Peter van Wijnaerde: Bitterballetje met bombardement graag!

[Column] CMO Springbok Agency - Over zomerse mildheid

Wat een zomer! De wereld leek even stil te staan. Wij zaten op terrasjes te zomeren. Nederland trok eropuit om de oude kolonies nog eens te bezoeken. Politici gingen op all-inclusive en lieten zich niet storen door bezorgde burgers of wereldleiders die een vredestheater opvoerden. Ons ook niet eigenlijk. Als zij vakantie nemen, waarom zou jij je dan nog druk maken?

Nee, de zomer zomerde. We ruilden snedige debatten voor lange babbeltjes bij glaasjes rosé. Het was bij momenten te warm om druk te doen. Columns kwamen trager binnen, grote beloftes en claims werden met een zachte glimlach onthaald. Zelfs GPT-5 leek wat last te hebben van de warmte. Nog wat rosé?

We zomerden verder. De wereld stond stil, nieuwsbrieven pauzeerden. Israël en Rusland bombardeerden gestaag verder, moeders huilden, bossen brandden, maar de BBQ stond aan. De bubbels vloeiden op de borrel, maar er waren reclamemakers die niet wilden vertragen; ze besloten de politiek in te gaan. Een portie bitterbalpolitiek. Hun oplossing? Het redelijke midden. Voor hen dan toch. Het was komkommertijd, het waaide weer over. Of toch een beetje. De zomer verzacht. Als het te warm is, vindt het redelijke midden zichzelf wel.

Wat is de zomer heerlijk! Waar we onszelf in mei nog in armoede rekenden, tussen dalende grafieken, zagen we nu dat de zon nog altijd voor niks opgaat. En dat je daar eigenlijk best van kan genieten. Geen paniek, geen pivots. Grote claims werden ingeruild voor wat langer blijven zitten met een drankje en een goed gesprek.

Ondertussen komt alles weer op gang. Met dezelfde topics, identieke problemen, KPI’s, OKR’s en een USP meer. Klanten worden wakker, offertes worden aangevraagd. Het tempo trekt aan, de hoop ook. Alsof september ons opjut om er weer vol in te vliegen. Maar ik wil opletten dat ik dat zomerse gevoel niet te snel vergeet. Ik wil die ontspannen het-is-toch-te-warm-vibe nog even vasthouden. Ik wil zorgen van de wereld wegwuiven met een achteloos "nog eentje dan". Maar dat kan niet.

We zijn uitgezomerd, uitgerust en moeten weer aan de bak. Maar die zomerse mildheid neem ik mee. Niet voor dat prosecco-parlement of die borrelbaronnen. Wel voor huilende moeders en ontheemde kinderen. En voor mezelf, voor ik alweer ga denken dat 2026 vandaag al vastgetimmerd moet zijn en mijn verdienmodel morgen kantelt. Voor als ik vergeet dat er nog een wereld draait, die nooit stilstaat.

 

 

Peter Van Wijnaerde, CMO bij Springbok / Joe Public, bouwt aan the full package agency voor de allround CMO. Een agency-Belg met een brede blik, die graag ommetjes maakt in andere sectoren en landen.

www.springbok.nl

www.joepublic.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

N=5 en DELTA lanceren campagne rond wifi 7 en gaming

01-09-2025 | 17:10:33
DELTA en bureau N=5 hebben een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de merkcampagne Aan alles gedacht.

Havas Lemz en Pearle lanceren campagne Er gaat een wereld open

01-09-2025 | 16:36:00
De campagne richt zich op het bespreekbaar maken van de ontkenningsfases die vaak voorkomen bij mensen met achteruitgaand zicht.

GROHE viert 50 jaar in Nederland met jubileumcampagne

01-09-2025 | 16:21:00
De jubileumcampagne loopt van 1 september tot en met 31 oktober 2025 en is zichtbaar op televisie, social media en online kanalen.

Campagne Joe Public benadrukt dagelijkse realiteit van reuma

01-09-2025 | 11:57:00
Met een serie video’s wil het platform meer van de ruim twee miljoen mensen met reuma in Nederland bereiken en met elkaar verbinden.

Save the Children start merkcampagne met TBWA\NEBOKO

01-09-2025 | 11:18:00
De campagne wil Nederlanders laten zien dat ieder kind de potentie heeft om bij te dragen aan een betere toekomst.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.