Waarom merkbouw fundamenteel is veranderd

Lotte Hillen (Universal Media) over de fragmentatiefactor

Lotte Hillen is Strategy Consultant bij Universal Media. Zij schrijft een column naar aanleiding van haar presentatie tijdens de WhitePapers Sessions op het M100 Event op 4 december 2024 in Spant! in Bussum.

Laatst zat ik aan tafel met de pubers van mijn vriend. Nog voordat ons gesprek goed en wel op gang kwam, zat een van hen alweer op haar telefoon. ‘Ik moet je iets laten zien,’ zei ze, terwijl meldingen binnenstroomden die ze direct beantwoordde. Zo gaan onze gesprekken al jaren en waar ik dit eerst niet ‘normaal’ (en vooral heel irritant) vond, besef ik nu dat haar generatie deels volwassen is en dus de norm meebepaalt. Bovendien communiceert zij volgens de normen en waarden van de wereld waarin zij is opgegroeid.

Versnipperde aandacht is geen generatieding, maar een fundamentele verandering. Oudere generaties groeiden op met een gedeelde massacultuur. Die ontstond door een handjevol tv- en radiozenders en uitgevers waar ieders aandacht naartoe ging. Hierdoor konden merken cultuur als het ware ‘kopen’. Die tijd is voorbij: versnippering is niet alleen de realiteit van Gen Z, maar voor iedereen. De macht is omgedraaid. Cultuur en impact zijn niet langer te koop. Consumenten vormen zelf microculturen via de veelheid aan platformen waarop ze elkaar kunnen vinden. Hoe groeien merken in een wereld waarin cultuur niet langer gedeeld wordt?

Byron Sharp’s boek How Brands Grow (2010) leerde ons dat merken floreren door zichtbaarheid in de massa. Maar wat als ‘massa’ niet meer bestaat? Zijn principes – mentale beschikbaarheid, herkenbare associaties en consistente boodschappen – blijven waardevol, maar moeten flexibeler worden toegepast. Ik geloof dat merken tegenwoordig vooral consistent moeten zijn in hun merkwaarden, maar flexibel in de manier waarop ze deze tot leven brengen. Dit moet aansluiten bij de microculturen van hun doelgroepen, die op verschillende platformen leven. Niet simpelweg een logo plakken – dat maakt geen impact. Merken moeten waarde toevoegen aan cultuur, vanuit hun eigen identiteit.

Een merk dat dit perfect begrijpt, is Duolingo. Hun marketing draait om platform-native content en is tegelijk trouw aan een aantal herkenbare merkwaarden. De iconische uil heeft op TikTok een cultstatus bereikt en ook op Instagram en Youtube zijn plek verworven. De merkwaarden zijn consistent en komen op de platformen op een geheel eigen manier tot leven. Hierdoor bouwt Duolingo sterke relaties met hun doelgroepen en een sterk merk.

Voor marketeers betekent dit dat het bouwen van een sterk merk niet meer werkt door een consistente boodschap naar ‘de massa’ te zenden. Om te groeien in tijden van (media) fragmentatie, moeten merken begrijpen hoe merkwaarden relevant kunnen zijn binnen de continu veranderende microculturen van doelgroepen. Fragmentatie is geen obstakel, maar een kans – voor merken die durven te luisteren en deel te nemen. Merken die blijven zenden, verdwijnen in de ruis.

www.um.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Channel Factory lanceert Mental Health Inclusion List voor adverteerders

09-10-2025 | 15:25:19
De lijst bevat zorgvuldig geselecteerde YouTube-kanalen die positief bijdragen aan de mentale gezondheid, waardoor merken veilig kunnen adverteren naast content van therapeuten, ervaringsdeskundigen en hulporganisaties.

Channel Factory lanceert CPL-model voor oriëntatiefase

30-09-2025 | 09:25:00
Adverteerders kunnen eerder in het aankoopproces concrete leads vastleggen, in plaats van wanneer consumenten een merk actief zoeken.

Marco van de Lisdonk: YouTube groeit op tv met Channel Factory

26-09-2025 | 13:54:00
Tijdens DMEXCO 2025 sprak Bas Vlugt met Marco van de Lisdonk, Head of Sales bij Channel Factory.

Channel Factory en SilverLabs analyseren Nederlandse kijkdata

19-09-2025 | 12:53:00
Nederlanders besteden steeds meer tijd op YouTube, maar een groot deel heeft geen goed beeld van het eigen kijkgedrag.

[Vacancy] Channel Factory has a position for Senior Client Solution Manager

28-07-2025 | 15:54:00
Channel Factory is directly looking for Senior Client Solution Manager - Amsterdam


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

ARTIS werkt met UNLIKE aan TikTok-strategie

15-10-2025 | 12:35:54
Met deze samenwerking wil het dierenpark zich duurzaam positioneren op het platform, met content die aansluit bij de leefwereld van jongeren.

Havas Lemz ontwikkelt Doe je Updates-campagne voor EZ

15-10-2025 | 10:02:00
Cybercrime treft inmiddels bijna iedereen. Driekwart van de Nederlanders kreeg het afgelopen jaar te maken met online criminaliteit.

Initiative en Yune winnen geïntegreerde pitch van Makro

14-10-2025 | 17:39:00
Beide bureaus, onderdeel van IPG Mediabrands, worden verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van een gezamenlijke media- en creatiestrategie.

The Family ontwikkelt ledenwervingscampagne Follow The Money

14-10-2025 | 17:25:00
De campagne vormt het begin van een grotere serie gericht op ledenwerving en benadrukt dat het platform streeft naar 100.000 leden, het aantal dat nodig is om een krachtig tegenwicht te vormen tegen invloedrijke machtsposities in Nederland.

Dawn maakt merkcampagne voor Exact

14-10-2025 | 10:10:00
In de uitrol positioneert Exact zijn bedrijfssoftware als rustpunt in de hectiek van alledaags werk.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.