Shell organiseert review global media account; actievoerders willen boycot

Shell zou een review op zijn global media account uitvoeren. Dit bericht de doorgaans goed geinformeerde internationale website Campaign. Thans is het wereldwijde Shell-acocunt ondergebracht bij mediabureau EssenceMediacom, dat via GroupM onderdeel is van WPP. 

Brits

Het WPP-bedrijf heeft dit acocunt sinds 2005. Het hoofdkantoor van Shell sloot op 31 december 2021 zijn Nederlandse vestiging om uitsluitend door te gaan met een Brits hoofdkantoor. Shell zou volgens het vakblad in het verleden jaarlijks circa 142 miljoen Britse pond (165 miljoen euro) uitgeven aan marketing. 

Shell verklaarde aan Campaign dat het routinewijs reviews uitvoert bij zijn contracten om zich er zeker van te stellen dat alle overeenkomsten overeenkomen met de business strategie en de huidige behoeftes van het bedrijf.

Actievoerders willen boycot

Actievoerders van milieuactivisten Extinction Rebellion hebben bij het kantoor van EssenceMediacom in Londen actie gevoerd om er voor te pleiten dat het bureau niet langer het mediabureau van Shell blijft met de mededeling don't do Shell's dirty work. Bij de actie pleiten de actievoerders ervoor dat alle mediabureaus een eventuele pitch zullen boycotten.

Drie reclames in de ban in Verenigd Koninkrijk

De Advertising Standards Authority (ASA) heeft overigens drie reclames van Shell verboden omdat het zijn rol bij hernieuwbare en schone energie zou hebben overdreven, terwijl in de reclames onduidelijk blijft dat in werkelijkheid de meerderheid van de activiteiten bestaat uit de verkoop van de voor de natuur schadelijke producten zoals olie.

De reclames van juni 2022 gingen over oplaadpunten voor electrische auto's en windturbines. Het ging om een tv-reclame, een postercampagne en een YouTube-uiting. Dezewaren gemaakt door Wunderman Thompson UK die net als EssenceMediacom onderdeel is van WPP.

Shell verdedigde zich in de zaak door te stellen dat het bedrijf de bedoeling had om het consumentenbewustzijn van en de oplopende vraag van lagere emissieproducten die het bedrijf aanbiedt, te stimuleren en dit dankzij investeren vanuit Shell. Shell stelde ook dat het verbod op deze reclames de ontwikkeling van deze producten kan vertragen in het Verenigd Koninkrijk.

Ook stelde Shell dat mensen weten dat olie en gas door Shell wordt geproduceerd maar dat men er vandaag van afhankelijk is. Wat mensen volgens Shell niet weten dat als ze bij Shell producten kopen er met de opbrengsten ook wordt geinvesteerd in hernieuwbare energie en dat Shell het grootste oplaadnetwerk van het Verenigd Koninkrijk aan het bouwen is. Shell noemt het besluit van ASA in Campaign een kortzichtige beslissing.

Ook het Spaanse oliebedrijf Repsol en het Maleisische oliebedrijf Petronas hebben soortgelijke veroordelingen gehad van de Britse zelfregulerende organisatie ASA voor het niet melden van het verkopen van fosiele brandstoffen.

www.essencemediacom.com

www.wpp.com

www.shell.com

Lees ook:

EssenceMediacom en StudioM ontwikkelen Dr. Oetker-campagne Willie’s Bakfeest

04-11-2025 | 17:01:00
Dr. Oetker en Stichting Jarige Job slaan opnieuw de handen ineen voor een campagne die draait om geven, samen bakken en het vieren van ieder kind.

WPP Media Nederland en België worden WPP Media Benelux

01-10-2025 | 12:13:00
WPP Media gaat zijn activiteiten in Nederland en België anders organiseren. Tot nu toe werkt WPP Media met gescheiden organisaties in beide landen. WPP Media kondigde aan dat beide entiteiten opgaan in WPP Media Benelux met Maiko Valentijn als CEO

EssenceMediacom verspreidt appeltaartgeur in OOH

16-09-2025 | 10:18:50
10 Out-of-Home spectaculars worden omgevormd tot verpakkingen van Koopmans Appeltaartmix en voorzien van een speciaal ontwikkelde geur

DPG Media en StudioM maken docuserie over Audio Obscura

08-07-2025 | 14:49:00
DPG Media en StudioM werken samen aan een branded content-campagne voor CUPRA, in samenwerking met Audio Obscura.

GroupM verder als WPP Media

30-05-2025 | 08:06:00
GroupM heeft zijn naam per direct omgedoopt tot WPP Media, waarmee het interntionale Britse mediabureau de link met het moederbedrijf WPP onderstreept
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.