Veranderend koopgedrag stelt eisen aan FMCG-merken

[Whitepaper] YouGov: Consument kiest voor waarde, gemak en gezondheid

Nederlandse consumenten kiezen in 2025 vaker voor waarde, gemak en vertrouwde routines. Dat blijkt uit het YouGov Brand Footprint Europe Report, waarin wordt vastgelegd hoe vaak merken daadwerkelijk gekozen worden. In een markt die wordt beïnvloed door economische onzekerheid, technologische innovatie en veranderende waarden, moeten merken hun relevantie continu bewijzen.

In 2024 maakten Europese consumenten meer dan 72 miljard keuzes in het (online) supermarktschap. Die keuzes zijn bepalend voor merkwaarde en loyaliteit. In Nederland daalde het aantal huishoudens dat moeite had met rondkomen tot 32 procent, het laagste punt in jaren, maar de consument bleef alert. Uitgaven werden bewust gedaan, met oog voor prijs én toegevoegde waarde.

Minder winkelbezoeken, meer volume per aankoop

Consumenten bezochten de supermarkt minder vaak, maar deden grotere aankopen per bezoek. Discountformules wonnen marktaandeel, wat de druk verhoogde op FMCG-merken om op te vallen en relevant te blijven. Online groeide het aantal aankopen in categorieën als persoonlijke verzorging, huishoudproducten en voorraadartikelen. Merken moeten zorgen voor constante beschikbaarheid en het maximale halen uit elk contactmoment.

Huismerken winnen terrein, gezondheid stuurt keuze

Net als in andere Europese markten nam de druk op A-merken toe. Huismerken profiteerden van hun scherpe prijs-kwaliteitverhouding. Slechts een derde van de Europese consumenten gaf aan bereid te zijn extra te betalen voor een A-merk. Voor A-merken betekent dit dat zij hun waarde duidelijker moeten communiceren.

Gezondheid bleek een belangrijke drijfveer. Niet alleen vanwege bezorgdheid, maar ook door een groeiend gevoel van verantwoordelijkheid voor eigen welzijn. Merken die inspelen op welzijn en gezondheid, én dit combineren met duurzame keuzes, werden beloond. De merken die lokaal relevant bleven en zich aanpasten aan veranderende waarden, bouwden aan duurzaam vertrouwen.

Groei door meer huishoudens en hogere keuze

Meer dan de helft van de FMCG-merken in Europa groeide in 2024, ongeacht grootte. Van de merken die groeiden, deed 84 procent dat door hun penetratie te vergroten. Lokale en regionale merken bleven dominant en waren goed voor 63 procent van de FMCG-uitgaven.

Wat succesvolle merken verbindt? Ze zijn zichtbaar, makkelijk vindbaar, betrouwbaar, prijsbewust en sluiten aan bij wat consumenten belangrijk vinden. Groei ontstaat bij merken die waarde leveren én verwachtingen weten te overtreffen.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider

05-11-2025 | 20:15:00
Marketing Report heeft de oktober 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Onderzoek: Retail media passeert tv-reclame in 2026

05-11-2025 | 09:45:00
De wereldwijde markt voor retail media groeit door richting 200 miljard dollar, maar het tempo neemt af.

Van TV tot TikTok: hoe Nederland sport beleeft

04-11-2025 | 17:26:12
DPG Media voerde in juni 2025 samen met Panel Inzicht een onderzoek uit naar de sportbeleving van 500 Nederlanders tussen de 20 en 70 jaar.

DVJ uitgeroepen tot Europe’s Growth Champion 2026

04-11-2025 | 11:30:43
Deze lijst bestaat uit 300 bedrijven in Europa die over een periode van tien jaar een opvallend groeipatroon laten zien.

Elektrisch groeit, hybride maakt comeback in leasemarkt

03-11-2025 | 12:40:00
Uit cijfers van MultiTankcard blijkt dat 46 procent van de zakelijke leaserijders met een MTc-pas in een elektrische of hybride auto rijdt.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Studio FIK ontwikkelt campagne rond gezond schermgebruik

06-11-2025 | 12:12:57
Gemeente Haarlem en GGD Kennemerland vragen deze maand aandacht voor beschermtijd, momenten die je bewust vrijhoudt van digitale prikkels.

Havas Lemz ontwikkelt overheidscampagne Man, zeg er wat van!

06-11-2025 | 08:40:00
De campagne speelt in op de maatschappelijke discussies over de veiligheid van vrouwen en de rol die mannen daarin kunnen nemen

[Vacatures] DPG Media zoekt een Conversation Specialist

06-11-2025 | 08:13:00
DPG Media is per direct op zoek naar Conversation Specialist - Amsterdam

Wibra en Giesbers Retail lanceren de wiBRA

05-11-2025 | 15:33:00
Wibra heeft de wiBRA geïntroduceerd: een bh van hoge kwaliteit voor €9,99. De lancering gaat gepaard met een campagne ontwikkeld door Giesbers Retail

Makro en Yune lanceren campagne over de hectiek van december

05-11-2025 | 10:43:00
Onder het motto De meest hysterische tijd van het jaar positioneert de groothandel zich als partner voor ondernemend Nederland in een periode vol hectiek
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.