Unilever mijdt Facebook tot er extern toezicht is

Merken van Unilever adverteren pas weer op Facebook, Instagram en Twitter als er extern toezicht wordt ingesteld door het sociaal netwerk. Dat verklaar cmo Conny Braams in een interview met het FD.

Partijen zoals Unilever, maar ook Coca-cola, vinden dat de sociale netwerken te weinig doen tegen haatnieuws. Onder invloed van de Black Lives Matter-beweging en het grote aantal nepnieuwsberichten besloot Unilever recent dat er geen advertentiegeld meer naar de online platforms gaat. In eerste instantie tot eind dit jaar, maar als er niets verandert bij de socialemediabedrijven, kan de boycot langer duren.

Conny Braams in het FD: “Dit keer vinden we de ontwikkelingen in de VS zo zorgwekkend dat we hebben besloten om onze merken geen onderdeel meer te laten zijn van de schadelijke omgeving die is ontstaan. Dat is allereerst ter bescherming van onze merken. Maar we zien ook dat internet en platforms waar veel nieuwsberichten worden gedeeld steeds belangrijker worden in het leven van mensen. Dan heeft iedereen zijn rol om ervoor te zorgen dat het een veilig en verantwoord medium wordt. Dus wij ook.”

Unilever eist nu transparantie van Facebook. Er moet een onafhankelijke partij komen die bekijkt wat Facebook en Twitter doen tegen haatdragende berichten. Beleid moet niet alleen mooi op papier staan, maar ook geïmplementeerd worden.”

www.unilever.com

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De toekomst van tv-metingen ligt in big data

05-09-2025 | 12:26:13
Door de explosie van streamingplatforms, on-demand content en gefragmenteerd kijkgedrag hebben traditionele meetmethoden moeite om het tempo bij te houden

Closed on Monday toont avontuur met De Koffiejongens

05-09-2025 | 09:27:58
Closed on Monday heeft voor De Koffiejongens een landelijke campagne ontwikkeld die de nieuwsgierige houding van het koffiemerk centraal stelt.

[Vacatures] TBWA zoekt een Brand Coordinator (NL)

05-09-2025 | 09:01:00
TBWA is per direct op zoek naar Brand Coordinator (NL) - Full-time  \  Amsterdam

Johan van der Zanden: Jeroen past perfect bij ons merk

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.