Total Design ontwikkelt visuele identiteit Rijk Zwaan

Bijna een jaar geleden nodigde Rijk Zwaan Total Design uit om samen een rebranding-traject te starten. Wat begon met creatieve en strategische deep dive-sessies, resulteerde in een verbindend merkverhaal, een scherpe merkhiërarchie en een unieke mondiale visuele identiteit. Een identiteit die zich onderscheidt door haar digitale toegankelijkheid en effectiviteit, van inspiratie tot conversie. 

Het DNA van Rijk Zwaan

Rijk Zwaan speelt een belangrijke rol in onze voedselvoorziening. Miljoenen mensen over de hele wereld voorzien ze dagelijks van fruit en groenten ontstaan uit hun zaden. Met een sterke focus op ontdekking en innovatie, bouwen ze aan een duurzamere toekomst voor de voedselketen. Dit doen ze door samen te werken met partners en wetenschappelijke instellingen, gebruikmakend van R&D, data-gedreven technologie en AI-oplossingen. Maar de echte kracht van Rijk Zwaan zit niet alleen in onderzoek en techniek. Wat Rijk Zwaan uniek maakt, is de centrale rol die ze geven aan hun mensen, die altijd voorop staan bij alles wat ze doen.

Onderzoek en optimalisatie

Total Design wilde begrijpen wat er zich achter gesloten deuren afspeelt bij Rijk Zwaan. Na diverse creatieve en strategische sessies kreeg Total Design een helder beeld van het DNA van het bedrijf. Total Design vertaalde de connectie tussen de people first-mentaliteit en de producten van Rijk Zwaan in een merkverhaal. Ook verkende Total Design de inspiratie rondom zaadveredeling door de reis van het zaadje te volgen. Deze inzichten vormden het startpunt voor de ontwikkeling van de visuele identiteit. 

Inspiratie uit de natuur

De hele identiteit is geworteld in het zaadje en het proces om tot een succesvol zaad te komen. Dit vormde het uitgangspunt voor het vernieuwde logo en voor de ontwikkeling van meerdere kleurvarianten om het logo digitaal toegankelijker te maken. De diverse kleuren weerspiegelen de verscheidenheid van de zaadjes en gewassen. Het lay-out systeem is geïnspireerd op plantcellen, en biedt een kijkje in de wereld van Rijk Zwaan, verweven met hun DNA. De fotografiestijl legt de verbinding tussen de reis van het zaadje en menselijke relaties vast, en viert zo het samenspel tussen techniek en menselijkheid.

Digitale acceleratie

Aangezien een steeds groter deel van de wereldwijde communicatie en verkoop van de zaden online plaatsvindt, werd ook deze identiteit vanuit het digital first-principe ontworpen. Door onderzoek naar alle digitale middelen, de gewenste doelgroepen en de inzet hiervan, kreeg Total Design een overzicht van het digitale draagvlak van Rijk Zwaan. 

Cellen en connecties

Juist omdat het merk digitaal groeit en in de toekomst nog meer zal groeien is er een motionstijl ontwikkeld. Deze elementen visualiseren de complexe wetenschap en menselijke verbinding op een heldere manier, zowel stilstaand als bewegend. Ze vatten de essentie van het verhaal samen zonder uitgebreide tekstuele of visuele content nodig te hebben. Deze stijl kan zelfstandig worden gebruikt, maar verrijkt ook bestaande visuele content. Later is de stijl uitgebreid met meer visuele elementen om specifieke informatie, zoals fotosynthese of de beschermende kenmerken van zaden, op een eenvoudige manier te communiceren.

De identiteit van Rijk Zwaan presenteert een sterk merk dat zich onderscheidt in de markt. Het biedt mogelijkheden voor digital-first communicatie en een e-commerce strategie, met behoud van de menselijke essentie van het merk. De integratie van creativiteit en functionaliteit biedt een platform voor merk- en productcommunicatie, waardoor de positie van het merk versterkt wordt. Het ondersteunt Rijk Zwaan in haar missie om de wereld te voorzien van gezonde voeding, nu en in de toekomst.

Credits:

Client: Rijk Zwaan | Agency: TD (Total Design) | Head of Branding: Henriette Verkerk | Executive Creative Director: Edwin van Praet, Martijn van den Brakel | Art Director: Adam Lane | Head of Web: Erwin van Ekeren | Brand Architect: Marloes Pijning | Designer: Adam Lane, Martyna Piskorz, Rogier Bisschop, Rosan Gleijsteen, Timon Weerstand | Motion Design: Rich Dust (Sjoerd Koopmans & Jan-Roelof de Vries), Adam Lane | Video Editor: Joost Olsthoorn | Client management: Sjanet Benschop, Marloes Pijning | Implementation Design: Arjen Firet

www.totaldesign.com

www.rijkzwaan.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

LBL gaat verder als Le Bureau de L’eau

22-10-2025 | 14:00:00
Na ruim vijftien jaar als LBL gaat het Arnhemse communicatiebureau vanaf vandaag verder onder de naam Le Bureau de L’eau.

Wehkamp kiest na pitch voor Dawn

01-10-2025 | 10:00:00
Wehkamp heeft na een landelijke pitch gekozen voor bureau Dawn. Het resultaat is een merkplatform met de pay-off Altijd Wehkamp. Sinds 1952.

Rebranding: kies je voor gefaseerd of big bang?

30-09-2025 | 10:03:00
Wanneer een merk verandert, staan organisaties vaak voor een keuze: voer je de nieuwe huisstijl in één keer door of kies je voor een geleidelijke overgang

Tom Dijk: Rebranding is vaak een stuk complexer dan het lijkt

23-09-2025 | 08:30:00
RGN is een bureau dat sinds 1997 bestaat en gespecialiseerd is in rebranding en merkimplementatie. We spreken met Tom Dijk, Managing Partner bij RGN, over hun aanpak, internationale projecten en het belang van merkconsistentie

Michael Versélewel de Witt Hamer: Waarom veel merken ineens dezelfde merkuitstraling hebben

12-09-2025 | 11:34:00
Rebranding lijkt soms een potje stoelendans. Het ene merk schuift wat naar links, het andere naar rechts, maar uiteindelijk zitten ze allemaal op dezelfde stoel


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: PR balanceert tussen AI en authenticiteit

24-10-2025 | 11:48:00
De pr-industrie bevindt zich op een kritiek punt en navigeert in een landschap waarin mediagedrag gefragmenteerd is

[Vacancy Kinesso has a position for Paid Social Associate Account Director - Nike

24-10-2025 | 09:26:00
Kinesso is directly looking for Paid Social Associate Account Director - Nike - Amsterdam

DUDE en FM koppelen emotie en AI voor Maserati

24-10-2025 | 08:45:37
DUDE en FM hebben een wereldwijde campagne ontwikkeld voor Maserati rond de vraag in hoeverre kunstmatige intelligentie emotie kan begrijpen.

INDIE bouwt voort op OH YEAH-campagne voor Vodafone

23-10-2025 | 17:42:00
Iedereen die sinds 8 september 2022 een telefoon direct bij Vodafone heeft gekocht, ontvangt tot 3 jaar gratis Batterij Garantie.

FCB ontwikkelt Pets Know Best-campagne voor Purina PRO PLAN

23-10-2025 | 15:37:00
De campagne is gebaseerd op een herkenbaar inzicht: huisdieren lijken een gezondere levenshouding te hebben dan veel mensen en weten vaak wat goed voor ons is.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.