
Wat doet een online marketingbureau in 2025?
De wereld van online marketing is constant in beweging. De laatste paar jaar zelfs nog harder dan daarvoor. Dat betekent dat strategieën die voorheen goed werkten, tegenwoordig misschien niet meer toereikend zijn. Online marketingbureaus moeten hierin mee bewegen. Maar wat doet zo’n bureau dan precies? We leggen het je uit.
SEO: optimalisatie voor zoekmachines
Nog steeds een van de meest gevraagde disciplines is SEO. Oftewel, zoekmachine optimalisatie. Dat is al lang niet meer pagina’s volstoppen met zoekwoorden en backlinks verzamelen van websites die voor niets anders zijn opgericht dan het verkopen van backlinks. SEO in 2025 is het creëren van waardevolle content die potentiële klanten verder helpt in hun aankoopproces of hen overtuigt om over te gaan tot een conversie. Daarnaast is nieuw niet altijd beter. Ook het optimaliseren en up-to-date houden van bestaande content is belangrijk.
Ook in 2025 is linkbuilding nog belangrijk. Echter kunnen online marketingbureaus zich beter richten op waardevolle backlinks van websites waar hun doelgroep zich bevindt. Dit levert niet alleen een backlink op maar kan ook relevant verkeer aantrekken.
Ook de techniek van de website is in 2025 minstens net zo belangrijk als daarvoor. Gebruikers willen een snelle website die goed en logisch werkt. Ook voor crawlers van zoekmachines is dat fijn. Met de nieuwe regelgeving omtrent de WCAG richtlijnen, is toegankelijkheid van de website niet alleen een nice-to-have maar een absolute must.
De rol van Large Language Models (LLM’s) in online marketing
Met de komst van verschillende Large Language Models zoals ChatGPT, Gemini en Perplexity, is de online wereld flink aan het veranderen. Vragen die mensen voorheen Googelden, stellen ze steeds vaker aan A.I. chatbots en slaan hierdoor Google over.
ChatGPT geeft niet alleen informatieve antwoorden in de vorm van een tekst maar laat ook kaarten zien voor locatiegerichte vragen.
Daarnaast is er in 2025 ook de mogelijkheid tot shopping resultaten toegevoegd. Dit lijkt een beetje op Google shopping en gebruikers kunnen gelijk vanuit ChatGPT doorklikken naar de productpagina van de getoonde aanbieders.
SEO-specialisten moeten zorgen dat content goed begrepen kan worden door A.I. chatbots zodat het bedrijf van hun klanten ook hier goed zichtbaar is. SEA specialisten moeten er op voorbereid zijn dat het op termijn mogelijk gaat zijn om ook advertenties te draaien in de verschillende LLM’s.
SEA: adverteren in zoekmachines
Search Engine Advertising (SEA) is nog altijd een onmisbare pijler binnen de online marketingmix. Waar adverteren in zoekmachines vroeger vooral draaide om handmatige biedingen en tekstadvertenties, ligt de focus in 2025 op automatisering, datagestuurde inzichten en geïntegreerde campagnes.
Dankzij kunstmatige intelligentie verlopen biedstrategieën steeds slimmer en efficiënter. Ad platforms zoals Google Ads zetten AI in om advertenties real-time te optimaliseren op basis van gebruikersgedrag, locatie, tijdstip en nog veel meer factoren. Nieuwe campagne typen zoals Performance Max maken het mogelijk om met één campagne zichtbaar te zijn op meerdere platformen tegelijk: van Google Search tot YouTube, Gmail en Discover. Hierdoor ontstaan krachtige, omnichannel strategieën die conversiegericht werken. SEA-specialisten kunnen hierdoor efficiënter werken maar zeker niet achterover leunen. Het is aan hen om het budget zo slim mogelijk te besteden voor optimaal resultaat.
Social media
Social media marketing anno 2025 draait allang niet meer om alleen foto’s posten. Elk platform heeft zijn eigen dynamiek en advertentiemogelijkheden. Wat werkt op Google Ads, werkt niet per se op Instagram – en wat scoort op Instagram, is vaak niet effectief op TikTok.
Daarnaast gebruiken steeds meer mensen socialmediaplatforms als zoekmachine, bijvoorbeeld om productreviews of vergelijkingen te vinden. Door content hierop aan te passen en voor te optimaliseren kom je op het juiste moment van de customer journey in beeld bij de doelgroep.
Bovendien versterken platforms als YouTube, TikTok en Pinterest ook je zichtbaarheid in Google. Steeds vaker worden op bepaalde zoekopdrachten ook Pinterest, YouTube of TikTok resultaten getoond. Door strategisch op social media aanwezig te zijn, werk je dus niet alleen aan bereik, maar ook aan SEO. Het draait om meer dan zichtbaarheid: het gaat om gevonden worden waar je doelgroep zoekt.
Marketplaces
Ook marketplaces mogen niet vergeten worden door online marketingbureaus. Productgerichte zoekopdrachten starten steeds vaker niet in Google, maar direct op platforms als Bol.com, Amazon of Marktplaats. Het optimaliseren van producttitels, omschrijvingen, afbeeldingen en reviews is cruciaal om hoog te ranken binnen marketplaces. Daarnaast bieden deze platforms uitgebreide advertentiemogelijkheden, zoals gesponsorde producten en displayadvertenties. Een groot voordeel van marketplaces is dat het overgrote deel van de bezoekers met een koopintentie het platform bezoekt.
De kracht van een modern marketingbureau
Een online marketing bureau houdt zich met veel meer bezig dan simpelweg wat teksten schrijven en advertenties aanzetten. Ze blijven continu op de hoogte van veranderingen in het speelveld en bewegen mee. Of het nu gaat om het inspelen op nieuwe zoekgedragingen, de inzet van AI en data, of het optimaal benutten van Google Ads, – een modern bureau past de
strategie aan aan de nieuwste ontwikkelingen in het online landschap om maximaal resultaat te halen. Wil je groeien in 2025? Kies dan voor een bureau dat vooruitdenkt en met je meebeweegt. Go Online helpt je graag om digitaal het verschil te maken.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Data als kompas voor betere strategische beslissingen
Ralf van Veen verbindt lokale SEO met landelijke impact
Startup, scaleup of grown-up: Groeileaders laat ze groeien
Kan een VPN je marketingresultaten verbeteren?
De kracht van personal branding voor kleine ondernemers
Gepubliceerd door: Saskia van Weert