gelanceerd voor de Bolletje Bagel Cracker. Dit is een combinatie van de ronde, met sesam bestrooide bagel en een luchtige, knapperige cracker
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.