
Total Design ontwikkelt visuele identiteit Rijk Zwaan
Bijna een jaar geleden nodigde Rijk Zwaan Total Design uit om samen een rebranding-traject te starten. Wat begon met creatieve en strategische deep dive-sessies, resulteerde in een verbindend merkverhaal, een scherpe merkhiërarchie en een unieke mondiale visuele identiteit. Een identiteit die zich onderscheidt door haar digitale toegankelijkheid en effectiviteit, van inspiratie tot conversie.
Het DNA van Rijk Zwaan
Rijk Zwaan speelt een belangrijke rol in onze voedselvoorziening. Miljoenen mensen over de hele wereld voorzien ze dagelijks van fruit en groenten ontstaan uit hun zaden. Met een sterke focus op ontdekking en innovatie, bouwen ze aan een duurzamere toekomst voor de voedselketen. Dit doen ze door samen te werken met partners en wetenschappelijke instellingen, gebruikmakend van R&D, data-gedreven technologie en AI-oplossingen. Maar de echte kracht van Rijk Zwaan zit niet alleen in onderzoek en techniek. Wat Rijk Zwaan uniek maakt, is de centrale rol die ze geven aan hun mensen, die altijd voorop staan bij alles wat ze doen.
Onderzoek en optimalisatie
Total Design wilde begrijpen wat er zich achter gesloten deuren afspeelt bij Rijk Zwaan. Na diverse creatieve en strategische sessies kreeg Total Design een helder beeld van het DNA van het bedrijf. Total Design vertaalde de connectie tussen de people first-mentaliteit en de producten van Rijk Zwaan in een merkverhaal. Ook verkende Total Design de inspiratie rondom zaadveredeling door de reis van het zaadje te volgen. Deze inzichten vormden het startpunt voor de ontwikkeling van de visuele identiteit.
Inspiratie uit de natuur
De hele identiteit is geworteld in het zaadje en het proces om tot een succesvol zaad te komen. Dit vormde het uitgangspunt voor het vernieuwde logo en voor de ontwikkeling van meerdere kleurvarianten om het logo digitaal toegankelijker te maken. De diverse kleuren weerspiegelen de verscheidenheid van de zaadjes en gewassen. Het lay-out systeem is geïnspireerd op plantcellen, en biedt een kijkje in de wereld van Rijk Zwaan, verweven met hun DNA. De fotografiestijl legt de verbinding tussen de reis van het zaadje en menselijke relaties vast, en viert zo het samenspel tussen techniek en menselijkheid.
Digitale acceleratie
Aangezien een steeds groter deel van de wereldwijde communicatie en verkoop van de zaden online plaatsvindt, werd ook deze identiteit vanuit het digital first-principe ontworpen. Door onderzoek naar alle digitale middelen, de gewenste doelgroepen en de inzet hiervan, kreeg Total Design een overzicht van het digitale draagvlak van Rijk Zwaan.
Cellen en connecties
Juist omdat het merk digitaal groeit en in de toekomst nog meer zal groeien is er een motionstijl ontwikkeld. Deze elementen visualiseren de complexe wetenschap en menselijke verbinding op een heldere manier, zowel stilstaand als bewegend. Ze vatten de essentie van het verhaal samen zonder uitgebreide tekstuele of visuele content nodig te hebben. Deze stijl kan zelfstandig worden gebruikt, maar verrijkt ook bestaande visuele content. Later is de stijl uitgebreid met meer visuele elementen om specifieke informatie, zoals fotosynthese of de beschermende kenmerken van zaden, op een eenvoudige manier te communiceren.
De identiteit van Rijk Zwaan presenteert een sterk merk dat zich onderscheidt in de markt. Het biedt mogelijkheden voor digital-first communicatie en een e-commerce strategie, met behoud van de menselijke essentie van het merk. De integratie van creativiteit en functionaliteit biedt een platform voor merk- en productcommunicatie, waardoor de positie van het merk versterkt wordt. Het ondersteunt Rijk Zwaan in haar missie om de wereld te voorzien van gezonde voeding, nu en in de toekomst.
Credits:
Client: Rijk Zwaan | Agency: TD (Total Design) | Head of Branding: Henriette Verkerk | Executive Creative Director: Edwin van Praet, Martijn van den Brakel | Art Director: Adam Lane | Head of Web: Erwin van Ekeren | Brand Architect: Marloes Pijning | Designer: Adam Lane, Martyna Piskorz, Rogier Bisschop, Rosan Gleijsteen, Timon Weerstand | Motion Design: Rich Dust (Sjoerd Koopmans & Jan-Roelof de Vries), Adam Lane | Video Editor: Joost Olsthoorn | Client management: Sjanet Benschop, Marloes Pijning | Implementation Design: Arjen Firet
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
ToyChamp en DreamLand gaan samen verder als DreamLand
ODB ontwikkelt visuele identiteit voor De Hallen
awesome. agency scherpt positionering aan
SMARTHOUSE ontwikkelt rebranding voor Cadeo
KesselsKramer ontwikkelt identiteit voor Leidse podia
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen