Zo meet je het effect van je (branded) podcast
Met de Podcast Effectmeting van Mediatest weet je wat jouw podcast écht doet
Podcasts zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap. Uit het Grote Jongerenonderzoek van april/mei blijkt dat twee derde van de jongeren in de drie maanden daarvoor een podcast heeft geluisterd. Steeds meer organisaties starten daarom hun eigen podcastserie. Toch blijft de vraag: hoe weet je of jouw podcast écht effect heeft?
De Branded Podcast Effectmeting biedt inzicht in de prestaties van jouw podcast op relevante KPI’s, zoals terugkoppeling naar de afzender, effect op houding en imago, boodschapoverdracht, waardering en gedragsintentie. Ook wordt gemeten hoe aandacht en luistergedrag zich ontwikkelen met indicatoren als Listen-Through-Rate en Aandachtscore.
Inzicht in wat werkt, en wat beter kan
De resultaten laten in één oogopslag zien welke communicatiedoelen worden behaald en waar nog kansen liggen. Op basis daarvan ontvang je praktische aanbevelingen om de impact van je podcast te vergroten.
De meting bestaat uit vaste onderdelen en vragen, waardoor resultaten kunnen worden vergeleken met benchmarks van eerdere onderzoeken bij diverse organisaties. Daarnaast is er ruimte voor maatwerkvragen die aansluiten bij jouw specifieke doelstellingen.
Rapportage met heldere inzichten en adviezen
Na afloop van het onderzoek ontvang je een volledige rapportage met inzichten, aanbevelingen en een benchmarkvergelijking. De unieke Captivation-aandachtscurve laat precies zien op welke momenten luisteraars hun aandacht vasthouden of juist verliezen.
De uitvoering van het onderzoek wordt flexibel afgestemd op jouw planning, zodat je snel inzicht krijgt in de effectiviteit van jouw podcast.
Lees hier nog meer over de (Branded) Podcast Effectmeting en bekijk hier een case.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Niek van Bemmel: Hout is goud bij Hart Voor De Zaak
Marco van de Lisdonk: Tv-budgetten verschuiven naar online video
Willem-Albert Bol: Azerion wil het Europese alternatief voor Big Tech zijn
Sanne Demir en Jorine Idzinga: DCVF kiest eigen pad in creatie en technologie
Sélina van Gool lanceert podcast: Intieme Terreur
Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen