Postbedrijven willen postmarkt anders organiseren

Een samenwerkingsverband van postbedrijven wil de postmarkt in Nederland anders inrichten. Volgens het plan kan de postbezorging efficiënter en betrouwbaarder, met minder afhankelijkheid van overheidssubsidie.

De bedrijven stellen voor om de postbezorging voortaan te laten uitvoeren door één landelijke organisatie die is opgebouwd uit regionale postbedrijven en PostNL. Daarbij zou per wijk nog maar één postbezorger actief zijn. Deelnemende bedrijven dekken volgens eigen zeggen nu al 97 procent van Nederland af.

Het gaat om Weener, EMCO Groep, MSG, Caparis, SBPost, MTB, PostService, WVS, WerkSaam, Werkom, dePostBode, Cycloon, SMNpost, GIGOPost, Ergon Post, Spotta, Provalu, Business Post, Probezorgt en IW, FRL.

Eén netwerk, minder verspilling

In het voorstel worden poststromen zoals pakketten, 24-uurs post en drukwerk uitgesloten van de Postwet. Voor deze vormen van bezorging zijn al meerdere aanbieders actief, zoals pakketdiensten, dagblad- en folderbezorgers. Dat moet zorgen voor meer concurrentie, betere prijzen en hogere kwaliteit.

De post voor consumenten en bedrijven zou voortaan minimaal twee keer per week worden bezorgd via een netwerk onder toezicht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). PostNL en de regionale postbedrijven zouden elk een concessie krijgen voor een bepaalde regio, en daarin zelf verantwoordelijk zijn voor het ophalen, sorteren en bezorgen van post.

Regionale aanpak bespaart kosten

Volgens het plan blijft er één landelijke postzegel bestaan. De opbrengsten daarvan worden verdeeld over de betrokken regionale postbedrijven en een centraal sorteercentrum. Deze decentrale aanpak moet verspilling tegengaan, doordat regionale post zoveel mogelijk binnen de eigen regio blijft.

Een groot deel van de deelnemende postbedrijven is ontstaan uit sociale werkvoorzieningen. Binnen het netwerk werken 4.500 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Politiek moet ingrijpen

Een onafhankelijke consultant heeft het plan getoetst op haalbaarheid. Voorwaarde voor invoering is een beleidswijziging vanuit het ministerie, zodat de transitie naar regionale postverdeling binnen drie tot vijf jaar kan plaatsvinden. Volgens de initiatiefnemers is het aan de politiek om te voorkomen dat PostNL in de tussenliggende jaren de concurrentie uitschakelt.

"Nu is het moment om in de nieuwe Postwet keuzes te maken die de postmarkt toekomstbestendig maken", aldus de initiatiefnemers. "Met dit plan worden kosten verlaagd, concurrentie hersteld en kan het systeem op termijn functioneren zonder subsidie."

www.spotta.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Spotta en GfK presenteren folderbereik in gratis webinar

07-07-2025 | 11:48:15
Spotta organiseert op 4 september samen met GfK een webinar over het bereik van folders in Nederland.

Niels Mossel: Direct Mail bij Spotta is slimmer en goedkoper

27-05-2025 | 11:40:00
Marketing Report spreekt met Niels Mossel over de uitbreiding van Spotta’s dienstverlening op het gebied van geadresseerde post.

Spotta gaat geadresseerde post bezorgen

26-05-2025 | 08:33:00
Het bedrijf heeft zich ingeschreven bij de Autoriteit Consument en Markt als postvervoerder om geadresseerde post te kunnen bezorgen.

PostNL-dochter Spotta in handen van Arcis

06-02-2020 | 10:35:00
Spotta gaat over van PostNL naar beheermaatschappij Arcis BV. Dat is een consortium van drie partijen met ruime ervaring in de printwereld: beheermaatschappij Em. de Jong, Print Nerds (Print.com) en Shatho Beheer


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacancy] Kinesso zoekt een Programmatic Consultant

03-09-2025 | 09:09:00
Kinesso is per direct op zoek naar Programmatic Consultant - Amsterdam

Natwerk en AM ontwikkelen campagne rond leefomgevingen

02-09-2025 | 15:39:00
Met de campagne wil AM laten zien hoe het bedrijf kijkt naar de mogelijkheden van gebiedsontwikkeling en hoe leefomgevingen met maatschappelijke waarde kunnen worden gecreëerd.

Persuade ontwikkelt campagne voor betaalbare diamant Zeeman

02-09-2025 | 14:38:00
De campagne moet laten zien dat diamanten niet altijd duur hoeven te zijn en maakt de vaak ondoorzichtige markt toegankelijker.

Hart Voor De Zaak ontwikkelt campagne voor ZZUPER

02-09-2025 | 12:11:00
Met de slogan Fiks je dikke noodbuffer worden vakmensen als timmermannen, metselaars en installateurs gewezen op de risico’s van langdurige uitval.

VCCP ontwikkelt eerste VK-tv-campagne voor Primark

02-09-2025 | 11:53:00
Onder de titel In Denim We Can is dit de eerste uiting van het merkplatform That’s So Primark in het VK
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.