
Unilever mijdt Facebook tot er extern toezicht is
Merken van Unilever adverteren pas weer op Facebook, Instagram en Twitter als er extern toezicht wordt ingesteld door het sociaal netwerk. Dat verklaar cmo Conny Braams in een interview met het FD.
Partijen zoals Unilever, maar ook Coca-cola, vinden dat de sociale netwerken te weinig doen tegen haatnieuws. Onder invloed van de Black Lives Matter-beweging en het grote aantal nepnieuwsberichten besloot Unilever recent dat er geen advertentiegeld meer naar de online platforms gaat. In eerste instantie tot eind dit jaar, maar als er niets verandert bij de socialemediabedrijven, kan de boycot langer duren.
Conny Braams in het FD: “Dit keer vinden we de ontwikkelingen in de VS zo zorgwekkend dat we hebben besloten om onze merken geen onderdeel meer te laten zijn van de schadelijke omgeving die is ontstaan. Dat is allereerst ter bescherming van onze merken. Maar we zien ook dat internet en platforms waar veel nieuwsberichten worden gedeeld steeds belangrijker worden in het leven van mensen. Dan heeft iedereen zijn rol om ervoor te zorgen dat het een veilig en verantwoord medium wordt. Dus wij ook.”
Unilever eist nu transparantie van Facebook. Er moet een onafhankelijke partij komen die bekijkt wat Facebook en Twitter doen tegen haatdragende berichten. Beleid moet niet alleen mooi op papier staan, maar ook geïmplementeerd worden.”
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Bob Koigi: De toekomst van tv-metingen ligt in big data
Closed on Monday toont avontuur met De Koffiejongens
[Vacatures] TBWA zoekt een Brand Coordinator (NL)
Johan van der Zanden: Jeroen past perfect bij ons merk
Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn
Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert