Consumenten willen geen ongerichte verspreiding reclamedrukwerk, gerichte reclame wel welkom

Ongevraagde, ongerichte verspreiding van folders kan worden verboden. Dat stelt 74 procent van de deelnemers aan een poll van het AVROTROS-programma Radar. Deze groep mensen vindt dat de invoering van een ja/ja-sticker een goed idee, waarmee de situatie ontstaat dat alleen als consumenten een ja/ja sticker op hun brievenbus plakken nog reclamedrukwerk wordt bezorgd. Een meerderheid van de onderzochte personen wil wel graag folders ontvangen, maar dan als zij dat wensen. 40 procent zou dat doen met een ja/ja-sticker. 5 jaar geleden wilde nog 68 procent van de consumenten van een kleinere groep pollrespondenten het ongericht verspreiden van reclamedrukwerk verbieden.

In een aantal gemeentes waaronder Amsterdam en Utrecht is het verboden ongericht en ongevraagd reclamedrukwerk te verspreiden. De lokale Huis-aan-huis nieuwsbladen zijn hier overigens van uitgezonderd. In de meeste gemeenten moet je echter actie ondernemen om geen folders te ontvangen met een nee/nee of nee/ja-sticker. In de praktijk gooien veel mensen folders ongezien weg, wat papierverspilling betekent.

Kiesjefolders speelt in op de wens van consumenten en merken om te verduurzamen door gerichte reclame te verspreiden. Consumenten kunnen op de website kiesjefolders.nl hun eigen geadresseerde folderpakket samenstellen zodat er geen verspilling is.

Aldo Breed, oprichter en directeur van Kiesjefolders: "De poll laat zien dat de papieren folder een uitstekend medium is om consumenten effectief te bereiken. Verduurzaming is daarbij echt belangrijk geworden. De ja-sticker plakken of zelf de folders kiezen is voor de folder lezende consument een hele logische ontwikkeling. We zien in deze tijden dat er iedere week wel gemeenten bijkomen die ja/ja-sticker besluit in te voeren (en daarmee ongericht, ongevraagde verspreiding van reclamedruk verbieden) en wij hebben zelf ook een flinke autonome groei."

Wat kan Kiesjefolders betekenen voor adverteerders en merken?

Aldo Breed: "Met de inzet van Kiesjefolders heb je altijd direct contact met je fans en schiet je niet met hagel. En nu papier- en verspreidkosten enorm toenemen snijdt het mes ook nog eens aan twee kanten; je betaalt niet meer voor dure waste. Wil je op een effectieve en duurzame manier communiceren dan hebben wij verschillende data driven en cross mediale mogelijkheden. Consumenten ontvangen daarmee folders die ze ook echt willen ontvangen en geen waste."

www.kiesjefolder.nl
www.radartv.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Higuita en Ocean Outdoor maken campagne Het Nationale Ballet

08-09-2025 | 14:46:17
Voorbijgangers konden afgelopen week zelf balletdansers in beweging zetten tijdens een interactieve campagne van Het Nationale Ballet.

Peter Jan de Werk en Matthijs Haagsman over campagnes Maritiem Museum

08-09-2025 | 12:23:00
XYZ Creative Agency ontwikkelde een aantal campagnes voor het Maritiem Museum in Rotterdam. We spreken hierover met Peter Jan de Werk, medewerker Marketing & Communicatie bij het Maritiem Museum en Matthijs Haagsman, Creative bij XYZ Creative Agency

DOOH x Social - succesvolle crossmedia-campagnes

08-09-2025 | 12:09:00
Ola wist wel raad met de hitte, tijdens de heetste weken hingen de posters in bushokjes

Nike herinterpreteert Just Do It met Why Do It?

08-09-2025 | 10:13:19
De campagne richt zich op jonge atleten die hun weg zoeken in een tijd vol kansen en uitdagingen.

NEEW ontwikkelt eerste merkcampagne voor Norah

08-09-2025 | 10:04:02
Norah richt zich sinds de oprichting in 2014 op vrouwen van 35 jaar en ouder, een doelgroep die in de Nederlandse modebranche vaak onderbelicht blijft.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.