[Onderzoek] DDMA: kwart van sector heeft gecentraliseerde en actuele data

Slechts een kwart (24 procent) van de data-driven marketingsector heeft beschikking over gecentraliseerde en actuele data, blijkt uit het Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO) 2021 van DDMA, waarvoor medewerkers van 140 Nederlandse organisaties zijn ondervraagd. Ook de beschikbaarheid van data laat bij veel organisaties nog te wensen over. Bijna driekwart (72 procent) van de respondenten kan data alleen op aanvraag of bij specifieke afdelingen ophalen.

De investeringen in data-driven marketing die organisaties in 2021 hebben gedaan, hebben het meest bijgedragen aan het verkrijgen van klantinzichten (bij 39 procent van de respondenten), inzicht in de klantreis (39 procent) en meer of betere klantdata (37 procent). Een grotere naamsbekendheid is amper nog het resultaat van investeringen in data-driven marketing, met een fikse daling van 33 procent in 2020 naar 7 procent in 2021. 46 procent van de ondervraagden geeft aan dat de marketingafdeling volgend jaar meer budget krijgt om te investeren in marketingtechnologie.

De meest gebruikte marketingtechnieken die ingezet worden om data te verwerken zijn marketing automation (68 procent: gebruikt het momenteel,) en retargeting (67 procent), al is het gebruik van data vooral beschrijvend van aard. Meer dan de helft (52 procent) van de respondenten geeft aan dat de meeste inzichten in hun bedrijf met name worden gehaald uit descriptive analytics. Ongeveer een kwart (23 procent) gaat een stap verder en haalt vooral inzichten uit diagnostic analytics (waarom iets is gebeurd) Weinig respondenten geven aan verder te zijn dan dit, zo'n 12 procent gebruikt predictive of zelfs prescriptive modelling.

Het volledige onderzoeksrapport is te vinden door hier te klikken.

www.ddma.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Crowdfunding Wij eisen de nacht stopgezet na ruim half miljoen

29-08-2025 | 12:58:00
Binnen twee dagen na de lancering heeft de campagne Wij eisen de nacht op al 252.440 euro opgehaald via crowdfunding.

Levi’s viert erfgoed met wereldwijde Icons-campagne

29-08-2025 | 12:41:58
Levi’s heeft een wereldwijde campagne gelanceerd waarin drie kledingstukken centraal staan: de 501 Original jeans, de Trucker Jacket en het Western Shirt

T-Mobile lanceert SuperMobile-campagne met Kevin Bacon

29-08-2025 | 12:37:56
T-Mobile heeft een nationale campagne gelanceerd om SuperMobile, het zakelijke telefoonabonnement, onder de aandacht te brengen

Bob Koigi: Fraude maakt van transparantie een noodzaak

29-08-2025 | 12:20:33
Nu digitale advertising zich blijft uitbreiden via connected TV, video en het open web, groeit de druk op de industrie om transparanter te opereren

Minecraft zet Ice Cube in voor Cube Claims-campagne

29-08-2025 | 10:17:44
In deze social-first aanpak speelt de rapper en acteur een opvallende rol als verzekeringsinspecteur binnen de wereld van de game.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.