Validators: Albert Heijn grootste kanshebber Gouden Loeki

Albert Heijn maakt met de kerstcommercial de grootste kans op de Gouden Loeki. Daarbij wordt de grootgrutter op de hielen gezeten door Disneyland Paris. De commercial van de Staatsloterij eindigt op een derde plaats. Dit blijkt uit onderzoek dat Validators uitvoerde samen met Panel Inzicht.

Traditiegetrouw doet Validators een voorspelling over de commercial die er als beste in weet te slagen emotie op te wekken. Dit jaar is ook speciaal gebruik gemaakt van een state of the art facial coding techniek, waarbij gezicht expressie wordt gecombineerd met AI.

Wat de commercials van Albert Heijn en Disneyland Paris gemeen hebben is dat ze continu een positieve emotionele beleving opwekken. Meteen vanaf de eerste scène hebben kijkers een zeer positieve beleving en deze blijft gedurende de hele commercial hoog. Disneyland Paris doet het nét iets beter. Dieren doen het altijd goed, zo bevestigt de eend van Disneyland Paris wel weer. Stekelige Freddie van de Staatsloterij lijkt iets minder emotie op de wekken dan de schattige Frekkel van vorig jaar.

Media-inzet

Maar hoewel beide commercials de kijker emotioneel weten te raken gaat de media inzet waarschijnlijk de doorslag geven. De mediabesteding van Albert Heijn was met bruto 7 miljoen euro ruim zes keer hoger dan die van Disneyland Paris (bruto ruim 1 miljoen euro), aldus Adfact . Ook was de commercial van Albert Heijn met de kerst nog op televisie, terwijl Disneyland Paris voornamelijk in de eerste maanden van 2019 te zien was. En zowel recent als meer gezien worden betekent een prominenter plekje in het geheugen (mere exposure effect), en waarschijnlijk dus wel meer stemmen.

Astrid Lubeck, Senior Innovation Consultant bij Validators: “Het wordt een spannende race tussen Albert Heijn en Disneyland Paris. Beleving van reclame wordt intenser bij meer mediadruk. Dit geldt hier met name voor Albert Heijn, en bij Disneyland Paris lijkt dat niet zo aanwezig te zijn. Als mediabestedingen de doorslaggevende factor zijn, dan zal Albert Heijn er zeker met de prijs vandoor gaan. Emotie is een krachtig element in reclame, want emotie doet onthouden, ook als de vertoning periode bijna een jaar geleden was.”

Beste scène: OHRA

Waar bij de commercials van Albert Heijn en Disneyland Paris kijkers gedurende de hele commercial content zijn, is het de commercial van OHRA van Vaas die de hoogste piek in emotie opwekt. In tegenstelling tot andere commercials bevat deze commercial een mooi uitgewerkte grap waar de kijker zijn emotie niet kan onderdrukken.

Emoties en beleving realtime meten

Met EmotionFlow analyseerde Validators de gezichtsuitdrukkingen met behulp van Facial Coding en Artificial Intelligence. Je leest dan de emotie real-time af op het moment dat het publiek naar een commercial kijkt. Met de implicit response tool ValueFlow wordt de emotionele beleving van commercials op seconde-niveau gemeten, zowel positief als negatief. De combinatie van de technieken geeft een compleet beeld van emotie en engagement.

Kanshebbersvoor de Ster Gouden Loeki 2019:

  • Jumbo & Alfred International
  • Disneyland Paris & BETC Paris
  • Nike & Wieden + Kennedy Portland
  • OHRA & Joe Public
  • Staatsloterij & TBWA\Neboko
  • Albert Heijn & TBWA\Neboko
  • Ministerie van Volksgezond, Welzijn en Sport (VWS) & Publicis Amsterdam (Ik zorg)
  • Plus & J. Walter Thompson Amsterdam
  • OHRA & Joe Public
  • Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) & Publicis Amsterdam (Zomer eenzaamheid)

 

Foto: Ster

www.ster.nl
www.validators.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:15
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 10:58:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

Dawn en Vattenfall maken stroompieken hoorbaar

10-10-2025 | 10:53:00
Vattenfall lanceert samen met bureau Dawn en 100% het Vattenfall Kamerorkest — een audiovisuele installatie die de disbalans in stroomverbruik hoorbaar maakt

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.