[Onderzoek] Socialmediaverslaving van jongeren leidt tot onzekerheid en depressie

Uit het Grote Jongerenonderzoek 2023 van Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest blijkt dat ruim 62 procent van de jongeren tussen de 15 en 35 jaar verslaafd is aan social media. Deze cijfers liggen nog hoger voor de jongste groep van 15 tot en met 21 jaar uit het onderzoek. 

30 procent van de jongeren geeft aan zich onzeker, verdrietig of depressief te voelen na het gebruik van social media. Deze gevoelens hebben een direct verband met hun gezondheid. Jongeren beoordelen hun gezondheid dit jaar gemiddeld met een 6,9. Dit cijfer is heel hard aan het dalen. In 2020 gaven jongeren hun gezondheid nog een 7,6. Voor deze onderwerpen geldt dat vooral jonge vrouwen (15-21 jaar) hier last van hebben.

Schermtijd is real

Dat veel jongeren aangeven verslaafd te zijn aan social media zien we ook terug in hun mobiele schermtijd. Gemiddeld besteden jongeren maar liefst 4,8 uur per dag aan hun mobiele telefoon, het grootste deel aan social media.

Het is maar de vraag of ze eerlijk zijn over de negatieve gevoelens die dit oplevert op authentieke kanalen als BeReal of TikTok. BeReal wordt al door een kwart van de jongeren gebruikt. TikTok wordt zelfs door 45 procent van de jongeren gebruikt, maar opvallender is dat Snapchat voor het eerst groter is dan Facebook. Jongeren gebruiken al deze social kanalen niet alleen om hun vrienden en influencers te volgen. Bijna de helft van hen ziet social media ook als belangrijkste nieuwsbron. Een opvallende trend in een tijd waar nepnieuws een hot topic is.

Influencermarketing is irritant, maar werkt wel

Influencermarketing op social media wordt ook steeds groter. Vooral jongeren tussen de 15 tot 21 jaar zien vaak reclame van influencers voorbijkomen. En deze vorm van advertising blijkt ook nog eens effectief, want een derde van alle jongeren geeft aan producten te kopen door influencers. Het is daarbij wel belangrijk dat een influencer oprecht enthousiast is over een product. Fake gedrag wordt niet gewaardeerd.

Overigens is het wel zo dat ongeveer de helft van de jongeren aangeeft reclame van influencers irritant te vinden. Toch wordt er dus wel gekocht via influencers, wellicht nog meer als de reclames minder irritant worden? Food for thought.

Authenticiteit is key voor merken

Reclames worden überhaupt steeds beter geaccepteerd door jongeren. Ze zijn nog steeds geen fan, maar wel staan ze steeds minder negatief tegenover nieuwe vormen van advertising (online, mobile en social media ads). Zij plaatsen daar wel een belangrijke kanttekening bij: zorg voor een duidelijke boodschap, wees eerlijk, verdiep je in behoeftes en interesses en wees niet opdringerig.

De roep om duidelijkheid, openheid en authenticiteit zien we ook terug als we vragen hoe ze merken en producten kiezen. De reputatie van een merk is dan het allerbelangrijkste, samen met de kwaliteit en de prijs-kwaliteitverhouding van een product. Maar meteen daarna geven jongeren aan het belangrijk te vinden dat merken open, oprecht en transparant zijn over hun waarden, productieprocessen en communicatie. Hoogopgeleide jongeren uit stedelijke gebieden vinden het ten slotte ook van belang dat een bedrijf maatschappelijk verantwoord of duurzaam onderneemt.

Zeg, hoe zit het nou met AI?

Bijna 50 procent van de jongeren maakt inmiddels gebruik van AI-software als ChatGPT, MidJourney en Bard. Hoe jonger men is, hoe groter het gebruik. Bijna de helft van de jongeren denkt zelfs dat AI binnen drie jaar een grote rol in hun leven zal spelen.

Qua nadelen van AI-software zien we dat jongeren bijvoorbeeld bang zijn dat ze verkeerde of onbetrouwbare informatie krijgen van AI. Ook geven ze aan dat privacy- of informatiemisbruik kan plaatsvinden door deze technologie. Daarnaast is 20 procent van hen van mening dat AI slechts een tijdelijke hype is. Daartegenover staat dat bijna de helft (47%) zich zorgen maakt over hun toekomstige baan dankzij de snelle opkomst van AI. De meningen over dit jonge fenomeen zijn dus nog verdeeld.

Download de volledige whitepaper hier.

www.mediahuis.nl

www.wayneparkerkent.com

www.mediatest.nl

Lees ook:

Gepersonaliseerde reclame schuurt bij jongeren

18-11-2025 | 10:38:18
Zo vindt 39 procent van de 15- tot en met 21-jarigen gepersonaliseerde advertenties nuttig, terwijl 72 procent dit type reclame opdringerig noemt

Zo meet je het effect van je (branded) podcast

30-10-2025 | 15:57:00
Podcasts zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap.

Sanne Demir: Ons brein werkt ons soms flink tegen

28-10-2025 | 11:09:30
In recent onderzoek van Mediatest werd een zorgwekkend beeld opnieuw bevestigd: jongeren werken meer uren, maar sparen lukt nauwelijks

Media250 2026 | De Genomineerden

15-10-2025 | 09:12:00
De Media250 2025 komt eraan! De lijst met de 250 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2025 in PHIL Haarlem

CreativeAgency100 2026 | De Genomineerden

13-10-2025 | 19:30:00
CreativeAgency100 2026 komt eraan! De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse creative agency wereld wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2025 in PHIL HAARLEM


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Smirnoff start wereldwijde Why Change a Good Thing-campagne

25-11-2025 | 14:28:26
De campagne richt zich op de culturele positie van het merk en de nadruk op constante smaak en kwaliteit.

Dirk van den Bosch: iO is agency, tech én consultancy

25-11-2025 | 12:04:28
In een gesprek met Bas Vlugt vertelt Dirk van den Bosch hoe iO werkt op het snijvlak van technologie, creatie, marketing en consultancy

Rick Franx: Social-first en bewijslast bij Abovo Maxlead

25-11-2025 | 11:31:00
In een gesprek met Marketing Report vertelt Rick Franx hoe de verschuiving van creatie naar bewijslast het werk fundamenteel verandert

Hotel L’Amour ontwikkelt derde hoofdstuk in ANWB-serie

25-11-2025 | 10:10:00
Het is het derde hoofdstuk in de serie ANWB helpt Nederland op weg, waarin de organisatie laat zien dat ondersteuning verder gaat dan pech onderweg.

[Vacatures] Channel Factory zoekt een Client Solutions Manager

25-11-2025 | 07:44:00
Channel Factory is per direct op zoek naar Client Solutions Manager - Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.