[VML] Klant centraal? Begin bij je eigen organisatie

Dagelijks kloppen klanten uit bijna elke sector bij ons aan met dezelfde soort problemen. Ze willen persoonlijke, directe klantrelaties opbouwen die zorgen voor groei en loyaliteit. Ze willen data verzamelen om hyperpersonalisatie mogelijk te maken. Ze willen geavanceerde marketingtechnologie en -strategieën om hun marketinginspanningen effectiever te maken. Maar vaak schrikken ze zich rot als ze horen dat de grootste uitdaging zich binnen hun eigen muren bevindt. Ik leg je uit waarom silodenken leidt tot gemiste kansen.

Aanpakken die silo's!

In onze Klantloyaliteitgids 2024 citeren we een statistiek van Forbes die de spijker op z'n kop slaat. Maar liefst twee derde van de consumenten is bereid over te stappen naar een concurrent als die een betere ervaring biedt. En toch, wanneer VML voor het eerst met een klant aan de slag gaat, zien we vaak dat de organisatiestructuur helemaal niet is ingericht op klantloyaliteit. Hoezo? Omdat elke stap van de customer journey in een apart hokje wordt beheerd.

De fysieke winkels hebben vaak geen flauw idee wat er online gebeurt. Klantenservice bewaart zijn eigen data over klachten en vragen. De digital-afdeling focust zich op nieuwe klanten binnenhalen. Een retentieteam beheert een ouderwets spaarprogramma in een hoekje. Verschillende marketingteams draaien losse campagnes zonder na te denken over de impact op andere afdelingen. En elk team gebruikt waarschijnlijk weer andere software om klantrelaties te beheren. En alsof dat nog niet genoeg is, hebben verschillende markten vaak ook nog hun eigen lokale 'klantgerichte' aanpak. Kortom: een complete chaos.

Denk eens als een klant

Bedenk eens wat dit silodenken met je klanten doet. Hoewel 94% van de bedrijven een omnichannel-aanpak hanteert, maken klanten geen onderscheid. Ze zien jou als één merk, of ze nu fysiek, online, tijdens een aankoop of met een probleem contact opnemen. Of het nu hun eerste of hun honderdste interactie met je is, ze verwachten een consistente ervaring. Dus stel je voor hoe ze zich voelen als ze een marketingmail ontvangen de dag nadat ze een klacht hebben ingediend. Of een 'we missen je'-mail de week nadat ze een flinke aankoop hebben gedaan. Of een kortingscode die in slechts twee van je vier kanalen werkt. We weten al hoe ze zullen reageren. Twee derde loopt gewoon weg. Tot ziens!

Stel je voor hoe klanten zich voelen als ze een 'we missen je'-mail krijgen nadat ze gisteren nog een fortuin in je winkel hebben uitgegeven.

Aan de slag

Echte connecties met je klanten vereisen een nieuwe mindset en een nieuwe organisatorische aanpak. Vaak moeten bedrijven voor het eerst al die silo-teams bij elkaar brengen en samenwerken aan één enkel, klantgericht doel. En VML kan je laten zien hoe. In mijn volgende artikel leg ik uit hoe we je kunnen helpen de overstap te maken van gefragmenteerde inspanningen naar een uniforme visie die succes oplevert.

--

Dit artikel is geschreven door Eppo Luiken, Senior Business Consultant CRM bij VML.

Wil je weten hoe VML jouw bedrijf kan helpen met de integratie van silo’s en optimalisatie van jouw klantenreis? Mail dan gerust naar [email protected].

www.vml.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

All Your BI kiest Alpha Tango voor merkidentiteit en website

28-10-2025 | 15:31:00
De samenwerking markeert een volgende stap in de groei van All Your BI, dat organisaties helpt complexe datavraagstukken te vertalen naar concrete actie en meetbare groei.

SuperRebel Kidsgear en SuperRebel Gear: We willen niet alleen merken bouwen, we willen er één zijn

10-10-2025 | 12:32:00
SuperRebel is niet alleen actief als creatief bureau, maar ook actief met de kledingmerken SuperRebel Kidsgear en SuperRebel Gear

HOWDY en All Heads on Deck vernieuwen merkidentiteit Bertolli

07-10-2025 | 16:09:54
De vertrouwde basis, originele recepten en Italiaanse ingrediënten, blijft behouden, maar de manier waarop Bertolli zich presenteert is gemoderniseerd.

Bata Industrials presenteert internationale merkstrategie

26-09-2025 | 10:03:44
Bata Industrials heeft een wereldwijde merkpositionering gelanceerd onder de slogan Work safe. Live great.

Zakelijke beslissers bereiken? Deze 6 contentvormen raken

22-08-2025 | 09:40:00
Je kunt adverteren met advertorials en branded content, maar ook zelf verhalen delen met klantcases en expertblogs om je merkwaarde te versterken


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Monks ontwikkelt Veerkracht-campagne voor Pink Ribbon

28-10-2025 | 17:25:00
Kleine gebaren zijn nooit echt klein. Een berichtje, een knuffel, een herinnering of een cadeautje: ze brengen steun, hoop en bouwen veerkracht, in de ander en in onszelf.

DPG Media integreert Brand Metrics-technologie in Ad Manager

28-10-2025 | 17:14:00
Brand Metrics, wereldwijd marktleider in brand lift-meettechnologie, breidt de samenwerking met de advertentietak van DPG Media verder uit.

Onlyhumans laat Vlaanderen blauw kleuren voor Flitsmeister

27-10-2025 | 13:47:00
Om in Vlaanderen meer naamsbekendheid op te bouwen, werkt Flitsmeister samen met reclamebureau Onlyhumans.

DELA en Lucy lanceren campagne over vooruitdenken

27-10-2025 | 12:14:00
De campagne, ontwikkeld door bureau Lucy, draait om de boodschap Vooruitdenken, uit liefde voor hen die achterblijven.

[Vacatures] Ocean Outdoor zoekt een Fotograaf

27-10-2025 | 08:15:00
Ocean Outdoor is per direct op zoek naar Fotograaf - Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.