WPP en Spotify gaan samen advertentieproducten aanbieden

WPP en Spotify gaan een samenwerking aan die WPP in staat zal stellen haar klanten vroegtijdige toegang te bieden tot Spotify's advertentieproducten, first-party intelligence en creatieve manieren om een betrokken publiek op schaal te bereiken. 

Als onderdeel van de samenwerking wordt Spotify het eerste digitale audioplatform dat rechtstreeks wordt geïntegreerd in de producten en oplossingen van WPP.

Effectieve digitale audioreclamestrategieën

Dit omvat een verkenning in samenhang met het insights-platform van Choreograph. In het samenwerkingsverband zal WPP Spotify gebruiken om integraties te ontwikkelen die Spotify's inzichten in gelegenheden van de first-party bieden om klanten te helpen inzicht te krijgen in geaggregeerde luisterpatronen om zo creatievere en effectievere digitale audioreclamestrategieën te ontwikkelen. 

WPP zal samenwerken met Spotify om toonaangevend thought leadership en grootschalige trainingsprogramma's te bieden voor haar medewerkers en klanten die zich richten op digitale audiocreativiteit en Spotify's innovatieve advertentieproducten. De teams en klanten van WPP zullen ook al in een vroeg stadium toegang krijgen tot Spotify's neuro-insights onderzoek dat zich richt op publiekstrends en inzichten. 

Sonic Science Insights Onderzoek

Eén van de eerste resultaten van de samenwerking is een WPP klantspecifieke versie van Spotify's Sonic Science insights onderzoek, uitgevoerd met WPP bureau Mindshare, dat het verband tussen Spotify, digitale audio-advertenties en luisteraars in detail beschrijft. In samenwerking met onderzoeksbureau Neuro-Insight heeft Spotify het Sonic Science Volume 1 onderzoek opnieuw uitgevoerd met audio-advertenties van WPP-klanten om te onderzoeken hoe hun advertenties betrokkenheid, emotionele intensiteit, geheugen en meer teweegbrengen. Opmerkelijke bevindingen zijn onder andere:

  • Immersed publiek: Spotify zorgt consequent voor een hogere betrokkenheid dan andere mediavormen zoals visuele media (+24%), andere audiomedia (+27%) en sociale media (+38%), met een stijging van de cijfers ten opzichte van Spotify's onderzoek uit 2021. 
  • Toegenomen betrokkenheid bij advertenties: We ontdekten dat luisteraars meer betrokken waren bij de advertenties van WPP-klanten in dit onderzoek dan in het onderzoek van 2021, met een toename van 17 procent in de overdracht van advertentiebetrokkenheid wanneer luisteraars van het luisteren naar muziek of podcasts naar een echte audio-advertentie van een WPP-klant gingen. 
  • Sterke betrokkenheid in zowel podcast- als muziekomgevingen: Het onderzoek toonde aan dat de advertentiebetrokkenheid hoog blijft bij luisteraars, ongeacht of ze naar muziek (+29%) of podcasts (+36%) luisterden. 

Kracht van audio

Stephan Pretorius, Chief Technology Officer bij WPP: "In het snel veranderende media- en entertainmentlandschap is audiostreaming een integraal onderdeel van het dagelijks leven geworden. Bij WPP erkennen we de kracht van audio als een essentieel onderdeel van marketing. De bedoeling van deze unieke samenwerking is om de inzichten van Spotify te integreren met het Choreograph-platform om meer innovatieve en relevante manieren te creëren om onze klanten in contact te brengen met hun klanten." 

Brian Berner, Global Head of Advertising Sales bij Spotify: "We werken al lange tijd samen met WPP om planners en inkopers van bureaus in staat te stellen beter geïnformeerde beslissingen te nemen bij het plannen van digitale audio. Met onze nieuwe wereldwijde samenwerking helpen we WPP-klanten hun strategie en planning te moderniseren. Meer dan 550 miljoen mensen in 184 markten bezoeken Spotify elke maand om zich te vermaken, te leren en te ontdekken, bijna 2,5 uur per dag. Omdat we innovatie in audio en de reclame-industrie in het algemeen blijven stimuleren, zijn partners zoals WPP van cruciaal belang om adverteerders, makers en publiek waar dan ook van dienst te kunnen zijn." 

www.wpp.com

www.spotify.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Ruud Verheijen verlaat Wavemaker en WPP Media

25-11-2025 | 22:46:00
Ruud Verheijen heeft aangekondigd na 15 jaar WPP Media en Wavemaker te verlaten. In februari 2024 werd hij nog benoemd tot CEO van Wavemaker

Sunday Times: Havas heeft interesse in WPP Media

17-11-2025 | 12:33:00
De Britse krant The Sunday Times heeft dit weekend bericht over mogelijke interesse vanuit Havas om WPP over te nemens

WPP Media: This Year, Next Year over (mede)menselijkheid en AI - een verslag

11-11-2025 | 23:52:00
WPP Media organiseerde op donderdag 6 november 2025 in de Amsterdamse Houthavens voor de 14e keer zijn symposium This Year, Next Year onder de noemer Limitless

WPP Media presenteert Benelux-leiding

07-11-2025 | 10:53:00
WPP Media heeft bekend gemaakt dat Maiko Valentijn (CEO), Atva van Zanten (COO), Lisette Doodeheefver-Otten (Chief People Officer) en Matthijs Brouwer (CFO) voortaan de leiding vormen in de zogeheten ExCo Benelux

EssenceMediacom en StudioM ontwikkelen Dr. Oetker-campagne Willie’s Bakfeest

04-11-2025 | 17:01:00
Dr. Oetker en Stichting Jarige Job slaan opnieuw de handen ineen voor een campagne die draait om geven, samen bakken en het vieren van ieder kind.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

JOE pakt kerststress aan met ludieke themadiners

08-12-2025 | 11:18:00
Uit onderzoek van radiozender JOE komt naar voren dat 1 op de 5 luisteraars stress ervaart over de planning van de feestdagen

DEPT ontwikkelt Bijenkorf-campagne feestdagen

08-12-2025 | 09:34:29
DEPT heeft de feestdagen-campagne van de Bijenkorf ontwikkeld en maakt deel uit van de 155-jarige jubileumviering. Die jubileumviering startte tijdens de herfst/wintercampagne

DEPT ontwikkelt kerstcampagne Bol

07-12-2025 | 22:49:00
Het creatieve digitale bureau DEPT heeft voor internetwinkel Bol de kerstcampagne ontwikkeld. Bol duidt die met de gedachte van betekenisvol geven, met cadeaus die ertoe doen

Hotel L’Amour ontwikkelt kerstcommercial HEMA

07-12-2025 | 22:19:00
Hotel L’Amour heeft de kerstcommercial voor HEMA ontwikkeld met als thema Het mooiste dat je kunt geven is liefde, met als centrale boodschap iets doen voor een ander

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.