Consumenten willen geen ongerichte verspreiding reclamedrukwerk, gerichte reclame wel welkom

Ongevraagde, ongerichte verspreiding van folders kan worden verboden. Dat stelt 74 procent van de deelnemers aan een poll van het AVROTROS-programma Radar. Deze groep mensen vindt dat de invoering van een ja/ja-sticker een goed idee, waarmee de situatie ontstaat dat alleen als consumenten een ja/ja sticker op hun brievenbus plakken nog reclamedrukwerk wordt bezorgd. Een meerderheid van de onderzochte personen wil wel graag folders ontvangen, maar dan als zij dat wensen. 40 procent zou dat doen met een ja/ja-sticker. 5 jaar geleden wilde nog 68 procent van de consumenten van een kleinere groep pollrespondenten het ongericht verspreiden van reclamedrukwerk verbieden.

In een aantal gemeentes waaronder Amsterdam en Utrecht is het verboden ongericht en ongevraagd reclamedrukwerk te verspreiden. De lokale Huis-aan-huis nieuwsbladen zijn hier overigens van uitgezonderd. In de meeste gemeenten moet je echter actie ondernemen om geen folders te ontvangen met een nee/nee of nee/ja-sticker. In de praktijk gooien veel mensen folders ongezien weg, wat papierverspilling betekent.

Kiesjefolders speelt in op de wens van consumenten en merken om te verduurzamen door gerichte reclame te verspreiden. Consumenten kunnen op de website kiesjefolders.nl hun eigen geadresseerde folderpakket samenstellen zodat er geen verspilling is.

Aldo Breed, oprichter en directeur van Kiesjefolders: "De poll laat zien dat de papieren folder een uitstekend medium is om consumenten effectief te bereiken. Verduurzaming is daarbij echt belangrijk geworden. De ja-sticker plakken of zelf de folders kiezen is voor de folder lezende consument een hele logische ontwikkeling. We zien in deze tijden dat er iedere week wel gemeenten bijkomen die ja/ja-sticker besluit in te voeren (en daarmee ongericht, ongevraagde verspreiding van reclamedruk verbieden) en wij hebben zelf ook een flinke autonome groei."

Wat kan Kiesjefolders betekenen voor adverteerders en merken?

Aldo Breed: "Met de inzet van Kiesjefolders heb je altijd direct contact met je fans en schiet je niet met hagel. En nu papier- en verspreidkosten enorm toenemen snijdt het mes ook nog eens aan twee kanten; je betaalt niet meer voor dure waste. Wil je op een effectieve en duurzame manier communiceren dan hebben wij verschillende data driven en cross mediale mogelijkheden. Consumenten ontvangen daarmee folders die ze ook echt willen ontvangen en geen waste."

www.kiesjefolder.nl
www.radartv.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Thuiswinkel.org en True Ideas samen tegen online aankoopfraude

21-10-2025 | 18:20:00
Omdat nepwebshops steeds professioneler worden, lanceert Thuiswinkel.org de bewustwordingscampagne Neem geen risico. Check het logo.

Happiness Amsterdam en Kennemerhart lanceren employer branding-campagne

21-10-2025 | 15:37:00
De campagne benadrukt de unieke waarde van werken met ouderen en speelt in op de groeiende vraag naar medewerkers in de ouderenzorg.

DEPT en Histor lanceren creatorgedreven campagne

21-10-2025 | 15:04:00
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.

Heineken en LePub spelen met AI-vriendschap

21-10-2025 | 11:46:00
De bierbrouwer zet het contrast neer tussen kunstmatige verbondenheid en het merkstandpunt dat échte vrienden ontstaan aan een échte bar met een echt bier.

[Vacatures] iO zoekt een Senior Contentmanager

21-10-2025 | 10:29:00
iO is per direct op zoek naar Senior Contentmanager - Campus Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.