Unilever investeert 1 miljard euro in Clean Future-programma

Unilever wil tegen 2030 stoppen met het gebruik van fossiele brandstoffen in haar schoonmaakproducten en investeert daarom 1 miljard euro in het Clean Future-programma. Het geld is ook bedoeld om nieuwe manieren te ontwikkelen om de CO2-voetafdruk te reduceren.

Het Clean Future-programma is erop gericht de manier waarop schoonmaak- en wasmiddelen ter wereld worden ontwikkeld, geproduceerd en verpakt fundamenteel veranderen. Het doel is om de grondbeginselen van de circulaire economie te integreren in de verpakkingen en productformuleringen van wereldwijde en lokale merken om zo de koolstofvoetafdruk van deze merken te reduceren.

Peter ter Kulve, President Unilever Home Care: "Clean Future omvat onze visie voor de radicale herziening van Unilever. We moeten er als industrie voor zorgen dat we niet meer afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Zodat we ze ook niet meer nodig hebben als grondstof voor onze producten. We moeten stoppen met het uit de grond pompen van koolstof, aangezien er meer dan voldoende koolstof op en boven de grond te vinden is als we leren het op industriële schaal toe te passen.

Annemarieke de Haan, General Manager Unilever Benelux: “Het Clean Future programma heeft in Nederland al geleid tot verschillende initiatieven, zoals de meer natuurlijke productformuleringen van Sun en het gebruik van gerecycled plastic in de verpakkingen van merken zoals Cif, Robijn, Glorix en Neutral. Daarnaast is onze recent gelanceerde CIF Ecorefill, die zorgt voor een plastic besparing van 75 procent, een mooi voorbeeld. Deze aankondiging zorgt ervoor dat dit soort initiatieven de komende tijd nog verder in een stroomversnelling raken.”

Het draait om de Carbon Rainbow (koolstofregenboog) van Unilever, een methode om de koolstof die in productformuleringen wordt gebruikt, te diversifiëren. Niet-hernieuwbare, fossiele koolstofbronnen (in de Carbon Rainbow aangegeven als zwarte koolstof) zullen worden vervangen met behulp van opgevangen CO2 (paarse koolstof), plantaardige en biologische bronnen (groene koolstof), mariene bronnen zoals algen (blauwe koolstof) en koolstof die wordt teruggewonnen uit afvalmateriaal (grijze koolstof). Het betrekken van koolstof op basis van de Carbon Rainbow zal door middel van milieueffectrapportages worden bijgestuurd en aangepast.

Tanya Steel, CEO WWF UK: “De wereld moet stoppen met het gebruik van fossiele brandstoffen en overstappen op hernieuwbare bronnen die minder druk leggen op onze kwetsbare ecosystemen en bijdragen aan het herstel van de natuur. De belangrijke toezeggingen die Unilever nu heeft gedaan, in combinatie met hun duurzame inkoopprogramma’s, kunnen een belangrijke bijdrage leveren nu onze economie steeds meer rekening houdt met de natuur in plaats van deze vernietigt.”

www.unilever.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Multi-Gyn kiest voor AndAgencyAmsterdam

12-09-2025 | 11:01:00
Multi-Gyn, specialist in vaginale verzorging, heeft voor AndAgencyAmsterdam gekozen voor de ontwikkeling en uitvoering van een geïntegreerde marketingcampagne.

Bob Koigi: Bureaus kiezen planeet boven fossiele winst

12-09-2025 | 08:48:43
In sectoren variërend van reclame tot bankwezen heroverwegen professionals de kosten van het faciliteren van uitbreiding van fossiele brandstoffen.

KPN start campagne tegen online buitensluiten jongeren

12-09-2025 | 08:08:00
Dentsu Creative Amsterdam maakt Iedereen Behalve-campagne, opvolger van de Stukje van mij

[Vacatures] ACT.agency zoekt een Creative Copywriter

12-09-2025 | 07:43:00
ACT.agency is per direct op zoek naar Creative Copywriter - Amsterdam (hybride)
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.